Swecan
smoketower
Forum
Toggle Content   Registrera
.:: Magasin :: Forum :: Chat :: Galleri ::.

Donera

Stöd Swecan ekonomiskt! Donera valfri summa.

Polisen hälsade på igår...
Här pratar vi juridik runt cannabis.
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex U| Lag & rätt

Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2009-04-02 | 3:55:21    Rubrik: Polisen hälsade på igår...

Hej allihopa! Jag har nog inte riktigt samlat mig än men jag skulle behöva lite tips och råd inför vad som kommer att hända. Såhär ligger det till:
Igår så kom polisen hem till mig när jag städade med min flickvän. 2 civilare ringde på några gånger, jag öppnade inte, sen började dom hota i brevlådan med att dyka upp med låssmed. Jag ansåg att det var smartast att öppna...

Min flickvän blev lite bekymrad eftersom hon inte hade en aning om vad som var på gång och skällde ut poliserna efter noter och var allmänt otrevlig under kvällen. Tur att någon vågade göra det Cool Poliserna hävdade att dom hade både husrannsakan och hämtningsorder på mig om jag vägrade samarbeta och när jag frågade efter papper så hävdade dom att dom inte gör så i Sverige. Låter rimligt med tanke på att jag senare har läst att polisen inte behöver en åklagare i alla lägen för att fatta detta beslut. (förresten, går detta att kolla upp i efterhand? Har någon annan blivit "lurad" på detta sätt? Jag bjöd verkligen inte in dom snarare tvärtom)

Den ena gick slarvigt igenom min lägenhet och hittade ingenting förutom en liten kartongbit från ett uråldrigt paket OCB rulle. Detta var alltså det enda av intresse som hittades i min lägenhet. Syftet med husrannsakan och förhöret som följde (kändes för mig rätt att gå med på det på plats eftersom jag inte ville utsätta min flickvän för mer utdragna processer och för att jag var fullt kapabel att förklara mig utan juridiskt ombud närvarande) var att jag var misstänkt för ringa narkotikabrott för eget bruk. Enligt polisen så hade någon ringt från min telefon till en man i en närliggande förort (enligt polisen var hans telefon avlyssnad) och styrt upp en cannabisaffär. Jag förklarade att jag aldrig befann mig på den platsen där det skulle ha skett förutom när jag utförde ärenden som shopping m.m och jag nekade till att känna denne person. Jag förklarade även att många lånar min telefon eftersom jag ringer gratis till comviq. Beskrev två situationer på den specifika platsen som hade uppstått då min telefon hade varit utlånad. Den ena polisen gick grundligt igenom min mobiltelefon där ingenting skummt fanns och de lät mig behålla allt. De påstod att de hade bandat konversationer från den huvudmisstänktes mobil (langaren) och att det skulle se dumt ut om jag nekade nu och sen åkte de ner till stationen och hörde att det var jag på bandet. De ville få mig att erkänna narkotikaköp och kom med många antydningar om att jag redan var fast. Om detta stämmer, då borde dom väl redan ha lyssnat på bandet och hört att det "var jag" när dom väl kom hem till mig? Annars hade de väl inte kunnat veta något alls?

De började ställa frågor om narkotika rent allmänt osv och jag erkände att jag hade testat i Sverige i min vilda ungdom (preskiberat) och slutligen att jag hade rökt i Polen för två veckor sen (visste att de skulle göra ett test redan, eftersom de påstod att jag var narkotikapåverkad när jag öppnade dörren vilket inte är sant). Jag är ostraffad sen tidigare. När detta förhör var klart och jag hade gått igenom allt det formella så sa konstapeln som genomsökta lägenheten att hon ville förhöra mig för ett annat brott - ringa narkotikabrott (minns inte vilket av förhören som var vilket) eftersom hon ansåg sig se på mig att jag var narkotikapåverkad. Genomgick ett urintest på plats och hävdade hela tiden att jag inte hade rökt i sverige på säkert 6-7 år utan bara nu under senaste utlandsvistelsen. Det finns väl en 70/30 chans (helt gissat) att jag kommer visa positivt på testet och frågan är då: Vad händer nu?

