Swecan
smoketower
Forum
Toggle Content   Registrera
.:: Magasin :: Forum :: Chat :: Galleri ::.

Donera

Stöd Swecan ekonomiskt! Donera valfri summa.

Fått intresse av att odla ALLT som har ett frö
Odling av andra växter än cannabis.
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex U| Övrigt odlande

Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2009-03-28 | 19:57:32    Rubrik: Fått intresse av att odla ALLT som har ett frö

Sedan start av CB odling så har det öppnat upp ett stort intresse för att odla allt möjligt, började lite småt med tomater och efter det att dom petade upp så har jag gott loss på att sätta ner allt i fröväg i jord.
som citron/paprika/vitlök/persilja/potatis/och sedan någo kaktus variant kristi törn någonting.
sugen som fan på Palm/Banan/Lotus.

roligast är förmin del att alla frön är tagna från frukten, det är lite balt.
idag ska Avokado planteras.

lägger upp lite bilder på min odlings hörna.

stickling;

Paprikan

Tomater

Chilin

Citron

Vitlök

japp det var det
dax att sätta Avokadon
Till överst på sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2009-03-30 | 14:01:19    Rubrik:

Riktigt fin liten odlings hörna, Nästan så man blir sugen att göra i ordning en sån för sina något lagligare tropiska växter med nu Rullande ögon

För mig började det faktiskt tvärt om, alltid älskat att se den enorma livskraften hos växter. Sen kändes det bara dumt att betala dyrt för något som är oerhört givande att odla själv Mycket glad
Det är alltid roligt när man tar fröerna från frukterna själv känns lite naturligare tycker jag Cool

Är riktigt nyfiken på den här "kaktus variant kristi törn någonting." (Bild 2)
Den ser riktigt rolig ut och hade inte haft något emot att odla upp några såna själv, Så om du vet något mer om namnet på den får du gärna avslöja det Blinka

Jag satte faktiskt en avokado för 3 veckor sen, Den har inte lyxen nog att sola sig i en HPS lampa men den verkar klara sig bra i fönstret än så länge.:o
Till överst på sidan
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2009-03-30 | 21:46:27    Rubrik: Kristi törnekrona

ja det är riktigt harmoniskt.. trots att man stirrar ner i jorden och väntar på att skiten ska komma upp!!! Leende

Kristi törnekrona hette den visst..
sv.wikipedia.org/wiki/...B6rnekrona

är tydligen väldigt lätt att sticklas/rotar sig bra.

-Din Avokado såg riktigt nice ut, tar sig bra.
hur länge fick du vänta tills den stack upp ur nöten?
har läst att det ska ta tid...
Till överst på sidan
HexLax
Garderobssnille

Från: Skogen bortom träden

InläggSkrivet: 2009-07-05 | 4:29:56    Rubrik:

Snygg odlingshörna!

Tänk på att gallra paprikan rätt hårt(med det menar jag att ha en max två paprika per sån kruka för annars växer dom saaaaakta)
Kul att se att det finns annan odling här med!
Kör just nu mycket Tomat,Citrusfrukter,Litchi och Thailändsk blandad frukt som kommer snabbt tack vare solen!
Jag började tvärtemot dig med att odla allt som har frö/kärna och nu först fått upp intresset för CB!

Lycka till med odlingen! Mycket glad
Till överst på sidan
Visa användarens profil
popanonikok
Gräsfläckar på knäna

Från: Redline

InläggSkrivet: 2009-10-10 | 14:20:09    Rubrik:

Hejsan. Samma sak har hänt mig. Mitt cannabis odlande fick mitt intresse för odlande i övrigt att gro. Jag har nu satt två avokado kärnor i processen att gro. En över en glasburk med vatten och en annan på samma sätt som man får cb fröna att gro.

Min fråga är hur jag ska sköta plantorna sen. Hur mycket ljus ska dem ha? Hur mycket vatten/näring? Vad för näring?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
billball420
Ganjafanatic

Från: Forntiden

InläggSkrivet: 2010-01-16 | 21:10:01    Rubrik:

Vi är tydligen många, som blivit intresserade av själva odlandet. Själv sådde jag ett någrat tomatfrön i fyra 1.5 l PET-flaskor och ställde dem under HPS:en i 12/12.

Ur tre av flaskorna kom det upp plantor och i en av dem är det två. De är konstigt nog störst och har fått blommor. Plantorna har blivit ganska misskötta från början, med mycket snål vattning, men nu får de vatten samtidigt med mina andra plantor och lika mycket näring.

