Swecan
Magic Vaporizers
Forum
Toggle Content   Registrera
.:: Magasin :: Forum :: Chat :: Galleri ::.

REKLAM
Smoketower

Erfarenheter ang. Bhut Jolokia
Odling av andra växter än cannabis.
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex U| Övrigt odlande

Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
ducksfoot
Gräsfläckar på knäna

Från: och till

InläggSkrivet: 2011-02-16 | 14:06:11    Rubrik: Erfarenheter ang. Bhut Jolokia

Har äntligen fått tag på färsk Bhut Jolokia som jag tänkte odla upp lite längre fram i vår.
Har odlat mycket olika sorters chili tidigare men aldrig något så spännande som detta.

Vad tror ni om styrkan på frukterna när dom odlats i ett söderfönster, kommer den hämmas av för lite soltimmar? Har bestämt för mig att jag har hört något om detta någonstans.
Kanske bättre att fixa en riktig chilisetup för bästa resultat?

Kom gärna med tips och ideér

Kommer givetvis skänka bort frön i höst till alla som vill prova att odla denna djävulens favoritfrukt.

Lite info från wiki;

Bhut Jolokia (även känd som Naga Jolokia, Ghost Bite, Ghost
Chili, Ghost Pepper, Naga Morich och spökbett) är en chili som
växer i nordöstra Indien (Assam, Nagaland och Manipur) och
Bangladesh. 2006 bekräftades den av Guinness World Records
som den starkaste chilin i världen med 1 001 304 scoville-
enheter, och överträffade därmed Red Savina.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Knugen
Ful i mun och väldigt avstängd

InläggSkrivet: 2011-03-22 | 14:31:39    Rubrik: Re: Erfarenheter ang. Bhut Jolokia

Grattis till ett spännande val!
Har själv satt några frön 3 veckor sedan och de har precis stuckit upp. Det tar med andra ord ganska lång tid innan de gror, så du får skynda dig!
Jag skulle förresten inte använda mig av frön från färska frukter, för de kan vara omogna. Köp riktiga frön på nätet!
Det där med sol är jag inte säker på, jag har odlat Jalapeno och cayennepeppar förut(inomhus) och de tålde inte stark sol. Efter en timma i starkt solsken vissnade de och jag fick ställa dem i skuggan.
Bhut har jag inte odlat förut, men i söderläge som jag också bor i, blir det en hel del sol.
Hoppas att du fick lite matnyttig info och att du hör av dig, så kan vi dela erfarenheter.
Lycka till!
Till överst på sidan
Visa användarens profil
ducksfoot
Gräsfläckar på knäna

Från: och till

InläggSkrivet: 2011-03-22 | 14:56:12    Rubrik: Re: Erfarenheter ang. Bhut Jolokia

Jag fick fröna av en god vän som varit i just indien och smugglade med sig egenplockade frukter. Frukterna är helt torkade och jag har ännu inte tryckt mer dom i jorden utan det blir om en månad. Ingen fara med tiden, har fortfarande kvar ett par piri piri plantor som är mer än två år gamla. Blommar och ger fin frukt fortfarande:)
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Knugen
Ful i mun och väldigt avstängd

InläggSkrivet: 2011-03-22 | 16:28:57    Rubrik: Re: Erfarenheter ang. Bhut Jolokia

Smugglade han chili? Skulle det vara förbjudet?
Har du smakat på chilin? Hur mycket har du i en curry eller chili con carne? Har du sprutat eld och blivit sjuk?
Hur förvarar du plantorna på vintern? Rumstemp. tar död på de plantor jag odlat.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
mambi
Nyfiken Grön

InläggSkrivet: 2011-08-27 | 9:28:36    Rubrik: Re: Erfarenheter ang. Bhut Jolokia

Hur har det gått Leende ?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Someshta
Småodlare

Från: :nårF

InläggSkrivet: 2011-08-27 | 12:53:26    Rubrik: Re: Erfarenheter ang. Bhut Jolokia

Knugen wrote:
Smugglade han chili? Skulle det vara förbjudet?
Ja, att ta med sig levande plantor eller färska frukter och grönsaker från andra länder är ofta olagligt, om man inte gör det som registrerad importör. Det finns många virussjukdomar som angriper växter och som kan spridas på det sättet.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex U| Övrigt odlande
Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 1 timme

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i det här fourmet
Du kan ladda ner filer i detta forum

© Swecan | Copyright Policy | Privacy Policy | Advertising | Credits