Kan jag bli dömd för narkotikabrott två gånger på raken sådär? Kommer någon av deras anklagelser att hålla? Att jag skall ha köpt narkotika är väl väldigt svårt att bevisa när de varken har narkotikan, några foton (vad jag vet), vittnen eller erkännande utan bara en ljudupptagning från den huvudmisstänktes mobiltelefon dit min telefon skall ha ringt. Jag är inte ens säker på att ens detta existerar utan det känns troligare att dom har utdrag från operatören eller från den huvudmisstänktes mobiltelefon och inte regelrätta FRA-avlyssningar. Jag är inte så insatt, någon annan får gärna reda ut vad som är rimligt. Angående bruket i Polen så kändes det säkrare än att ljuga och säga att jag hade gjort det i Amsterdam eller att säga att jag inte hade gjort det alls. Så vi kollar alltså på två anklagelsepunkter, en där jag skall ha köpt narkotika men inte blivit fångad och en där jag skall ha rökt i utlandet och kommit hem med narkotika i urinen. Någon juridikinsatt som kan reda ut vad som är det värsta alternativt bästa scenariot som kan hända? Några tips? Antar att grisarna läser det här...

Ps. Min flickvän blev inte arg över att jag rökte i polen men hon blev besviken över att jag hamnade i en sån soppa med polisen. Tror hon förstår.

Tacksam för svar
Till överst på sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
z0rdim
Ganjaman

InläggSkrivet: 2009-04-02 | 9:18:21    Rubrik:

Käns lite surt att såhär i efterhand ge tips...

Men först, erkän aldrig något, du har aldrig något att vinna på det, oavsett om det är polen eller i din ljuva ungdom, polisen är inte din vän.

Vidare skulle du vägrat urinprov, de hitta inget i din lägenhet och att du skulle va påverkad var ju inte sant, du har enl lag inget ansvar att bevisa din oskuld, däremot har polisen ansvar att bevisa att du är skyldig. Ett blodprov hade inte kunnat visa något efter två veckor.

Hade inte heller öppnat dörren, svinen hade fått hämta låssmed (varför göra deras arbete lättare?).

Nån annan får gärna svara på om hurvida ett telefonsamtal från ens telefon verkligen är tillräckligt för husransakan?
Hade de haft ljudupptagning så hade du väl fått höra den i förhör i samband med urinprov?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2009-04-02 | 19:37:00    Rubrik:

z0rdim wrote:
Käns lite surt att såhär i efterhand ge tips...

Men först, erkän aldrig något, du har aldrig något att vinna på det, oavsett om det är polen eller i din ljuva ungdom, polisen är inte din vän.

Vidare skulle du vägrat urinprov, de hitta inget i din lägenhet och att du skulle va påverkad var ju inte sant, du har enl lag inget ansvar att bevisa din oskuld, däremot har polisen ansvar att bevisa att du är skyldig. Ett
blodprov hade inte kunnat visa något efter två veckor.

Att öppna dörren var inget stort beslut när det stod mellan att få dörren uppbruten och grannarna som publik eller öppna dörren och visa att jag inte hade någonting hemma.
Jag vet att polisen inte vill annat än att fälla mig, det förstod jag redan när dom stormade in i lägenheten på väldigt lösa grunder och började rota runt efter något som kunde bekräfta att deras intrång var korrekt. När de hittade kartongbiten från OCB pappret och presenterade mig med misstanken för narkotikainnehav så berättade dom att jag skulle vara tvungen att testas på det ena eller andra sättet.

Eftersom jag var relativt säker på att ett blodprov skulle ge utslag (inte en spekulation) så ansåg jag att ett urinprov på plats med min ganska utspädda urin kanske skulle kunna ge ett annorlunda resultat. Eftersom jag redan visste att provet skulle komma fram hur som helst så förklarade jag att jag hade rökt i Polen men aldrig i Sverige för att på så sätt ha en chans att slippa undan en dom eftersom brottet inte skedde i Sverige. Om jag inte hade sagt någonting alls utan bara pissat, varit tyst, sen börjat prata om det kom ett positivt besked så antog jag att detta skulle minska min trovärdighet i den efterföljande rättegången. Om beskedet blev negativt så blev jag helt enkelt lurad i Polen av någon jäkel som bjöd på en spliff utan weed i :roll:. Om det blir positivt och jag blir dömd för att ha haft det i blodet så får jag ändå samma straff som om jag inte hade rökt i Polen. Jag nekade dock till alla brott på svensk mark. Tack för responsen förresten Leende
Till överst på sidan
Thc-Junkie
Ganjafanatic

