Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Sjukstugan Ung planta, gula torra blad

  • Ung planta, gula torra blad

    Posted by bubblaren on 2012-01-30 at 19:29

    -Utrymmet-

    * Storlek: Odlingstält DR40 (40x40x120) cm
    * Temperatur: ca 27 C
    * Fläkt riktad mot plantan: Ja
    * RH%: 30-35

    -Belysning-

    * Typ av lampa: 150w HPS (24/0)
    * Antal: 1
    * Avstånd mellan lampa och planta: ca 30 cm

    – Om plantan –

    * Strain: C99 från http://www.femaleseeds.nl
    * Ålder: 10 dagar
    * Medium: Jordmix (70% Hasselfors P-jord, 10% krossad leca, 10% perlit och 10% vermikulit. Leca i botten. Tillräckligt med hål i botten på krukan.
    * Är den i vegg eller blom? Vegg
    * Storlek på plantan: ca 5 cm
    * Storlek på krukan: 7x7x9 cm, ca 4 dl?

    – Vattning och Näring –

    * Hur ofta och hur mycket du vattnar?: Ungefär varannan eller var tredje dag, 0.5 – 1 dl per gång.
    * Är mediet torrt eller blöt just nu?: Relativt torrt…
    * Hur lång tid har du tillsatt näring?: Ingen näring
    * Typ av Näring?: –
    * Hur ofta och hur mycket näring?: –
    * Vad är ph på avrinningsvattnet?: Vet ej, pH-mätare levereras förhoppningsvis inom någon dag.

    BILD

    Tjenare, här kommer tyvärr ännu en tråd om blad som gulnar. Tror jag har koll på vad problemet kan vara men frågar ändå för att vara säker…

    Efter att ha googlat runt och läst många liknande trådar på forumet har jag kommit fram till att plantan förmodligen lider av näringsbränna (från jorden) eller av övervattning. Då jag inte har koll på pH kan problemet säkert också bero på det.

    Kort händelseförlopp:
    Det kan vara lite svårt att se på bilden från den 26/1 men då började bladen på plantan rulla ihop sig och sträcka sig uppåt. Efter att ha felsökt insåg jag detta troligtvis berodde på värmestress och flyttade därför plantan längre från lampan (därav det numera långa avståndet). Tillsatte även ett litet extra jordlager samma dag eftersom jorden sjunkit ihop så pass mycket. Kan den extra jorden resulterat i näringsbränna? Vattnade även plantan denna dag (0,5 – 1 dl vatten).

    Morgonen den 29/1 hängde plantans blad (saknar tyvärr bild) och eftersom jag inte vattnat den på två dagar antog jag att den råkat ut för vätskebrist och vattnade den (samma mängd som förra gången). Senare på dagen hade bladen rest sig men samtidigt torkat och gulnat.

    Idag den 30e ser det inte speciellt bra ut…

    Någon som har koll på vad problemet ligger? Har jag tänkt rätt när jag antar att felet beror på näringsbränna eller övervattning? Tror ni att plantan kommer att överleva? :S

    / bubblaren

    replied 12 years, 2 months ago 2 Members · 3 Replies
  • 3 Replies
  • smokemaster

    Member
    2012-02-09 at 17:51

    Det där är nog näringsbränna i mina ögon. Dom klarar sig nog, men blir lite efter i utvecklingen.

    Jag kan ha fel.

  • supaman

    Member
    2012-02-11 at 12:52

    Jag tycker jorden ser torr ut på bilderna. Ändra taktik med vattningen så att du vattnar igenom jorden och vattna när det behövs. Lyft på krukan och om den känns lätt så vattnar du. Alternativt kan du känna med ett finger i jorden. Har du inte börjat tillsätta näring så tror jag inte det är näringsbränna. Sen vill jag förespråka att ge blommorna några timmars natt för att vila sig och återhämta sig, men där kan jag få mothugg.

  • smokemaster

    Member
    2012-02-21 at 15:54

    Ser ut som mina. Planterades fröna i blomjord direkt? Då bör du plantera om till såjord så snabbt som möjligt. Dom gillar inte att bli födda i näringsrik jord.

Log in to reply.