En bild:
[img]https://www.swecan.org/modules/coppermine/albums/userpics/33072/normal_2 tomater i PET.jpg[/img]

Den behöver nog en större kruka och något att hålla sig i snart. Men jag har tagit till mig cthullu's varning för att nypa av blommor.

bill
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post Galleri
billball420
Ganjafanatic

InläggSkrivet: 2010-02-12 | 14:59:29    Rubrik:

Båda mina tomatplantor har frukter. Jag kommer inte ihåg om de skall mogna på plantan, eller i köket. Generad

Hur skall de se ut vid skörd?

bill
Till överst på sidan
HexLax
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2010-05-21 | 6:20:25    Rubrik:

billball420 wrote:
Båda mina tomatplantor har frukter. Jag kommer inte ihåg om de skall mogna på plantan, eller i köket. Generad

Hur skall de se ut vid skörd?

bill

Ledsen att bumpa tråden..och jag är ledsen att mitt svar till dig bill kommer Liiite sent det har varit lite..Off season för mig..hur gick det med tomaterna?

Tomat har den förmågan att du kan hugga stammen vid roten hänga tomaterna på lämplig plats och låta dom mogna,du kan ju självklart låta stammarna vara tills tomaterna mognat på plats.

Hur de ska se ut vid skörd beror en hel del på tomaten i sig är det Röd tomat, gul tomat ,grön tomat?vissa tomater blir aldrig annat än gröna andra kan bli svarta eller mörkt purpur färgade.(lite som aubergin)

Hoppas de smakade iallafall..och om ni odlar ute som jag så är det dags att plocka kärnor från kocktailtomaterna och dra igång veggarna nu =)
Till överst på sidan
Visa användarens profil
billball420
Ganjafanatic

InläggSkrivet: 2010-05-21 | 13:21:09    Rubrik:

Jag hade glömt bort den här tråden. Kul att få ett svar. Tomaterna blev aldrig större än vindruvor, men mycket goda. Efter att ha burit 5-10 tomater, tynade plantorna bort och jag antar att de ville ha större utrymme än de fick.

Nu har jag provat att så tomater tillsammans med min utomhusodling av CB. Det skall bli intressant att se om de klarar att komma upp utomhus från frö.

bill
Till överst på sidan
Teoretikern
Småodlare

Från: Gävleborg

InläggSkrivet: 2010-05-23 | 12:41:17    Rubrik:

Samma lika här, ett allmänt odlingsintresse har tagit liv från att tidigare bara ha några kaktusar som jag snickrade med ibland och sällan vattnade så har jag en hel trädgård i lägenheten. Totalt växer här tretton olika plantor.

Speciellt nöjd är jag med djungelgurkan (melothria scabra) som seriöst är den snabbaste plantan jag stött på än så länge. I solsken och rätt näring så växer den med nästan en decimeter om dagen(!). Helt sjuk växt som klättrar på precis allt till den nivå att man faktiskt kan se när dess spröt svajar fram och tillbaka i jakt på något att grabba tag i.

Bill: Vad för tomater var det du odlade, har du namn på dem?
Vad gäller skörd så brukar jag låta dem mogna klart så långt som möjligt på plantan innan jag plockar tomaterna, vilket nog har att göra med att det odlas så mycket tomater att det är onödigt att plocka sånt som inte hunnit klart. Stolt medlem av svenska tomatklubben:
tomatklubben.se/
Vilket kanske är en av världens största fröbanker för tomater, det finns allt från svarta till zebrafärgade tomater där.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
billball420
Ganjafanatic

InläggSkrivet: 2010-05-23 | 15:28:05    Rubrik:

Solanum lycopersicum, eller Busktomat heter de. På engelska tydligen: Tiny Tim. Jag sådde en del ute i CB-landet, men jag antar att det är för kallt och vet att de skall sås inomhus och planteras ut, när de tagit sig upp en bit. Till skillnad från mina Thyphoonkorsningar, som grott och kommit upp helt själva utomhus.

bill
Till överst på sidan
HexLax
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2011-04-26 | 22:25:34    Rubrik: Re: Fått intresse av att odla ALLT som har ett frö

dags att sparka liv i denna tråden igen verkar det som =)

Kom igen nu Vad mer odlar ni?

Denna våren kör jag mest MASSOR av örter..och Massor av olika typer av samma.

vet faktiskt inte riktigt hur många olika typer av Basilika jag kör nu jag slutade räkna vid 7 olika.

Mynta av 5 olika typer persilja av 5 olika typer osv osv..sen såklart tomater..squash,majs,you name it =)

Och ej att förglömma dom jävla äpplena.
har trimmat äppleträd och vinbärsbuskar under hela hösten och fram tills nu så detta året SKA det bli frukt.

