• Plågade Hund

    Posted by whiterasta on 2011-12-21 at 15:47

    Hittade denna artikel

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14112349.ab

    “Hundvalpen Sheva plågades ständigt under sitt sex månader korta liv.
    Tiken dog när hon ströps med en plastpåse.
    Nu har en 22-årig man dömts till ett rekordstraff.”

    Vad är det för jävla fel på en del ?

    Hur i h-lvete kan kan bete sig så här.. och sedan inte få mer straff än så där.
    Vill man ha sådana där människor boendes som granne ex.? Hade inte jag velat personligen.
    Usch, mår dåligt över att sådant här ens förkommer.

    Och ja, jag bryr mig även när människor blir oskyldigt utsatta för hemskheter så ingen behöver skriva “vet du hur många människor som blir orättvist behandlade utöver denna hund” och liknande snick snack.

    replied 12 years, 3 months ago 19 Members · 24 Replies
  • 24 Replies
  • xtas

    Member
    2011-12-21 at 16:11

    REKORDSTRAFF?! Skojar dom eller? 1 år och 3 månade är ju ingenting för en sådan sak! Fy i hela helvete….. :(

  • Anonymous

    Guest
    2011-12-21 at 16:15

    Du vet hur folk kan födas med biologiska fel på hjärtat, lungor, tarmsystem etc? Detsamma gäller för hjärnorganet.

    Vissa av oss är helt enkelt defekta…

  • aztek

    Member
    2011-12-21 at 16:16

    riktigt knas det här!

    1,25 år för djurmisshandel.
    lite skillnad mot att man kan få minst lika långt
    fängelsestraff för att odla sin egen cannabis
    som medicin. sweet life!

  • powerpuffgirl

    Member
    2011-12-21 at 17:13

    Om jag inte har fel, så kan man få 6 månader för vanligt puffande – vilket jag väl också får om jag slår någon på käften! 👿

    Man blir jävligt förbannad.

    Men man respekterar tydligen varken djur eller människor i detta land. Mattias Flink är ute 2014 efter att ha skjutit ihjäl 7 pers! Det blir 3 år för varje mord!!

    Fyfan vad jag blir sur ibland! 😈

  • aztek

    Member
    2011-12-21 at 17:20

    någonting måste verkligen göras åt saken..
    det är sjukt hur lagarna står i relation till varandra.

  • cosmodude

    Member
    2011-12-21 at 20:04

    Powerpuffgirl :

    Det där med 6 månader i buren för att simpelt nog ha rökt lite Cannabis är helt korrekt att man kan få. Även fast detta inte är någon vanlig dom, så är detta av straffen som kan inträffa brukaren.

    Men….
    Jag talade faktiskt med en trevlig ( han var ärligt det ) konstapel en kväll där jag hade hört något om att man kunde få detta straff för att ha brukat Cannabis. Det svaret jag fick av honom var det som jag hade anat. Att det straffet mer eller mindre alltid används för att knäcka oupplysta ungdomar under förhör. Med andra ord, skrämseltaktik ut i fingertopparna för att kunna kasta ved klabbar i elden. Så jag tror inte att detta är ett straff man faktiskt kommer bli drabbad av om man blir tagen av kling och klang, men möjligheten finns där självfallet. Men inte så troligt för våran fördel.

    Sen vill jag bara poängtera faktumet att detta är inget jag har läst i lagen eller andra trovärdiga källor. Denna information har jag fått från en Polis man som jag konverserade med och som vi vet så är han aldrig berättigad till att lägga domar. Hans jobb är att håva in kriminella och föra dom inför lagen och absolut inget mer än det, viktigt att komma ihåg ;)



    För övrigt så tycker jag att artikeln i fråga är mycket bra, sådana ämnen som det här måste uppmärksammas för att påminna om verkligheten. Riktigt vedervärdigt att människor kan utföra dessa ting mot levande varelser som inte har någon som helst chans att försvarasig ( Och mot någon annan för den delen!! ). Straffet han fick är jag inte ett dugg förvånad över även fast detta gör mig sjukt vredesfull. Att straffet för ett sådant brott är såpass lågt är en tragedi bara det i min mening och jag hade inte haft något problem med att det ökades rätt hårt.

    Om fallet är så att mannen är psykisk sjuk ( vilket han för övrigt LÄR vara ). Så är han i behov av grov rehabilitering och en läkeprocess som inte nåda, för handlingarna han utförde är av utomjordisk ondska i mina ögon. Om han är sjuk så hoppas jag för hans och våran skull att han blir läkt och får leva frisk som många andra gör. Jag känner inte riktigt att jag kan klandra honom för att vara sjuk, men det rättfärdigar hans handlingar och de måste han självfallet stå till svars för även hur han än mår.

    Mvh / Cosmodude

  • smookey

    Member
    2011-12-21 at 20:47

    Människor som plågar barn och djur har knappt något människovärde i mina ögon.
    Det ända positiva med den där artikeln som jag ser det är att den jäkeln iallafall blivit dömd även om det enligt mitt tycke bör läggas på ett par år, och att åklagaren funderar på att överklaga och få till hårdare straff.
    Nä fyfan jag skäms över att tillhöra dagens unga vuxna när jag ser hur mycket idioti och grymhet som finns. Bland er som är äldra än 30-40 här på forumet så hoppas jag att ni ärligt kan säga att “Det var bättre för” och att jag när jag är runt 50 inte kommer kunna säga detsamma.
    //Smookey

  • whiterasta

    Member
    2011-12-21 at 21:14

    @AzteK wrote:

    någonting måste verkligen göras åt saken..
    det är sjukt hur lagarna står i relation till varandra.

    indeed

  • totoro

    Member
    2011-12-22 at 10:59

    En sån där människa har inget hjärta. Hur fasiken kan man se in i en valps ögon och inte smälta? Att kunna göra sådär mot en oskyldig liten valp, som behöver dig som husse och ledare och litar på dig och älskar dig ovillkorligt.. det är sjukt. En sån människa kommer ta livet av en annan medmänniska en dag. Spärrarna finns inte där.

