Swecan
Magic Vaporizers
Forum
Toggle Content   Registrera
.:: Magasin :: Forum :: Chat :: Galleri ::.

REKLAM
Smoketower

Skumma tankar
Boom shiva!
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex Coffeeshopen

Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
chunky
Nyfiken Grön

InläggSkrivet: 2011-12-30 | 12:13:18    Rubrik: Skumma tankar

Hej..
Måste kolla upp detta med er "erfarna" stonare Leende
Var väldigt länge sedan jag rökte (var nog i tonåren sist), men för ca en månad sedan kom min polare över lite "lemon skunk" ifrån ghs.
Vi körde på, men fyfan vad konstig jag blev.
Rökte inte alls mycket men jag fick riktiga panik attacker, samt att det kändes som om jag satt och tjaffsade med mig själv (Mina tankar var så iaf).
En riktigt jobbig känsla var det iaf, trodde jag precis sagt/pratat om saker som jag inte hade osv.

Har rökt denna skunk igen efter detta och jag känner samma saker.
Kan det vara att att det är just denna "skunk" som gör detta med min skalle, kan inte minnas att jag känt detta innan (När jag rökte i tonåren var det saker man blev glad av).
Och i sådant fall vad rekommenderas som "upplyftande" sorter ?
Har läst "set and settings" men är bra bra humör etc innan rökat.

Polaren har nu lite "blueberries" som vi tänkte prova, men vet inte ifall man skall testa denna sort (ni som provat dom, blir man lika skev och jävlig som skunken).
Många dumma frågor från en 30+, men är tacksam för svaren.
Mvh.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
DoctorDoom
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-12-30 | 12:56:48    Rubrik: Re: Skumma tankar

Har varit med om liknande, dock inte lika hemskt. Det kan ha med tiden den är skördad att göra. En tidigt skördad, enligt egen erfarenhet, kan göra en lite paranoid och via den känslan må dåligt... I värsta fall även få panik attacker.

Hur mycket har du rökt i ditt liv? Kan vara en "annorlunda" att röka riktigt potent weed kontra det vanliga skiten man oftast får på gatorna Leende
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Darkwithin
Småodlare

Från: St. Canard

InläggSkrivet: 2011-12-30 | 13:35:49    Rubrik: Re: Skumma tankar

din hjarna ar val inte van vid ruset?
drack ni alcohol sammtidigt?
prova att docera mindre.

mvh
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Smallplanet
Bröt mot reglerna en gång för mycket.

Från: stötande

InläggSkrivet: 2011-12-30 | 13:59:00    Rubrik: Re: Skumma tankar

Gräset är en aning bättre nuförtiden. Du kan inte bolma på som du gjorde i ungdomen, var sparsam med blossen. Börja med 4-6 st.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
puffovich
Småodlare

InläggSkrivet: 2011-12-30 | 14:23:20    Rubrik: Re: Skumma tankar

Yes, ta det betydligt lugnare med mängden cannabis. Blueberries borde vara lite lugnare i ruset, då den är lite mer indica än Lemon Skunk.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
108
Ganjaman

Från: latitud 59

InläggSkrivet: 2011-12-30 | 14:38:21    Rubrik: Re: Skumma tankar

Smallplanet wrote:
Gräset är en aning bättre nuförtiden. Du kan inte bolma på som du gjorde i ungdomen, var sparsam med blossen. Börja med 4-6 st.

Kunde nästan inte ha sagt det bättre själv, men nöj dig med kanske två bloss först.. Stay cool! Yeah right!
Till överst på sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
weedy
Nyfiken Grön

InläggSkrivet: 2011-12-30 | 16:41:19    Rubrik: Re: Skumma tankar

Jag kan ha fel här men jag tror att ditt största problem är att det var en "skunk" typ som du skriver.
Har själv haft liknande "incidenter" av just skunk sorter, dom sätter sig mer inne i skallen Leende
Prova någon Haze eller annat, samt vad de andra skriver ta det lite chillare när du röker dvs några bloss och vänta.
Gl
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Teslakid
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-12-30 | 18:37:46    Rubrik: Re: Skumma tankar

Ja fick nått liknande lite efter ja precis hade börjat röka, men då på en lowryder2, sneat lite smått några få gånger efter de men brukar bara försöka å inte bry mig å låta tankarna snurra som dom vill tills de går över Razz

Rök lite mindre nästan gång så blir de nog bättre Leende
Till överst på sidan
Visa användarens profil Galleri
HexLax
Garderobssnille

Från: Skogen bortom träden

InläggSkrivet: 2011-12-30 | 19:58:00    Rubrik: Re: Skumma tankar

Tidigt skördat kanske ?
det ger generellt mer nojja och edge känsla..

lägg där till att det var längesedan du rökte och att gräset är lite hårdare nuförtiden så har du ett möjligt scenario ?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
tetra
Småodlare

InläggSkrivet: 2011-12-30 | 20:06:44    Rubrik: Re: Skumma tankar

Tror det har mkt att göra med att det är så hög THC halt och så lite CBD i många grässorter nuförtiden.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Khepri
Småodlare

InläggSkrivet: 2011-12-30 | 22:41:11    Rubrik: Re: Skumma tankar

Vart får ni att tidigt skördat gräs skulle ge en större risk att bli paranoid ifrån?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
HexLax
Garderobssnille

Från: Skogen bortom träden

InläggSkrivet: 2011-12-30 | 23:32:08    Rubrik: Re: Skumma tankar

Khepri wrote:
Vart får ni att tidigt skördat gräs skulle ge en större risk att bli paranoid ifrån?

jag säger inte att det är så men jag har upplevt att gräs skördat med klara/mjölkiga trcihs ger mer uppigt,nojjigt,hjärnan går på högvarv röka.
det har säkerligen att göra med vilket gräs det är (i jämförelsen jag har gjort var det typhoon tidigt vs senare skörd)
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Tazmanian
Gräsfläckar på knäna

Från: Inte bredvid dig iaf :)!