Fridens liljor
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Gunjab
Småodlare

Från: Zon IV

InläggSkrivet: 2011-04-27 | 14:53:59    Rubrik: Re: Fått intresse av att odla ALLT som har ett frö

Örter och kryddor(oregano, basilika, dragon, körvel, peppar m.m.), meloner, paprikor, gurkor, tomater, sallader, majser, tobaker, pumpor, squash, ärtor.(flera olika sorter av det mesta)

Sen har vi perennerna: hallon, jordgubbar, vinbär, äpplen(till förbannelse, du kan få halva min skörd HexLax;) päron, kiwi, citrus, plommon, körsbär, smultron, rabarber, jordärtskockor, gräslök, björnbär, amerikanska blåbär. Sen vetefan vad mer som tittar fram nu på våren.=)

Största utmaningen är att ta reda på allt, lägga in, göra sylt på etc. Se till att inget förgås helt enkelt(eller inte=).
Till överst på sidan
Visa användarens profil
HexLax
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2011-04-27 | 16:59:28    Rubrik: Re: Fått intresse av att odla ALLT som har ett frö

Gunjab wrote:
äpplen(till förbannelse, du kan få halva min skörd HexLax;)

Haha tack =) det var generöst!
med Frukt i detta fallet menar jag mer få stora äpplen inte småkart som vanligt.
Därför har jag trimmat ner äppleträden nåt överjävligt.
Tänker mig att de lägger mindre kraft på att producera massor av frukt och istället producerar mindre mängd men Större.

Men vi får se..jag kanske har trimmat för hårt och inte får någon frukt alls..då hör jag av mig Gunjab =)
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Mosaik
Småodlare

InläggSkrivet: 2011-04-28 | 1:33:49    Rubrik: Re: Fått intresse av att odla ALLT som har ett frö

HexLax wrote:
[...] har trimmat äppleträd och vinbärsbuskar under hela hösten och fram tills nu så detta året SKA det bli frukt.
Fridens liljor

Vad jag har hört från flera källor så ska man trimma fruktträd "mid-season", dvs. när man sett vilka grenar som blommat och börjat bära frukt.
Därefter klipper man grenarna som inte är "av värde".

Själv har jag en del funderingar kring mina bigarråer. En del säger att det inte går att trimma träden alls utan katastrofala resultat (tom. död!), andra säger att man ska beskära dom till dödens rand.
Vilket är som synes ganska motsägelsefulla yttringar...

Jag vill ju ha kvar mina träd, men hur ska man egentligen göra för att maximera skörden?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
HexLax
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2011-04-28 | 2:42:17    Rubrik: Re: Fått intresse av att odla ALLT som har ett frö

Mosaik wrote:

Vad jag har hört från flera källor så ska man trimma fruktträd "mid-season", dvs. när man sett vilka grenar som blommat och börjat bära frukt.
Därefter klipper man grenarna som inte är "av värde".
maximera skörden?

Det här kan du ha helt rätt i!
jag rådfrågade dock en arborist i detta fallet och skickade till och med massor av bilder, för jag var väldigt osäker och hon tyckte att det inte skulle vara några problem så länge jag inte tog dels allt för mycket av träden och var klar innan de började spira.

enligt henne så handlar det lite om ålder på träden(visst en död gren ser jag ju att den är död och det förstår jag själv att den inte kommer att ge frukt)dvs att de äldsta tjockaste grenarna har nog så mycket växtkraft men inte så mycket fruktanlag.Medan de smalare har både och.

Det hela var minst sagt flummigt men jag körde på och försökte mest skapa någon form av symmetri i träden.Och jag vet faktiskt inte om jag har lyckats särskilt bra men det återstår att se =)

Har hon bränt mig nu så funderar jag på att outa henne här Elakt galen samtidigt så kommer jag nog outa mig själv då,så vid närmare eftertanke så hoppas jag bara på bra med stora äpple.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Gunjab
Småodlare

InläggSkrivet: 2011-04-28 | 10:03:49    Rubrik: Re: Fått intresse av att odla ALLT som har ett frö

Var inte så säker på det där med "död" gren, jag har flera såna som bär frukt....De kan se döda ut, de kan kännas döda men blommar och bär frukt gör de lik förbannat, både stora och saftiga... Aborist...seriöst värre, hahah...den var kul, heheh. Skaffa dig ett par nya och gör ved av de där, är det sommar eller vinterrukt du har?