Från: Berget Ararat

InläggSkrivet: 2009-04-03 | 3:59:08    Rubrik:

sh0 wrote:
Eftersom jag var relativt säker på att ett blodprov skulle ge utslag (inte en spekulation) så ansåg jag att ett urinprov på plats med min ganska utspädda urin kanske skulle kunna ge ett annorlunda resultat.

För att åka dit på blodprov så måste du i princip vara påverkad eller varit det inom ett spann av max 12timmar innan. Så om du inte var påverkad när du öppnade dörren så borde ju ett blodprov varit ett bättre alternativ?

Vill inte på nåt sätt strö salt i såret, jag lider verkligen med dig!

Jag tror (utan någon utbildning, bara erfarenhet) att du har en rätt stor chans att klara dig även om urinprovet är positivt. Men då måste du kunna styrka din resa med några biljetter eller liknande, annars kan det bli svårt.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2009-04-04 | 3:54:59    Rubrik:

Thc-Junkie wrote:
sh0 wrote:
Eftersom jag var relativt säker på att ett blodprov skulle ge utslag (inte en spekulation) så ansåg jag att ett urinprov på plats med min ganska utspädda urin kanske skulle kunna ge ett annorlunda resultat.

För att åka dit på blodprov så måste du i princip vara påverkad eller varit det inom ett spann av max 12timmar innan. Så om du inte var påverkad när du öppnade dörren så borde ju ett blodprov varit ett bättre alternativ?

Vill inte på nåt sätt strö salt i såret, jag lider verkligen med dig!

Jag tror (utan någon utbildning, bara erfarenhet) att du har en rätt stor chans att klara dig även om urinprovet är positivt. Men då måste du kunna styrka din resa med några biljetter eller liknande, annars kan det bli svårt.

Jepp jag hoppas att de inte försöker få det till att jag har gjort något här i Sverige... Och ja, jag var väldigt säker på att jag inte ville göra ett blodprov, icke relaterat men jag var säker. Om vi låtsas att jag hade gjort ett blodprov och att det hade på något magiskt sätt visat positivt så hade jag även förlorat min trovärdighet att angående Polenförklaringen. Kanske snurrad bort mig nu men tack för tipsen!
Till överst på sidan
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2009-04-05 | 17:35:56    Rubrik:

Tråkig historia. Lider med dig. Ledsen

self wrote:
man [kan] undgå straffansvar om man begått brottet utomlands i ett land där gärningen i lag inte är belagd med straffansvar
www.swecan.org/modules...mp;t=47776

Med tanke på detta vet jag inte om Polen-försvaret håller. Är det straffritt att röka cannabis i Polen?

Mvh/fdstoner
Till överst på sidan
Thc-Junkie
Ganjafanatic

InläggSkrivet: 2009-04-05 | 18:36:07    Rubrik:

Jag har haft en kompis som hävdade att han rökte i England på en weekend resa (han hade biljett och det var faktiskt sant). Efter mycket snack hit och dit så fick han ett brev i postlådan att brottet inte kunde styrkas eller något liknande.
Innebörden var iaf att åklagaren kan inte bevisa att brottet begåtts i Sverige och därför läggs åtalet ner.
...Felaktigt påstående borttaget..

Senast ändrad av Thc-Junkie den 2009-04-06 | 1:28:32, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2009-04-06 | 0:22:19    Rubrik:

Thc-Junkie wrote:
Innebörden var iaf att åklagaren kan inte bevisa att brottet begåtts i Sverige och därför läggs åtalet ner. Det måste ju vara Storbritanniens domstol som fäller honom för brott som tog plats i England. Dom skulle ju kunna utlämna en till Storbritannien fast jag tror varken deras myndigheter eller de svenska orkar/kan det för så lite.