InläggSkrivet: 2011-12-31 | 0:05:42    Rubrik: Re: Skumma tankar

tetra wrote:
Tror det har mkt att göra med att det är så hög THC halt och så lite CBD i många grässorter nuförtiden.

Gissar jag med, finns studier då folk får rent TCH och blir helt "paranoida".
Sen då dom får THC med CBD å CBN eller va dom nu heter så blir dom glada och fnittriga.

Finns en film från BBC då den där programledaren far till Amsterdam och provar puffa lite olika sorter samt fara på de där THC/CBD testet hos nån professor.
Finns på youtube om ni vill kika Leende !
Till överst på sidan
Visa användarens profil
skyhigh
Småodlare

InläggSkrivet: 2011-12-31 | 2:10:40    Rubrik: Re: Skumma tankar

Khepri wrote:

Ju tidigare skördat desto mer THC = mera "på psyket" med skumma tankar och höghet, ökar risken för psykos och att tankarna "flyger iväg".

Senare skördat mer CBD/CBN = mer "stenad" och tung känsla, dessutom anti-psykotiskt.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Khepri
Småodlare

InläggSkrivet: 2011-12-31 | 3:58:13    Rubrik: Re: Skumma tankar

Hmm,låter konstigt i mina öron men vet inte tillräckligt om cbd osv för att motsätta mig,får researcha.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-12-31 | 9:02:23    Rubrik: Re: Skumma tankar

1. Till alla som snackar om att gräset är starkare nu än när han var ungdom säger jag bara bullshit. Är ju inte som att killen satt och rökte oldschoolgräs på 60 talet. Han är ju bara 30+, dvs under 40 antagligen och det har väl inte egentligen hänt ett skit på cannabisfronten sedan 90 talet.

Skunk och Haze och afghan / NL vilka nästan alla moderna starka sorter är baserade på har funnits lääänge och de var lika bra eller bättre förr.

Myten om att gräset blir starkare kommer från tullen/polisen och har snarare att göra med att de beslagtar mindre skräp och mer färskt med kvalitet så medelvärdet på deras styrkestatistik stiger. De har heller ingen som helst koll på genetik och kallar allt som är starkt för skunk, dvs hazesorter som är minst lika nojjiga kallas med all sannolikhet för "skunk" med.

Hur gräset var på 60-70 talet kan jag inte uttala mig om (och det är dessutom OT), men jag kan iaf av egen erfarenhet hävda att det var minst lika starkt i slutet av 90 talet.

2. Det är väl allmän kännedom att sativadominerade sorter är just lite mer nojjiga, och skördas de för tidigt kan det bli det direkt otrevligt.
Som folk redan påpekat har det med ration thc/cbd att göra.
Indicadominerade sorter har normalt inte samma problem.

Lite läsning från andra käller om man inte litar på mig:

THC (?-9-THC) är cannabisplantans primära psykoaktiva komponent. Medicinskt sett är den liksom de flesta cannabinoider antioxidant och neuroprotektiv mot hjärnskador orsakade av gifter, syrebrist och/eller hjärnskakning. THC minskar även takten med vilken tumörer växer, vilket även andra cannabinoider gör i variende grad. THC reagerar hellre med CB-1 än CB-2-receptorer, dess effekter är därmed mer cerebrala.

CBD är inte psykoaktivt i sig även om det har smärtstillande, sövande och antibiotiska egenskaper. För att CBD indirekt ska verka psykoaktivt måste tillräckligt höga nivåer THC föreligga. Detta då CBD interagerar med THC genom att förstärka eller försvaga vissa av de psykoaktiva kvaliteterna hos THC. Det kan även minska takten varmed THC rensas ut ur kroppen, möjligtvis genom påverkan på ämnesomsättningen i levern. Medicinskt sett lindrar CBD konvulsion, inflammation, ångest och illamående. CBD reagerar hellre med CB-2 än CB-1-receptorer, dess effekter är därmed mer koncentrerade till kroppen.

CBN bildas när THC förfaller vid dålig lagring, i solljus eller luft. Det är därmed vanligen inte mycket CBN i en färsk planta. Cannabinoiden är enbart lätt psykoaktiv, maximalt 1/10 av THC, och tycks förstärka de disorienterande aspekterna hos densamma.

sv.wikipedia.org/wiki/Cannabinoid

Denna kan vara intressant läsning också, förklarar dessutom vad exakt procenthalten som ibland är listad betyder samt skillnaden mellan styrka och potens.

If THC is linked to psychotic type episodes, CBD has anti psychotic properties. If THC is thought to cause panic attacks, CBD calms those impulses.
ukcia.org/wordpress/?p=50
Till överst på sidan
Visa användarens profil
jimpa
Småodlare

InläggSkrivet: 2011-12-31 | 9:28:32    Rubrik: ...

...