Appropå trådens ämne, med odlingsintresse som börjar med the beutiful sensimilla så var det så här med. Började med en 400 W HPS(från Max Kiffer;) i en garderob för en 10 år sen, sen så rullade det på därifrån och nu sitter man med en hel trädgård/självhushållningsjordbruk som tar nästan all ens tid. Marijuanha är definitivt en inkörsport till odling. Blinka
Till överst på sidan
Visa användarens profil
HexLax
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2011-04-28 | 13:02:03    Rubrik: Re: Fått intresse av att odla ALLT som har ett frö

Ja jag tyckte det var lite dags för ett proffs efter en del misslyckanden.
Det är sommarfrukter på de flesta träden.
Och ett med glasäpplen/vinteräpplen.Jag kan även tillägga att jag är fortfarande tredje säsongens nybörjare vad gäller fruktträd.Så alla tips emot-tages mer än gärna.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Gunjab
Småodlare

InläggSkrivet: 2011-04-28 | 15:33:23    Rubrik: Re: Fått intresse av att odla ALLT som har ett frö

Kom till dukat bord vad gäller äpplen, satt några unga träd bara. Det har flytit på bra, beskär dom unga på hösten utifrån hur jag vill de ska växa/forma sig bara. De äldre beskär jag bara det som hänger i vägen efter skörd.

Det är ju bara att vänta och se om du nu beskurit det enligt konstens alla regler, i annat fall känns det ju dödkört om du inte får några större i år. Känns ju som du har gjort allt man kan, enda som kvartstår då är ju läge och jord.
Hoppas det löser sig, i annat fall blir det ju ljuvligt doftande brasor i vinter.;-)
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-04-28 | 19:07:58    Rubrik: Re: Fått intresse av att odla ALLT som har ett frö

blir lite avis på det där med äpplen i överflöd, även om äpplen innehåller mycket vatten och därmed låga npk värden så är de verkligen finfin plantnäring (hög relativ kaliumhalt!) om man inte orkar äta upp dem själv Razz
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Gunjab
Småodlare

InläggSkrivet: 2011-04-29 | 9:58:52    Rubrik: Re: Fått intresse av att odla ALLT som har ett frö

Ja just ja.:D Och kalium gillar vi ju. Mycket glad Någon aning eller idé om näringsskillnad färska kontra halvruttna äpplen? Som jag gör nu så slänger jag de på komposten(kompostjord) efter vinterförvaring i sågspån, tillsammans med sågspånen.
Sen är de ju utmärkt fågelmat också, de man inte når festar fåglarna på halva vintern, de brukar fixa toppbeskäring i samma veva också. =)
Sen går ju, en del i a f av fallfrukternas näringsinnehåll tillbaka till jorden och trädet, och ger mat till djurlivet i trädgården.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-05-01 | 21:42:56    Rubrik: Re: Fått intresse av att odla ALLT som har ett frö

Nu blir jag bara ännu mer avundsjuk, man kanske skulle börja se sig om efter ett lantställe med trädgård...

Har inga exakta siffror angående halvrutten vs färsk, men tror det bör vara mer kvävehalt i färska saker jämfört med nedbrutna eftersom kväve är en nyckelingrediens i processen. Men det är ju många olika steg också.. Är iaf övertygad om att både och är bra Mycket glad
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Gunjab
Småodlare

InläggSkrivet: 2011-05-02 | 9:45:38    Rubrik: Re: Fått intresse av att odla ALLT som har ett frö

*L* Ungefär vad jag gissar med, är så med stallgödsel i a f, kväven som bryts ner eller omvandlas eller hur nu den exakta kemiska processen sker.

Det borde du(om någon)definitivt göra, det finns ju en gräns för hur långt man kan gå i lgh. Det är bara leta utanför tullarna så är inte priserna oöverkomliga och ska det bara vara sommarboende så blir det ju ännu billigare. Låga priser nu dessutom så...=)
Till överst på sidan
Visa användarens profil
HexLax
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2011-05-02 | 14:58:02    Rubrik: Re: Fått intresse av att odla ALLT som har ett frö

Om steget att köpa sig ett hus känns för långt så kan man ju alltid hyra ett hus någonstans ute på landet.

Bönder brukar vara kända för att köpa på sig mycket mark men inte ha speciellt stort intresse av rena fastigheter.
Med det menar jag att om du hittar en bonde där du känner dig "hemma" så borde han nog ha fastigheter att hyra ut och om inte, så kan jag nästan garantera att han känner någon med fastigheter att hyra ut.

Bara en idé
Fråga går ju alltid
Och nej.
Det blir inte mycket dyrare än att bo i lägenhet.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex U| Övrigt odlande
Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 1 timme

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i det här fourmet
Du kan ladda ner filer i detta forum

© Swecan | Copyright Policy | Privacy Policy | Advertising | Credits