  • teslakid

    Member
    2011-12-22 at 11:32

    Brukar inte vilja lägga mig i diskutioner just för att brotet är såpass vidrigt och varken det eller straffet, oavsätt hur hårt, går att rättfärdiga…

    Men för att få lite distans till det hela, hur hårt straff borde han få? Och hur skulle man rent praktiskt få in det i lagen? Kan psykisksjukdom vara en ursäkt för att begå brott?

    För några månader sedan hörde ja något om att en kille fick lägre straff pga att han va full och därför inte själv sågs som ansvarig för sina handlingar.. Är man isf någonsin ansvarig för det man gör? Ska man tvångomhändeta någon som leker tortyr med dockor endast i förebyggande syfte?

    Nu är väl en anledning till dom höga straffen på cb så höga just för att polisen ska kunna ta in misstänkta på urin/blod prov?
    Så straffskalan funkar på ett sätt som en mall till hur hög prioritet ett brott ska ha för polisen..

    Kan domstolen ge hur höga straff dom vill till vilket brott dom vill så kan de lika lätt slå fel på andra hållet också..

    Såg ett program för nått år sedan, “Annas djupa” tror ja de hette, gick på stv 2 och gick ut på att 3 lite kända persioner satt och fritt diskuterade ett ämne.
    En gång diskuterade dom iaf brott och straff och en känd advokat va med och det sista han sa minns jag väldigt väl.

    Han hade haft ett fall där han försvarde en kille som mördat en tjej på ett väldigt våldsamt sätt och efter allt va klart så hade han fått frågan om hur han kunde försvara någon som gjort så.
    Hans svar va då: Om dit barn gjort något sånt, skulle du inte vilja han fick samma försvar isf?

    Han berättade också om ett fall i USA där en kille gått in i ett shopingcenter och mejat ner flera människor, där ibland en tjej.
    Men när pappan till tjejen satt med i domstolen och fick ögonkontakt med pappan till han som skjöt, så kände han igen sig i honom eftersom även han hade förlorat sitt barn..

    Vet inte vart ja vill komma med allt detta, å de har nog inte så mycket med detta fallet å göra.. Men vi dödar ändå djur hela tiden av olika anledningar, även om det är stor skillnad på sättet det görs, å tyvärr finns det ju fall mycket värre än detta som man aldrig får veta.

    Och för några veckor sen blev en kille dömd för våldtäckt bara för han hade sex med sin flickvänn när hon va 13 och han 15, trots att båda va med på det.

    Är väl bara politiker som påstår att systemet är rättssäkert? Om de nu finns något system som är det..

    Edit:

    Men handlar väl mycket om vad åklagaren kan bevisa i ett fall också?

    Även om man tycker det inte finns några tveksamheter om vem som gjort vad, så måste åklagaren bevisa vem som gjort vad för att nån ska kunna dömmas för det..
    En detalj som suger när de gäller fall som detta, men är guld värd när någon blir oskyldigt dömd..

    Edit2:

    Men måste ju erkänna att ja ofta blivit väldigt inspirerad av filmer som Bondock Saints och Saw när man läser nyheter som denna… Håller ju fingrarna i styr, men skulle man komma på någon på bar gärning med att göra något finns de en chans att man inte skulle hålla igen lika mycket…

  • trollpack

    Member
    2011-12-22 at 16:26

    Blir illamående av att höra om så här sjuka saker. Jag kan inte förstå hur någon kan tortera andra levande varelser såhär.

  • Anonymous

    Guest
    2011-12-23 at 07:54

    @Teslakid wrote:

    Kan psykisksjukdom vara en ursäkt för att begå brott?

    Nej, trasiga hjärnor är ingen ursäkt. Det är en förklaring.

    Det här är oönskat beteende helt enkelt. förklaringen eller orsaken till beteendet är oväsentligt. Vi måste ändå avlägsna dom från resten av oss.

  • teslakid

    Member
    2011-12-23 at 08:58

    @Smallplanet wrote:

    @Teslakid wrote:

    Kan psykisksjukdom vara en ursäkt för att begå brott?

    Nej, trasiga hjärnor är ingen ursäkt. Det är en förklaring.

    Det här är oönskat beteende helt enkelt. förklaringen eller orsaken till beteendet är oväsentligt. Vi måste ändå avlägsna dom från resten av oss.

    Håller med dig.

    Men finns alltid nån som isf börjar skrika om allas lika värde och att alla ska få en andra chans osv..

  • totoro

    Member
    2011-12-23 at 15:29

    Fast om man “avlägsnar” dom (nu läste jag nåt i stil med att ta död på fanskapen eftersom det pratades om Boondock etc innan) så är det ju lite knepigt.. eftersom om vi dödar nån som dödat så har vi dödat och då dödar nån oss etc. Haha.. nåväl; i en utopi vore väl det bästa att se om sitt eget hus (eller ö) och låta fanskapen ta död på sig själva utan våran inblandning, hähä! ;)

  • dr-tryptamin

    Member
    2011-12-23 at 17:53

    plågar man djur ska man minst ha som straff var morgon man vaknar en härlig spark på xxx :D 👿

Page 1 of 2

Log in to reply.