Swecan
Forum
Toggle Content   Registrera
.:: Magasin :: Forum :: Chat :: Galleri ::.

Donera

Stöd Swecan ekonomiskt! Donera valfri summa.

Kaktusodling: Vilken skyddsutrustning rekommenderas?
Odling av andra växter än cannabis.
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex U| Övrigt odlande

Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Doktor_Knark
Ganjaman

Från: Stockholm

InläggSkrivet: 2011-05-31 | 15:09:23    Rubrik: Kaktusodling: Vilken skyddsutrustning rekommenderas?

Jag har just meckat lite med mina kaktusar. Som vanlgt stack jag mig, provade vira en handduk kring grejerna, då stack jag mig senare när jag skulle torka händerna på den.

Vilka trädgårdshandskar eller dylik skyddutrustning rekommenderas? Har vanliga bygghandskar som kanske duger men är lite klumpiga.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
razer
Älska din nästa

Från: Orgrimmar

InläggSkrivet: 2011-05-31 | 15:13:16    Rubrik: Re: Kaktusodling: Vilken skyddsutrustning rekommenderas?

När jag höll på att ympa mina kaktusar så använde jag mig av kartong, som jag formade som ett V med kaktusen i vecket, sen nöp jag åt och kunde då fixa och trixa så mycket jag ville utan att få några otrevligheter i fingrarna Leende Hoppas du förstod vad jag menade Blinka

/razer Hippie
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Wayne
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-05-31 | 22:04:38    Rubrik: Re: Kaktusodling: Vilken skyddsutrustning rekommenderas?

Hehe, jag tänkte skriva i din förra tråd att rulla in kaktusarna i tidningspapper men jag trodde du visste om det.
razers metod fungerar ju också.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
LucyLaPlante
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2011-05-31 | 22:55:07    Rubrik: Re: Kaktusodling: Vilken skyddsutrustning rekommenderas?

Jag fick mina kaktusar idag och hade inte tänkt på att skaffa skyddsutrustning. Rackarns vad jag stack mig! Jag kommer investera i gummihandskar imorgon. Har hört att de är bra för kaktusplantning.

/Lucy

Edit: Jag menar diskhandskar i gummi.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Doktor_Knark
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-05-31 | 22:59:26    Rubrik: Re: Kaktusodling: Vilken skyddsutrustning rekommenderas?

Internet i stort rekommnderade oxå tidningspapper och tänger av olika slag i samma anda som razer.

Nja, jag började med kaktusar för 6 år sedan, men har inte rört dem sen dess, så jag är jävligt grön trots att den ena nått anständig storlek. Leende
Till överst på sidan
Visa användarens profil
razer
Älska din nästa

InläggSkrivet: 2011-06-01 | 0:25:48    Rubrik: Re: Kaktusodling: Vilken skyddsutrustning rekommenderas?

Doktor_Knark wrote:
Internet i stort rekommnderade oxå tidningspapper och tänger av olika slag i samma anda som razer.

Nja, jag började med kaktusar för 6 år sedan, men har inte rört dem sen dess, så jag är jävligt grön trots att den ena nått anständig storlek. Leende

Säkert fler än jag, men jag skulle mer än gärna se en bild på dina kaktusar! Mycket glad

/razer Hippie
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Doktor_Knark
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-06-01 | 8:32:57    Rubrik: Re: Kaktusodling: Vilken skyddsutrustning rekommenderas?

De två som överlevde av alla frön jag satte finns i min Kaktusakut tråd. Den ena är miserabel men den andra är stor trots det har den gått av på mitten och toppen planterades om. Rätt skött växer San Pedro som en raket, skulle vilja ympa en peyote eller liknande på en. Men det får bli när man lärt sig lite mer, nu skall jag se om jag kan sköta den öht.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
billball420
Ganjafanatic

Från: Forntiden

InläggSkrivet: 2011-06-01 | 12:25:56    Rubrik: Re: Kaktusodling: Vilken skyddsutrustning rekommenderas?

Hmm! Tänk på att ni är i U. Blinka
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post Galleri
razer
Älska din nästa

InläggSkrivet: 2011-06-01 | 12:50:17    Rubrik: Re: Kaktusodling: Vilken skyddsutrustning rekommenderas?

