Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Kan man använda organisk näring efter flushen? Reply To: Kan man använda organisk näring efter flushen?

  • cthullu

    Member
    2012-10-24 at 10:08

    En del av oss kanske inte alltid orkar svara, upprepa saker vi redan nämnt flera ggr, eller helt enkelt vill låta andra komma till tals istället för att svara på allt själva? ;)

    Ja, din orginalfråga var lite konstig eftersom efter slutflushen så skördar man ju.
    På din nya fråga så väljer jag att citera mig själv i ett lite längre utlägg om skördeprocedurer:

    Slutflushen är också en sådan metod för att förbättra kvaliteten (smak och konsistens – ej potens!), fast det är andra kemiska föreningar man tömmer plantan på – upplagrad näring osv.
    “Flush” i slutflushen är inte att förväxla med den flush man gör vid näringsbränna.
    Vid fallet näringsbränna då man spolar genom jorden med rent vatten är det just jorden man tömmer på näring och inte plantan.
    För att tömma näringen ur plantan slutar man helt enkelt att ge näring under en längre period, typ 1.5 – 2 veckor. (ibland kortare, ibland längre, detta är inte en exakt vetenskap, flera faktorer inverkar).
    Plantan förbrukar helt enkelt den näring den har i sig och du tillför ingen ny så enkelt är det. Du behöver/skall alltså INTE spola genom jorden massa gånger och liknande.
    Givetvis har de snarlika benämningarna förväxlats och man kan hitta massa trams om att dagligen flusha med kallvatten och precis som med mörkerperioden råder missförstånd om orsaken och en del tror det påverkar potens osv.
    Det är även aningen omtvistad hur mycket slutflushen ger. Tyvärr förstörs ju debatten av folk som missupfattat hur man gör och varför.
    Det sägs iaf vara extra viktigt vid hydro odling.
    Jag tyckte det gav mycket bättre resultat vid jordodling med kemisk näring också.
    Sedan jag gick över till 100% organisk näring har jag oftast skippat detta steg, det verkar sakna stor del av bismaken ändå.
    https://swecan.org//viewtopic.php?p=703718#p703718

    passa på att nu lägga till en varning: observera att, beroende på vilken definition av ordet “organisk” som används så finns det “organiska” näringar som innehåller mycket salter ändå i jonform, dvs inte organiskt bundet. Dessa kommer givetvis bete sig som vanliga “kemiska” näringar även om källan innan processning varit organisk osv.