Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Beslutsångest. LE Eller HPS, stängd eller öppen reflektor Reply To: Beslutsångest. LE Eller HPS, stängd eller öppen reflektor

  • olle1

    Member
    2013-02-20 at 19:41

    @Hairypete wrote:

    Hej,

    kör på HPS och lös värmeproblemen som kan uppstå. HPS lampor tränger ner i lövverket effektivare än vad LE gör.

    Det är ju en ganska stor prisskillnad också mellan 12 LE och 4 HPS. Satsa på HPS och lägg en slant på ett effektivt utsug, och försök få in kallare luft genom din yttervägg.

    Off Topic: Prisskillnaden ligger på ca 6-7000 kronor till HPSens fördel, kanske värt att lägga mellanskillnaden på en Hydro/aero anläggning?

    Hejsan, tack för ditt svar.

    Som jag skrev i mitt inlägg till Thaisticks så är utrymmet ett garage i sig.

    Prisskillnaden förstår jag inte riktigt hur du får till. Jag har en HPS med stängd reflektor (Cooltube) samt ballast idag. Men kan inte se hur det skulle bli en vinst på 6-7000:- om jag skulle köpa yttligare 3 600w HPSer, ballaster samt reflektorer, oberoende om dom är stängd eller inte.

    Just värme frågan har jag klurat lite på och löst såhär (tror jag)

    Aktiv fläkt (95m3/h) i ett ventilationshål + kolfilter -> T-korsning -> Lampor -> Kanalfläkt (400m3/h) Då går det givetvis köpa fler kanalfläktar, korsningar och aktiva fläkat för ventilationshål för att optimera kylningen.

    Var snäll att se över mina andra svar i tråden för att se till om det finns något du kan bidra till även där, jag vet att kunskapen ni besitter kommer vara avgörande i den här omfattningen.