Senast ändrad av jimpa den 2012-05-28 | 17:58:16, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Visa användarens profil
chunky
Nyfiken Grön

InläggSkrivet: 2011-12-31 | 10:04:55    Rubrik: Re: Skumma tankar

Oj oj.
Här har det skrivits ser jag Leende
Läst allt, kan säga att när jag rökte så var jag ej påverkad av alkohol samt att jag tog endast 3 blås (höll det inne länge "just like the good old days :O)
Men hade inte blandat ut det med tobak utan rent (röker inte så vill inte förstöra med skadlig tobak).

Svårt för mig att veta ifall det var skördat förtidigt iom att jag själv inte odlar.
Kan bara säga att dessa skumma tankar, man tjafsar med sig själv (inne i huvudet då, inte så att jag sitter och pratar med mig själv).
Samt att ha känslan som en annan beskrev så bra: -händer detta,är det på riktigt.

Men vad rekommenderas (har ganska lätt att få tag i olika sorter), hur tror ni min upplevelse skulle bli av dom där "blueberries", gör inget att man blir slö bara man får den "uppåt/glada" känslan jag minns ifrån mitt rökande tidigare i livet.

Gott nytt år på er alla, och tack förr alllt.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-12-31 | 12:20:33    Rubrik: Re: Skumma tankar

hur just du kommer uppleva just den sorten finns det bara ett riktigt säkert sätt att ta reda på.... Blinka
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Totoro
Gräsfläckar på knäna

InläggSkrivet: 2011-12-31 | 15:09:43    Rubrik: Re: Skumma tankar

om det är högt THC i och du röker för mycket så kommer nojjan.. Blinka
Näe men som många andra skriver, rök MINDRE.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Wayne
Ganjaman

InläggSkrivet: 2012-01-01 | 11:39:16    Rubrik: Re: Skumma tankar

Om man tror att nojjan ska komma så kommer nog nojjan också.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
DoctorDoom
Ganjaman

InläggSkrivet: 2012-01-01 | 15:55:32    Rubrik: Re: Skumma tankar

@Wayne: exakt, förhöjer bara känslan. Mycket handlar om att vara trygg där man röker Leende
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Gabbarna
Småodlare

InläggSkrivet: 2012-01-10 | 5:37:36    Rubrik: Re: Skumma tankar

-

Senast ändrad av Gabbarna den 2012-04-24 | 22:58:01, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Visa användarens profil
WhiteRasta
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2012-01-10 | 11:04:43    Rubrik: Re: Skumma tankar

"Harvest when the majority of the glands are still clear will get you a more head stone effect which will make som sativa strains to easy become unplesant for some people. Harvest when half of the glands have turned a creamy translucent color for absolute peak ripeness. at this point, the high will be both celebral and physical with a good head and body stone.
Harvest when the majority of trichomes have turned amber for a body stone. pure indica, afghani and other indica-dominant strains harvested at this late point will possess a heavy body, or couch-lock stone" //Jorge Cervantes

Ligger i linje med vad många av er här har skrivit angående när man skördar och effekten det ger.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
smogmeister
Småodlare

Från: andra sidan sjön

InläggSkrivet: 2012-01-10 | 12:48:33    Rubrik: Re: Skumma tankar

jimpa wrote:
Ja precis, man får inte glömma att cannabis är lätt psykoaktivt. Jag vet precis vilken känsla du pratar om, jag får dem själv väldigt ofta på cb också (men då röker jag rätt mkt varje kväll också) och då röker jag en indica just nu(ghs bigbang). Är rökat väldigt starkt verkar det kunna bli såhär.

Är de här på riktigt? Vem är jag? Vad är verklighet? Och addera ett sting av panik tillsammans med den tanken.

Sådana känslor är mkt vanliga om man tar starka psykoaktiva ämnen, loss of identity/loss of reality, men det går över och är ingenting att oroa sig för.

Om man tycker det är obehagligt så kan man träna på att göra olika saker så det försvinner, på cb är det ju enkelt att resa sig upp, gå ut på balkongen tex och context switcha. Annars brukar man tex "gå in i det glada oranga rummet" när "the darkness" kommer och knackar på.

Men bottom line så är cb lite lite psykoaktivt, röker du mkt och det är starkt hemmaodlat röka, då ska du inte bli orolig eller förvånad om du får trippiga känslor. De kan ofta vara obehagligt, men det är ganska lätt att träna in hur man slår sådana känslor.

Gott nytt år

Cannabis är inte lätt psykoaktivt, det är väldigt starkt psykoaktivt. Kanske du tänker på att det är lätt hallucinogent/psykedeliskt?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
windowlicker
Småodlare

InläggSkrivet: 2012-01-10 | 13:03:24    Rubrik: Re: Skumma tankar

Tjena precis samma sak hände mig, det var första gången jag rökte gräs, hade rökt hasch kanske 8 gånger tidigare, men fick tag på gräs, orange haze.

Första gången jag rökte de var allt lugnt, skrattade som fan och blev bränd, sen någon gång tog jag och bongade en hel del, efter det blev jag helt fucked up.
Blev i princip schizo, snackade med mig själv, slog mig för att jag hade varit "dum" och rökt, rörde mig i takt med musiken och kunde inte sluta, när jag satt ner så bara snurrade allting. Det är den sjukaste upplevelsen jag har varit med om och just när jag var med om den var jag hur rädd som helst. Kändes som att mitt hjärta dunkade så snabbt och hårt så att det skulle flyga ut.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Crazy_K
Gräsfläckar på knäna

Från: Ett hörn, mellan fönstret och dörren.

