Swecan
smoketower
Forum
Toggle Content   Registrera
.:: Magasin :: Forum :: Chat :: Galleri ::.

Donera

Stöd Swecan ekonomiskt! Donera valfri summa.

Hydroponics bonde?
Odling av andra växter än cannabis.
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex U| Övrigt odlande

Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Doktor_Knark
Ganjaman

Från: Stockholm

InläggSkrivet: 2009-08-08 | 19:05:08    Rubrik: Hydroponics bonde?

Jag satt och läste på Wikipedia om hydroponics, i denna sida har de en lista med utbyten per hektar:

en.wikipedia.org/wiki/Hydroponics

Det är på vissa typer av grönsaker en dramatisk skillnad i skörd! Kolla ärtor och ris!

Så jag funderade på om man skulle kunna odla massa grödor utomhus i terasser så som man odlar ris, på så sätt kan man bygga nån form av ebb och flod system över en hel åker. (En åker i en sluttning då.)

Skulle detta någonsin bli lönsamt i Sverige? Vad skulle man kunna tänkas odla för att göra det lönsamt? Det blir en ganska rejäl investering i arbete för markpreparering osv. Men är man fantast så kanske man klarar spotta i nävarna och kavla upp armarna.

Någon som vet hur man skulle gå tillväga utomhus?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2009-08-08 | 22:47:19    Rubrik:

intressant tanke Leende

Lite spekulationer, ser gärna mot-eller-vidare spekulationer Leende :

Tror det knepiga är att vi har för stor potentiell åker kapacitet redan, och vanligt jordbruk kräver ju "ingenting", man sår, man väntar - låt det regna, skördar.

Om det inte finns arealbrist i sverige (vilket det nog inte gör?) så kan en bönderna alltid så på dubbel area så är det likvärdigt om hydro ger dubbel avkastning...
(inte kollat siffrorna du länkade ännu så drog till med dubbel)

Men det borde ju finnas andra argument om det inte håller hmm... Om man kan odla saker som annars är svårt att odla här t.ex. av en eller annan anledning.
(ris som du nämnde kanske? Å andra sidan kanske det är svårt att konkurera med u ländernas priser)

Hursomhelst, vet att i Israel har de kört storskaliga hydro och aero anläggningar.
I länder med brist på regn och färskvatten har det ju ett stort plus jämfört med traditionella bevattningssystems förbrukning.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2009-08-08 | 22:52:14    Rubrik:

Saffran kanske kan vara något?? Storskalig hydro i växthus?

Westerners may face significant obstacles in obtaining saffron from India. For example, India has banned the export of high-grade saffron abroad. Aside from these, various "boutique" crops are available from New Zealand, France, Switzerland, England, the United States, and other countries, some organically grown. In the U.S., Pennsylvania Dutch saffron—known for its earthy notes—is marketed in small quantities
en.wikipedia.org/wiki/Saffron
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Doktor_Knark
Ganjaman

InläggSkrivet: 2009-08-08 | 23:06:05    Rubrik:

cthullu wrote:
Tror det knepiga är att vi har för stor potentiell åker kapacitet redan, och vanligt jordbruk kräver ju "ingenting", man sår, man väntar - låt det regna, skördar.

Det är sant, arende och markkostnaderna är mycket låga här. Så det finns inga vinster att göra där. Det innebär att den ökande avkastningen per hektar bara sparar på diesel. Om ens det blir någon energibesparing öht.

Men 10 ggr mer potatis per hektar blir en del diesel. Det skulle ge lägre lönekostnader också, men jordbruk i Sverige är väl bara en familjeangelägenhet så det kanske bara ger arbetslöshet i familjen.

Andra grödor som blir möjliga är ju alltid en tanke.

Sen den sanne parasitens tanke, det kanske finns EU-pengar att hämta på experimentet! Leende
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Doktor_Knark
Ganjaman

InläggSkrivet: 2009-08-09 | 12:33:25    Rubrik:

Nu är det iaf bestämt. Jag skall göra småskaliga försök utomhus nästa sommar. Har en liten slänt i söderläge på tomten, där skall jag bygga en terass som skall delas in i sektioner.

I de olika sektionerna skall jag testa olika naturliga substrat i första försöken. Hö, sågspån, grus och sand är det jag kommit på hittils. De känns mest realistiska att kunna använda storskaligt. Andra förslag att testa mottages tacksamt. Slog mig just, vad sägs om granbarr?

Måste ändå fixa stuprännorna så då kan man ta tillvara på regnvatten. Dags att mäta och skissa på en design för terassen!
Till överst på sidan
Visa användarens profil
sticklingen
Ganjaman

Från: 70-talet

InläggSkrivet: 2009-08-09 | 15:30:50    Rubrik:

Jag har sett bilder på tomatodlingar i hö med drippers så hö funkar nog.

Hur ska du göra när det regnar?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Doktor_Knark
Ganjaman

InläggSkrivet: 2009-08-09 | 16:00:38    Rubrik:

Jag tänker mig att man inte skall behöva bry sig om regn. Kanske justera utloppet från odlingsbädden, men i övrigt ebb och floda på som vanligt. Min förhoppning är att de goda dräneringsegenskaperna hos hydroponics-medierna skall göra att det inte spelar så stor roll med regn eller inte. Rent designmässigt så är det fiffiga med terrass att man lätt kan se till att grödan aldrig står dränkt i vatten.

Märker man att denna strategi är dålig så är det väl bara att ge fan i att floda när det regnar. Övervattning är ganska lätt att diagnostisera och åtgärda om man är uppmärksam, vilket man är när det är ett hobbyprojekt! Leende

För att testa ut medier har jag kommit fram till de bästa testgrödorna. Ärtor för att testa medier för plantor som ger skörd ovan jord. Potatis för plantor som ger skörd under jord. Bägge är ganska lätta att odla.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
sticklingen
Ganjaman

Från: 70-talet

InläggSkrivet: 2009-08-09 | 16:04:09    Rubrik:

Övervattning är knappast ett problem, problemet med regn är att det kommer spä ut och svämma över reservoaren.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Doktor_Knark
Ganjaman

InläggSkrivet: 2009-08-09 | 16:11:16    Rubrik:

Jo, det där med gödning i rätt koncentration är ett problem jag inte riktigt lyckats komma på en optimal lösning på. Man vill ju inte gärna använda konstgödsel, även om det kan vara acceptabelt vid ett första försök.

Skulle man kunna blanda in nån form av naturgödsel i mediumet? Lite koskit i sågspånen/gruset vsfh? Eller blanda gräs i halmen? Eller ytterligare ett steg, vattnet pumpas från reservoaren upp till en låda med kompost och naturgödsel och rinner genom detta ned i odlingslådan och sedan tillbaks till reservoaren?

Jösses, det är många frågor som måste besvaras, vissa där man helt enkelt måste prova för att få klarhet. Det här projektet blir mer spännande desto mer man tänker på det.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex U| Övrigt odlande
Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 1 timme

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i det här fourmet
Du kan ladda ner filer i detta forum

© Swecan | Copyright Policy | Privacy Policy | Advertising | Credits