Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Ljus hit o ljus dit!!! Reply To: Ljus hit o ljus dit!!!

  • reaper

    Member
    2005-08-16 at 08:31

    @Biologen wrote:

    Äh dissa inte dig själv. Tråden har öppnats 110 gånger nu när jag skriver detta så visst finns det folk som läser det du skriver. Och eftersom ingen opponerar sig så har du väl gjort en bra sammanställning. :)

    Det som jag vill vara med och diskutera är dock att det inte går att ange lumen, lux, watt eller vad man vill per planta! Det går helt enkelt inte av den enkla anledning att det är omöjligt att förutse storleken på plantan.
    Nä lumen per kvadratmeter måste det vara eller ännu bättre med watt. Men då måste vi göra en enkel omräkningsfaktor för lysrör och HID.
    Ex: Ett 36 watts cold lysrör gånger 0,XX = uteffekt i watt
    Eller en 400 watts HPS gånger 0,YY = uteffekt i watt
    Det hade varit det mest effektiva…….tror jag. :crazyeyes:

    Det är inte bara ljusspektrumet som det handlar om när vi talat om cannabisodling och ljus. För även om växter bäst absorberar ett vist ljusspektrum så lutar vi oss enbart mot en parameter: nämligen ljus som vågrörelser, men ljus är inte bara vågrörelser utan också partiklar! Faktum är att ljus är både en vågrörelse och partikelstrålning! Det kanske kan förklara varför ljustyrkan är minst lika viktig, om inte viktigare, ställt mot vad ett perfekt ljusspektum är; något som ”Biologen” har ha uppfattat.

    Bara som en parantes till diskussionen!