InläggSkrivet: 2012-01-10 | 19:42:42    Rubrik: Re: Skumma tankar

En sak som är viktig att tänka på när man tar roliga saker, är ju att det till slut kommer gå över och allt blir normalt. Leende (om man inte har extrem otur ^-^) Det gäller att ta det lungt å inte stressa upp sig, då blir det bara värre å värre.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
KnAtCh
Småodlare

InläggSkrivet: 2012-01-11 | 7:55:16    Rubrik: Re: Skumma tankar

Av min erfarenhet säger att potenta sativa blir man lättare bli "flippade" om man råka röka för mycket, som alla andra säger testa ta mindre dos. Fick liknade panik ångest och kändes som basen från disco som "bum bum" i hela kroppen utan att ha musiken på det var jävla skumt känsla av en AK47 märkligt vet jag.

Troligen för tidigt skördat så man får högre sativa än indican och jag rökte på som vanligt och piiffff haha.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
sssssr
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2012-01-11 | 12:02:39    Rubrik: Re: Skumma tankar

Forutom det som ovriga har skrivit sa upplever jag att nar man val har sneat en gang sa blir man mycket kansligare i fortsattningen. Min bror som bruka steka i sin ungdom slutade just pga detta.

Nar jag borjade roka sa blev jag inte paranoid alls utan bara glad och bra symptom. Jag hade sjuka munchies som jag inte har upplevt sedan dess. (jag minns den varsta gangen nar jag stog efterbliven i skafferiet med en honungsburk och kakade med fingrarna och typ "JAVLAR! vad jag har missat honung forut!" Mycket glad )

Numera nar jag roker sa blir jag mycket mer torr i halsen och mina "munchies" handlar om att halsen kanns battre en kort stund medan man svaljer. Nagan annan som kanner igen sig? Sorry engelskt tangentbord.

Wall of text, langre beskrivning:

Dessutom sa kan jag bli sa sjukt paranoid. E jag ute i stan t.ex. sa brukar jag oftast ga hela vagen hem aven om de e nagra timmar promenad (aven om de e mycket mer utstickande). Jag blir fett otrevlig att vara med; kan inte halla en konversation utan sitter tyst och lyssnar nar andra pratar sen avbryter jag plotsligt och borjar pa mitt spar istallet for att sedan glida in i tystnad igen. Ar dessutom ofta otrevlig mot folk som ar snalla och forsoker ta hand om mig nar jag nojjar.

Dessutom sa kan mitt huvud kannas som att de frater innuti typ och nasan kanns upptryckt in i huvudet och borjar rinna som fan (om man e ute). Valdigt obehagligt ar det. Sen kan olika andra saker kannas daligt ocksa men det dar e aterkommande.

Ar det nagan annan som har lika grova biverkningar? (eller vad man ska kalla det Razz ) Jag ar inte jattelangt gangen i min rokarkarriar, har rokt totalt 40-80 ganger skulle jag tro och oregelbundet brukar hitta en bit lite da och da. Har jag har haft otur med vad jag hittat?

Den forsta biten som jag kopte va underbar men sedan gick det snabbt nedat. Senast jag rokte va med en gammal van jag krockade med pa krogen som bjod och det var fett bra aven om det blev lite paranoia, inget ohanterbart.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Caney
Gräsfläckar på knäna

InläggSkrivet: 2012-01-11 | 15:58:20    Rubrik: Re: Skumma tankar

Den här tråden hjälpte även mig. undrade hela tiden varför jag fick nojja hela tiden av min skörd som jag tog vid tidig stadie. Tack Swecan medlemmar =)

Bless ur asses
Till överst på sidan
Visa användarens profil
DoctorDoom
Ganjaman

InläggSkrivet: 2012-01-11 | 16:10:26    Rubrik: Re: Skumma tankar

KnAtCh wrote:
Av min erfarenhet säger att potenta sativa blir man lättare bli "flippade" om man råka röka för mycket, som alla andra säger testa ta mindre dos. Fick liknade panik ångest och kändes som basen från disco som "bum bum" i hela kroppen utan att ha musiken på det var jävla skumt känsla av en AK47 märkligt vet jag.

Troligen för tidigt skördat så man får högre sativa än indican och jag rökte på som vanligt och piiffff haha.

Jobbigt läge, jag förstår dig :) Men AK47 är potent, gör man rätt så får man ut kanon ved.. Men det är inte alltid lätt att hantera i stora doser. Klarar efter 1års BRUK säga att en kopp sänker även mig! Sett parkerade bilar som "sett misstänksamma ut", helt klart hanterbart!

Men man lär sig mycket :) Onödig panik och stress när man är stenad är aldrig roligt. Location Location Location!
Till överst på sidan
Visa användarens profil
KnAtCh
Småodlare

InläggSkrivet: 2012-01-11 | 17:05:58    Rubrik: Re: Skumma tankar

DOOM: Får aldirg så lätt panik å ångest annars skulle jag ha slutat med CB, älskar CB direkt som första ögon kast men märkte på sista tiden om jag röker stora mängd av sativa då blir det lättare att få ångest.

Troligen har med ålder och all stress med att göra. Är fan 30 och har familj innebär ansvar och och all stress med barn, dagis, jobb, hemma och STÄDNING hehe.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Cosmodude
Småodlare

Från: landet ingenstans, som ligger nå'n stans, fast ändå..... ingenstans.......