Doktor_Knark wrote:
De två som överlevde av alla frön jag satte finns i min Kaktusakut tråd. Den ena är miserabel men den andra är stor trots det har den gått av på mitten och toppen planterades om. Rätt skött växer San Pedro som en raket, skulle vilja ympa en peyote eller liknande på en. Men det får bli när man lärt sig lite mer, nu skall jag se om jag kan sköta den öht.

Att ympa är extremt enkelt. Och att ympa en peyote på din pedro går alldeles utmärkt! Leende Visserligen föredrar många kaktus odlare att ympa på väldigt snabbväxande kaktusar/suckulenter så som Pereskiopsis och Hylocereus.

Förlåt bill Generad

/razer Hippie
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Wayne
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-06-01 | 18:21:59    Rubrik: Re: Kaktusodling: Vilken skyddsutrustning rekommenderas?

Synd att det är så fruktansvärt fult med kaktusypmning. Nästan lika fult som när de klistrar på torkade blommor på små kaktusar. Men det är ju otroligt fascinerande så det är ju värt det ändå. Leende

Går det att ympa kaktusar på suckulenter? De har ju också CAM-fotosyntes som kaktusar (eller inte alla kanske, jag vet inte). Och så stoppar man suckulenten i en bubblare... Eller går det att driva kaktus i hydro? Eller måste rötterna torka ut helt? Det kan de ju iofs göra i t.ex E&F...

Edit: Och jag skulle handskas med kaktusarna i tidningspapper... För att hålla sig till topic.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Doktor_Knark
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-06-01 | 18:29:24    Rubrik: Re: Kaktusodling: Vilken skyddsutrustning rekommenderas?

Nu snackar vi grejer här, jag har oxå funderat på kaktus i hydro. EBB o FLOD är nog den där det kan gå enklast modifiera så det funkar med kaktus.

Man skulle kanske kunna köra en modifierad aeroponics, då kan man ju ordna så att rötterna blir torr om det behövs.

Frågan är hur stark näringslösning man skall ha?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Wayne
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-06-01 | 19:03:17    Rubrik: Re: Kaktusodling: Vilken skyddsutrustning rekommenderas?

Ja, (aerosol/ponics är det nån skillnad? finns ju aquaponics men det är inte att föredra här tror jag) jag kan tänka mig att rötterna vill stå tort, måste läsa mer om kaktusens vattenupptag genom roten.

Näringslösningen ska vara svag, man får börja sjukt försiktigt bara.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
razer
Älska din nästa

InläggSkrivet: 2011-06-01 | 19:20:37    Rubrik: Re: Kaktusodling: Vilken skyddsutrustning rekommenderas?

Wayne wrote:
Synd att det är så fruktansvärt fult med kaktusypmning. Nästan lika fult som när de klistrar på torkade blommor på små kaktusar. Men det är ju otroligt fascinerande så det är ju värt det ändå. Leende

Går det att ympa kaktusar på suckulenter? De har ju också CAM-fotosyntes som kaktusar (eller inte alla kanske, jag vet inte). Och så stoppar man suckulenten i en bubblare... Eller går det att driva kaktus i hydro? Eller måste rötterna torka ut helt? Det kan de ju iofs göra i t.ex E&F...

Edit: Och jag skulle handskas med kaktusarna i tidningspapper... För att hålla sig till topic.

Jo det kan se ganska fult/roligt ut med en stod bulle på sidan eller toppen Leende Jag har personligen lyckats flertalet gånger med ympning på suckulenter, om jag då har haft tur vet jag inte, men funkar gör det Blinka

/razer Hippie
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Doktor_Knark
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-06-01 | 19:41:05    Rubrik: Re: Kaktusodling: Vilken skyddsutrustning rekommenderas?

Sök och man skall hitta:

Guide för kaktushydroponics

Hmm, 200 ympade peyote i hydro. Det kunde va nått. Leende

Jag försökte rota en kaktus med vatten en gång, den ruttnade, men det kanske är en hygienfråga?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Wayne
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-06-01 | 20:14:00    Rubrik: Re: Kaktusodling: Vilken skyddsutrustning rekommenderas?

Den främsta anledningen lär väl ha varit att vattnet inte var syresatt.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex U| Övrigt odlande
Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 1 timme

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i det här fourmet
Du kan ladda ner filer i detta forum

© Swecan | Copyright Policy | Privacy Policy | Advertising | Credits