Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Sjukstugan Hjälp igen – Skumma fläckar, akut! Bilder finns. Uppdaterad! Reply To: Hjälp igen – Skumma fläckar, akut! Bilder finns. Uppdaterad!

  • abstrakt

    Member
    2011-11-16 at 07:48

    Hej!

    Jo det har blivit bättre, eller slutat att bli sämre beroende hur man ser på saken. :P

    Den här tråden kan nog ses som ett typexempel på hur total näringsbrist ser ut. Om din väns planta ser likadan ut, och fel PH är uteslutet, så bör näring hjälpa. Man ska iofs vara försiktig med att ge för mycket PK också, men om din väns tjejer är 2v i blom så är det väl ungefär nu som han ska börja med det.

    Jag har gett mina full dos Flores och halv dos PK, och som sagt så har symptomen slutat sprida sig, budsen börjar se riktigt trevliga ut (ser t.o.m ut att kunna bli mer än jag förväntat mig av en första odling – Ida består av 40-50cm bud nu! 8) ) och nya blad verkar friska och glada.

    Anita har svarat lite bättre än Ida på “behandlingen”, men så har Ida också haft en mer uttalad Mg-brist, men jag hoppas att det magnesium som finns i Flores ska vara tillräckligt – Epsomsalt, annat än kilovis, verkar ju nästan omöjligt att få tag på! :O

    Jag har även ändrat mina vattningsvanor så att de nu får lite mindre och oftare, tidigare fick de mycket vatten men ganska sällan. Detta innebär såklart också att även näring tillförs oftare, tror nämligen att det kan vara så att min jord nästan hunnit utarmas innan de fått ny näring tidigare, så problemen jag haft väntade nog bara på att få blossa upp. En enda flush var vad som krävdes för att putta dem över kanten så att säga.. :?

    Hur lång tid det tog före förbättring..? Ja du, svårt att säga men ett par dagar skulle jag tro – I och med att problemet hann sprida sig så pass mycket så är det inte det lättaste att avgöra om det faktiskt slutat sprida sig eller om man bara inte sett de där fläckarna innan, men jag är sedan 3-4 dagar 100% säker på att jag lyckats vända förloppet till det bättre. Din vän borde alltså kunna se förbättring när som helst – dock så blir ju blad som redan är sjuka aldrig friska så som sagt så gäller det att vara uppmärksam på vad tjejerna försöker berätta! Bladen som redan börjat krulla sig och torka fortsatte förresten att degenerera även efter näringen, så man ska nog utgå från friska blad för att kunna se om det verkligen blir bättre och inte stirra sig blind på det redan sjuka.

    Det finns iaf två fördelar med det här eländet:

    1) Jag har bättre kontakt med mina flickor nu, och

    2) Jag har lärt mig mycket inför nästa odling. :)

    Hoppas att jag var till någon hjälp! :)

    @stickyicky82 wrote:

    snartt en vecka sen du skrev. Blev det något bättre sen du ökade på fosfor?

    Känner igen dessa fula snabbt ökande prickar, och tror att det kan ha drabbat min väns pl, och hans har blommat ca 2v med, och inte fått nån extra fosfor tillsatt, men nu har han kört på med hessi fosfor plus., max dos, se om det löser sig för honom, för dom ser inte alls trevliga ut nu :(

    Och undrar med, hur lång tid tar det innan man märker om det hjälpte med mer fosfor näring? han gav max dos den 13, och 14nov???