InläggSkrivet: 2012-01-11 | 18:02:27    Rubrik: Re: Skumma tankar

Angående din fråga om Blueberry så är det ända sättet att veta hur berusingen blir att ge det en chans, då jag märkt att många reagerar olika på samma strain ( Även fast ruset i sig är detsamma ). Dock så kan jag berätta hur jag upplevde just Blueberry'n jag rökte för ett tag sedan.

Blueberry'n jag rökte var mycket behaglig. Den smakade väl, luktade detsamma, samt slog lagom hårt. Det var inte den absolut potentaste strainen som jag rökt men rusets egenskaper gjorde att upplevelsen blev mycket lyckad. Jag upplevde Blueberry'n att vara " Harmoni-Röka " om jag får säga så. Man flöt mycket fint och lugnt in i nutiden, utan att tankarna springer iväg. Men mycket plats lämnades även åt det sociala, dock inte " Tjo och tjimm ". Tankebanorna blev mer fundersamma och suget efter att diskutera och utveckla diverse teorier blev ett hot-topic för mitt umgänge. Den ytliga gladheten som många tänker sig ( typ höga skratt, livligheten etc ) fanns förvisso inte där för oss den kvällen. Istället så fick jag en känsla av inre lugn, vilket resulterade att jag väldigt markant speglade min nöjda sida utåt. Nöjd, var precis så som det kändes, hela kvällen. Och hade jag fått välja mellan glad och nöjd, så hade jag personligen valt den nöjda känslan, då jag upplever att den inte är lika intensiv som ett "lycko-rus".

Det var väl ungefär så som jag upplevde den Blueberry'n. Dessvärre hade jag inte mitt microskop på mig så hur vida den var skördad kan jag inte svara på men jag skulle slänga min buck' på mjölkig/amber, åt det mer mjölkiga hållet. Sen så anser jag att ruset blir som miljön formar det till. Jag hade säkerligen upplevt ruset annorlunda ifall jag hade gjort något med mer fart i. Nu var det en lugn, lite trött, reunion kväll som vi hade för min polare som kommit hem, så ruset blev som kvällen blev, nöjd!

Hade jag rekomenderat denna strain? Oja, en av de skönare rusen jag har upplevt, även fast jag då inte var total stonkad.

Mvh / Cosmodude
Till överst på sidan
Visa användarens profil
människa
Gräsfläckar på knäna

Från: Eskilstuna

InläggSkrivet: 2012-02-06 | 21:16:02    Rubrik: Re: Skumma tankar

Riktigt bra & informationsrik tråd. Jag känner igen det ni pratar om. Väldigt bra att förstå att skördetiden kan vara anledningen
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Totoro
Gräsfläckar på knäna

InläggSkrivet: 2012-02-07 | 8:48:37    Rubrik: Re: Skumma tankar

Sen får man inte glömma heller att det inte är isbergssallad man trycker i sig.
Nåt jag lärt mig är att om man har mycket undermedvetet som trycker så kan en stark thc-dominerad strain verkligen messa upp huvudet på en.

Satt en gång och tittade på datorskärmen själv en gång efter en bonghit och kände hur jag "kopplades bort" helt, och ljuset från skärmen blve väldigt starkt och hjärtat började rusa. Första spontana tanken var "shit hur länge har jag suttit här och stirrat?" och ställde mig upp och kände på pulsen.

Numer kan jag hantera sånt bättre eftersom jag vet att det är luuuuugnt, hehe.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Bongomongo
Småodlare

InläggSkrivet: 2012-02-07 | 15:54:13    Rubrik: Re: Skumma tankar

Bra tråd.

Detta har nog hänt alla som röker cb Leende

Har rökt över ett år dagligen nu, detta händer aldrig nu förtiden.

Nojja kan man ju så klart få ibland iaf, men det hanterar man ju nu.

"Shit va e det för bil?"
"Kommer det någon?"
"shit en helekopeter!!!!"

haha ta det lungt bara Leende
Till överst på sidan
Visa användarens profil
tetra
Småodlare

InläggSkrivet: 2012-02-09 | 18:41:31    Rubrik: Re: Skumma tankar

Noja för mig är nåt helt annat än polisnoja, ibland, särskilt med folk man inte känner så bra, får jag för mig att de har planer på att typ jävlas med mig, ta fast mig å tortera mig, eller t.o.m. på allvar mörda mig ;P Det är lite jobbigare nojja, då skulle jag snarare vara glad om polisen knackade på..
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Spinoza
Garderobssnille

Från: Från: Från: Från: Från: Från: Från: Från:

InläggSkrivet: 2012-02-09 | 20:13:45    Rubrik: Re: Skumma tankar

tetra wrote:

Det är min gissning också. Vissa sorter och effekter tycker jag inte alls om.

Det allra allra bästa gräset får mig att känna en konstant svävande svindlande känsla av höghet. En som bara fortsätter uppåt och uppåt. I det stadiet känns det som ett varmt strålande band av guld runt huvudet. Man bara ler, ingen paranoia alls.

Annat gräs kan ge rusande puls, svindlande höghet och en miserabel upplevelse fylld av paranoia.

