• reaper

    Member
    2006-05-09 at 16:23

    @The_Kid wrote:

    @robba wrote:

    Ok. Tack för alla svar. Det lutar nu mot en 400w HPS. Men frågan är om det behövs några LE-lampor för det blåa spektrumet? Och isf hur mycket watt från LE:n som skulle vara optimalt. Fungerar 120W LE? Kör man Dem tillsammans med HPS:n (från frö till skörd dvs)?

    En 125w LE som komplement när man har en 400w hps tycker jag är väldigt onödigt.

    Kör med LE lampor till vegg istället.

    De flesta 400w hps bulbar är tillverkade så att de avger ca 5% ljus i det blå spectrumet. Detta anser de flesta är fullt tillräckligt för plantor i blom.

    Tidigare veggade jag mina plantor under 400w hps. Tycker inte det blev någon större skillnad när jag byggde separat vegg kammare och kör med LE. Tycker det verkar som många överdriver betydelsen av ljusspektrum, visst en viss betydelse har det men det märks knappast i skörderesultat.

    Ok. Då kör jag enbart 400w hps. Både till vegg samt blom. Värmeproblem tvivlar jag på att jag kommer att få, då jag kommer att koppla in en separat centralfläckt som suger väldigt bra. För det är väl bara av själva värmen som man kan bränna plantorna? (om man har tillräckligt med utrymme méllan planta och lampa dvs)