Thc-Junkie du läser in saker som inte står där, och som dessutom inte stämmer. Om det stod att "brott kan inte styrkas" är det en sak, en helt annan är det du skriver här ovan. Brott som begås utomlands kan straffas enligt svensk lag i en svensk domstol.

Jag vill inte vara otrevlig, men har du läst länken jag postade ovan? (Det är för övrigt en klistrad tråd i Lag & Rätt.)

Så här står det dessutom i brottsbalken:

Quote::
2 kap. Om tillämpligheten av svensk lag

2 § För brott som begåtts utom riket döms efter svensk lag och vid svensk domstol, om brottet begåtts
1. av svensk medborgare eller av utlänning med hemvist i Sverige,

2. av utlänning utan hemvist i Sverige, som efter brottet blivit svensk medborgare eller tagit hemvist här i riket eller som är dansk, finsk, isländsk eller norsk medborgare och finns här, eller
3. av annan utlänning som finns här i riket och på brottet enligt svensk lag kan följa fängelse i mer än sex månader.
Första stycket gäller inte, om gärningen är fri från ansvar enligt lagen på gärningsorten eller om den begåtts inom område som inte tillhör någon stat och enligt svensk lag svårare straff än böter inte kan följa på gärningen.
I fall som avses i denna paragraf får inte dömas till påföljd som är att anse som strängare än det svåraste straff som är stadgat för brottet enligt lagen på gärningsorten.
De inskränkningar av svensk domsrätt som anges i andra och tredje styckena gäller inte för brott som avses i 6 kap. 1-–6 §§, 8 § tredje stycket och 12 § eller försök till sådana brott, om brottet begåtts mot en person som inte fyllt arton år. Lag (2005:90).

Mvh/fdstoner
Till överst på sidan
Thc-Junkie
Ganjafanatic

InläggSkrivet: 2009-04-06 | 1:27:20    Rubrik:

Ja men då hade ju dom ett ypperligt tillfälle att sätta dit honom ju! Varför stödjer sig dom inte på det stycket? Det var ju någon här på forumet som hävdade att han rökt i Danmark och han slapp någon påföljd, och det är ju inte lagligt i Danmark Förvirrad

Aja helt klart fel av mig. Bugar och bockar för rättningen!
Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2009-05-07 | 14:54:19    Rubrik: Fick ett brev precis...

Fick ett brev precis som löd ungefär:

Underättelse om beslut
kammaråklagare osv...

Narkotikabrott
xxxx-x-x-x

Förundersökningen läggs ned
23 kapitlet 4 § andra stycket i rättegångsbalken

Uppenbarligen så är det inte så viktigt att utreda saken vidare. Det tyckte jag känds skönt... behövde inte ens visa mina flygbiljetter från resan. Då är det bara luta sig tillbaka, fira och vänta på att det händer något i det andra målet. Åk till Polen och rök mina vänner kimblah
Till överst på sidan
Thc-Junkie
Ganjafanatic

InläggSkrivet: 2009-05-07 | 15:13:19    Rubrik:

Ja men det är det här jag menar !! Det är knappast lagligt i Polen heller liksom Förvirrad

Men tur att det löste sig! Ska fira det med en fet Blinka
Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2009-05-09 | 17:05:05    Rubrik: Ett brev till...

Yeah, fick ett brev igår (dagen efter) där samma åklagare har lagt ner brottet om misstänkt narkotikaköp. 2 av 2 fall nere och snart är det sommar

Antar att bandupptagningarna som de påstod sig ha bara var bluff. Eller så var det omöjligt att sätta dit mig pga de inte hittade något vid husrannsakan. Irriterande detalj är dock att det andra brevet kom hem till mina föräldrar Fult.

Fan vad lättad man blir. Tack för tipsen jag fick, slutsatserna jag kan dra är att du: alltid borde gömma allt konstigt du äger ordentligt, att bara prata med polisen om du har något jäkligt smart att säga och ÖPPNA ALDRIG DÖRREN. Pz
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex U| Lag & rätt
Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 1 timme

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i det här fourmet
Du kan ladda ner filer i detta forum

© Swecan | Copyright Policy | Privacy Policy | Advertising | Credits