Man behöver THC, ju mer dess bättre, men det måste finnas fler cannabinoider också, som CBD men inte bara den, för att det ska bli riktigt bra. Om du har ett gräs som är speedigt så prova att mixa det 50/50 med en annan sort och känn hur det fungerar. Så skulle jag göra Skrattande
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Totoro
Gräsfläckar på knäna

InläggSkrivet: 2012-02-10 | 2:51:35    Rubrik: Re: Skumma tankar

jag har en sort nu som gör mig glad och avslappnad, men efter en halvtimme, förvirrad. Jag går mest runt med en känsla som "skulle jag göra nåt? Borde jag göra nåt?" xD Inte det bästa jag rökt..
Till överst på sidan
Visa användarens profil
fläskläpp
Gräsfläckar på knäna

InläggSkrivet: 2012-02-10 | 9:19:53    Rubrik: Re: Skumma tankar

Om man ändå pratar i termer om har favvo-grässorter så borde det logiskt finnas en strain som man absolut inte gillar.

Köpte 15g av en odlare jag inte känner bra, svensk korsning som säkert några av er här har hört talas om. När man rökte det så blev det liksom brus i huvudet och jag kände mig så oerhört sorgsen, ingen nojja, inte ett leende.

Det var som att Fan själv hade odlat plantorna på en kompost av gamla yx-mördare och politiker. Aja de 14 grammen bytte bort mot något annat av intresse.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
y=kx+m
Småodlare

InläggSkrivet: 2012-02-10 | 10:59:43    Rubrik: Re: Skumma tankar

Det du rökte kan ha skördats för tidigt.

thc/cbd ratio:

Skördar man för tidigt så innehåller plantan mest thc och knappt någon cbd = din beskrivning, skördar man när man ska skörda så är ration bra mellan thc och cbd = ruset är som det ska vara för strainen i fråga, och skördar man för sent är det mindre thc och mer cdb = mer kroppsligt.

Det blir mindre jobbigt/konstigt/påfrestande/paranoja ju längre man väntar med skörden, då cbd minskar dessa (dåliga) effekter hos thc.

Kan också varit så att du rökte en "ren" sativa, då dessa inte har så mycket cdb i förhållande till thc ("ren" indica är tvärtom). En "ren" sativa i kombination med för tidig skörd = inte vidare trevligt.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
GeneralPot
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2012-02-10 | 13:52:15    Rubrik: Re: Skumma tankar

y=kx+m wrote:
och skördar man för sent är det mindre thc och mer cdb = mer kroppsligt.

CBDA bryts ned med ålder som THCA (syran i växten). Och CBD har inte med det kroppsliga, neråt, soffliggar känslan att göra utan bara är något som går från mun till mun, troligtvis för dem ser en korrelation där.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Thc-Junkie
Ganjafanatic

Från: Berget Ararat

InläggSkrivet: 2012-02-10 | 15:14:07    Rubrik: Re: Skumma tankar

Saxat från Icmag:

All the cannabinoids start out as carboxylic acids (THCA, CBDA etc.)

The synthetization of Delta-9-Tetrahydrocannabinol inside the trichome goes as following:

[img]http://www.icmag.com/ic/picture.php?albumid=2166&pictureid=323566[/img] -Vet inte varför det inte funkar här men copy-paste i adressfönstret funkar

The final Cannabinoid production starts with formation of cannabigerolic acid (CBGA). From here it is independently processed into either:

1. CBC (cannabichromene), nonpsychoactive compound.

2. CBD (cannabidiol), although it is generally considered nonpsychoactive, it affects how the THC hits us. CBD also has some therapeutic properties, making a high CDB value good for medicinal strains.

3. THC (delta-9-tetrahydrocannabinol), brings on the narcotic stone and cerebral high that sometimes border on the psychedelic. A very high THC content can also increase your pulse and cause paranoia. Some of the THC will always be in acid form. THCA turn into THC over time when the bud is cured or when it's heated to certain temperatures.

4. CBN, once the bud is harvested, THC starts degrading into CBN (cannabinol). This also means that the THC on buds sitting in a jar will eventually degrade into CBN and other lesser cannabinoids. It might taste great and smooth but it's probably less potent than at the time it was harvested. This is why we store the buds in air-tight jars and in darkness because we hope to reduce the rate of THC degradation. Unlike THC, CBN is nonpsychoactive and mainly causes disorientation and "fuzzy head", both of which can be quite unpleasant in nature.

There are also several other cannabinoids that can be found in the plant (including cannabigerol or CBG and tetrahydrocannabivarin or THCV). Some tone down the high, while others enhance it. The cannabinoid profile can vary greatly from strain to strain but for the most part we find either THC, CBD or both. Some of the non-psychoactive cannabinoids have therapeutic properties, which makes them suitable for medicinal use.

The rate and quality of the synthesized THC is naturally dependent on the availability of nutrients and environmental conditions. High intensity of light and aridity during flowering is generally considered two factors that promote resin production.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2012-02-10 | 18:41:36    Rubrik: Re: Skumma tankar

Quote::
Köpte 15g av en odlare jag inte känner bra, svensk korsning som säkert några av er här har hört talas om. När man rökte det så blev det liksom brus i huvudet och jag kände mig så oerhört sorgsen, ingen nojja, inte ett leende.

Det kan men måste ju inte bero på sammansättningen, cannabisen är ju en känslo och intrycksförstärkare så mycket kan vara "set och setting" medvetet eller undermedvetet. Man kan ju reagera olika på samma batch vid olika tillfällen.

Quote::
4. CBN, once the bud is harvested, THC starts degrading into CBN (cannabinol). This also means that the THC on buds sitting in a jar will eventually degrade into CBN and other lesser cannabinoids. It might taste great and smooth but it's probably less potent than at the time it was harvested. This is why we store the buds in air-tight jars and in darkness because we hope to reduce the rate of THC degradation. Unlike THC, CBN is nonpsychoactive and mainly causes disorientation and "fuzzy head", both of which can be quite unpleasant in nature.

Stämmer inte riktigt, även CBN är faktiskt psykoaktivt, fast inte alls så mycket.
En annan sak jag tycker värt att nämna för medicinska syften är att utförd forskning har visat att CBC bland annat har anti-depressiva effekter, 10x bättre än CBD.

CBG har också intressanta, mer fysiskt medicinska egenskaper.

pureanalytics.net/blog...%E2%80%A6/

En liten underlig sak jag inte riktigt kan få grepp på är att CBN som bildas sent när thc bryts ned i väldigt många källor får skulden för samma sak man upplever med en för tidigt nyskördad stark sativa med hög thc, extremt låg cbd, dvs paranoia, kraftig yrsel, svårt att fokusera tanken osv. Någon som sitter på en bra förklaring hur det går ihop?

En förklaring kan ju vara aldeles för mycket andrahandskällor där de rört ihop saker som sedan går vidare vem vet. hoppas någon Leende Eller någon med tillgång till förstakälla av forskningsresultaten?

Senast ändrad av cthullu den 2012-02-10 | 23:17:57, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Visa användarens profil
y=kx+m
Småodlare

InläggSkrivet: 2012-02-10 | 19:51:53    Rubrik: Re: Skumma tankar

GeneralPot wrote:
y=kx+m wrote:
och skördar man för sent är det mindre thc och mer cdb = mer kroppsligt.

CBDA bryts ned med ålder som THCA (syran i växten). Och CBD har inte med det kroppsliga, neråt, soffliggar känslan att göra utan bara är något som går från mun till mun, troligtvis för dem ser en korrelation där.

Då kan ju herren vara god att upplysa hur det ligger till, istället för att kasta paj. Razz
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2012-02-10 | 23:19:51    Rubrik: Re: Skumma tankar

CBD's främsta egenskap för oss är väl egentligen att det dämpar vissa negativa tendenser av thc, t.ex. psykotiska egenskaper.

En del forskning stödjer väl också att terperna bidrar en hel del till olika sorters karaktär (och då inte bara i form av smak/lukt) själv är jag inte så insatt i det.

Men en intressant sak också är att äldre cannabis saknade dessa terper i stor utsträckning, vi skulle alltså inte alls känna igen lukten, men däremot odlade man redan för tusentals år plantor rejält smäckade med thc och ganska låg cbd... se www.swecan.org/index.p...ic&t=76168
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Cosmodude
Småodlare

Från: landet ingenstans, som ligger nå'n stans, fast ändå..... ingenstans.......

InläggSkrivet: 2012-02-13 | 18:02:31    Rubrik: Re: Skumma tankar

Jag hade tänkt att skriva en liten rad angående Cannabis och dess mindre framhävda egenskaper via Terpen sammansättningar och dess egenskaper. Jag orkar inte leta upp alla källor jag har kollat med och alla källor jag dragit lärdom av så ni får helt enkelt Googla delar ur min text om ni vill veta mera om vad som står. ( JAg läser för hobbyns och min egen skull så ta texten med lagom kritiska ögon )

Terpener är en samling av Kolväte föreningar vilka ger olika substanser och produkter dess igenkännbara lukt samt smak. Cannabis, beroende på vilket strain, har mer eller mindre alltid över 120 olika Terpen sammansättningar med olika ratios för varje strain. Därav Cannabis väldigt unika lukt och smak som alla som en gång har känt doften av kommer kunna känna igen lukten nästan utan problem. Hos Cannabis växten så bildas mesta delen av Terpenerna inom Trichomerna då Cannabinoider klassas som Terpener i dags läget. Samt att innehållet av en Trichom är ungefär 10-20% Terpenoida smak/lukt ämnen medans de resterande 80-90% står för övriga psykoaktiva cannabinoider. Dock finner man Terpener över hela plantas fysik och det beräknas vara ungefär 10-30% Terpen ånga som inhaleras vid rökt Cannabis.

Poliser som har till mål att spåra Cannabis igenom tullar och andra platser tränar alltså inte hundarna för att känna igen lukten av THC/CBD med mera. Utan tränas istället för att känna lukten av örtens terpenoida sammansättningar, såsom limonene ( Citrus ) till exempel.

Utöver Terpenernas uppgift att leverera olika karaktärsdrag för olika växter med mera, så har terpener även till uppgift att modifiera ruset hos Cannabis och sägs vara en stor del till varför olika Cannabis strains levererar olika rus trotts att både strain kanske är 60-40Indica.

Olika terpener sägs även besitta olika medicinska egenskaper och kan användas för olika ända mål beroende på vad man vill behandla ( man kan, om man vill, gämnföra med att vissa genomgår Monoaminoxid hämmande behandlingar före Psilocybin bruk för att förstärka Psilocybinets egenskaper och på så vis få ett mer komplett rus). På samma sätt kan man utgå ifrån Cannabissen Thc/Cbd ratio, sativa/indica ratio samt utgå från dess Terpenoida ratio för att finna en Cannabis strain som fungerar bäst med olika individers karaktär.

Om vi sneglar lite lätt på GreenhouseSeeds White Widdows uppskattade terpenoida sammasättningar så kan vi få en djupare förståelse för vad den växten sägs leverera utöver att den just besitter en jämn balans mellan Indica och Sativa. Vi kollar på några Terpener som finns i majoritet i växten bland alla terpener som den producerar :

1 ) Lemonene
2 ) Pinene
3 ) Cineole ( Eucalyptol )
4 ) Myrcene
5 ) Terpineol

Alla dessa terpener bidrar till rusets effekt på olika sätt och har olika medicinska värden i vissa fall.

Lemonene : Bidrar mycket till smaken av Citron/Annanas/Apelsin samt att det förmodligen kommer lukta lika så om Lemonene finns i majoritet inom Trichomerna. Lemonene sägs även besitta Anti-Bakteriala/Anti-Despressiva samt Anti-Carcinogena egenskaper och kan därför ha stort medicinskt värde för de som är i behov av Anti-Depressiva/Carcinogena egenskaper.

Pinene : Identifieras oftast via dess liknande karaktär av Dill/Rosmarin/Basilika och bidrar även här till Örtens smak. Pinene sägs även ha en mycket positiv påverkan på Minne och Fokus där det "boostar" fokusen och reducerar korttidsminnesförlusten som ofta kommer med THC bland annat. Rosmarin tillexempel, som har större mängder Pinene i sig, har bland annat kallats "Minnets växt" och detta för en anledning. Pinene sägs även milt reducera THC's psykoaktiva egenskaper vilket är för vissa att föredra. Denna terpen har en tusenårig historia inom att bevara minne och fokus.

Cinenol ( Eucalyptol ) : Är ofta den Terpenen som bidrar till vissa strains rök som ofta beskrivs som " Menthol, frisk, fräsch kryddig ". Eucalyptol sägs först och främst att ge brukar en känsla av stimulans. Eucalyptol har även en histora som Blod-circulativ, Stödmedel för smärtlindrande läkemedel samt väldigt vagt påverkar andra terpener som funnits.

Myrcene : Kan vara en förklaring till varför vissa uppskattar sitt Cannabis smaka " Jordigt " eller " Väldigt vegetativt ". Myrcene besitter Anti-Carcinogena egenskaper, Antioxidantiskt samt Anti-inflamatoriskt/depresivt med mera. Myrcene ökar även den Permeabala förmågan hos Cellmembran vilket gör att mer THC kan tas till vara av hjärnan.

Terpineol : Bidrar med smaker/lukter såsom blommig, liljor, aningen söt citrus. Trotts att denna terpen är en mycket väl använd terpen i tillexempel Tvål/olje brancher så är denna relativt ouforskad i dags läget. Det man har kunnat konstatera dock, via labratorie tester på råttor bland annat. Var att råttor som fått doser av denna terpen uppgav ungefär 45% mindre fysisk motilitet än råttor som inte fått terpenen i sig. Vilket spekuleras rätt mycket om ifall denna terpen har en stor roll i betäckningen " Couch-Lock ".

GreenHouseSeedCompany uppskattar att deras White Widow besitter ungefär 0,1% CBD på ungefär 19% THC vilket jag skulle se som en väldigt rekreativ ratio om det är CBD man vill ha. Men dom skriver ju att örten är väldigt medicinsk och har blivit hyllad för dess medicinska egenskaper. Då kan det ju vara skönt att veta att det inte bara är Cannabissen Psykoaktiva egenskaper som bör tas till skissbordet, utan att man även bör forska inom växten terpenoida egenskaper för att lättare kunna identifiera en strain som passar indivden mer optimalt. Sen är det väldigt få Seed distributörer som faktiskt kan erbjuda en Terpenoid statisik så det är självklart väldigt svårt att försöka forska inom just detta område. Hade Cannabis varit legalt dock och mer forskning hade kunnat förts så hade man kunnat identifiera strains som är optimala för olika åkommor beroende på hur dess terpen sammansättning ser ut, roligt nog är det inte legalt och vi kan därför inte förstärka cannabissen enorma potential till läkeförmåga/sjukdomshämmande.

Så, nu är jag väl mer eller mindre klar med texten. Jag vill bara tillägga att jag har modifierat texten lite för att den ska vara lättare att ta till sig samt att den ska uppfattas så lätt som möjligt, den är med andra ord inte lika utförlig som den borde vara. Men för er som är intresserade av Terpener i allmänhet så erbjuder Google enorma möjligheter till fakta från olika sidor och organisationer och rekomenderas starkt till den som vill.

EDIT : Det talas även en del om att om man röker vissa sativor, som har mycket smak av citrus,frukt, söttma med mera. Att om du tillexempel tar en Apelsin, skär upp den i små tärningar och lägger ner i en plastpåse och sedan inhalerar ur påsen i en kvart. Att man på så vis kan förstärka örtens orginella egenskaper och få ett mer "komplett" rus då det är förångade terpener du andas in via påsen med apelsin i. Detta är inget jag har testad och kunna dra en personlig slutsatts från men det kan vara värt att testa. Dessutom så är Vaporizer att föredra för medicinska brukare då ångorna från terpenerna samlas i Vaporizerns påse istället för att försvinna i luften p.g.a Jointens hetta från glöden tillexempel. Terpener förlorar "styrka" vis hetta och ljus såsom THC med mera gör. Vilket innebär att om du kurerar ditt gräs vid för hög temp så riskerar du att förlora en del av den Terpenoida sammansättningen som bidrar till Rus/Smak/lukt och därför bör man inte kurera vid för hög temperatur ( Under Rumstemp ).

Mvh Cosmodude
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex Coffeeshopen
Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 1 timme

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i det här fourmet
Du kan ladda ner filer i detta forum

© Swecan | Copyright Policy | Privacy Policy | Advertising | Credits