• ashtray

    Member
    2003-02-08 at 14:38

    Hej G-Hopper

    G-Hopper wrote:
    Astray,

    Det finns en hel del motsvarande pgm. tex Historykill vissa bra, andra mindre bra. Känner själv inte til det pgm du beskriver och visst KAN det vara bra men skaffa helst mer referenser innan du ev. installerar detta pgm

    Bootdisken jag beskriver är inget program som man installerar och som skriver över speciella delar på hårddisken som senast körda filer, temporary internet files etc. Man startar alltså upp datorn på disketten och så skriver den över hela hårddisken/arna så det är tvunget med en om installation av OS efteråt. Wipeout bootdisk är mer till för att säkerställa att man inte lämnar känslig data på hårddisken genom att skriva över den totalt.. tex. om du slutar på jobbet och skall lämna in din dator, om du ska sälja en gammal burk du har hemma, säkerställa gamla hårddiskar du har liggande för att eventulla data som kan finnas kvar inte skall hämna i orätta händer etc.

    Quote:
    Använder själv http://www.evidenceeliminator.com som skriver över 100 gånger och det räcker INTE enligt mig med en gång, inte ens 40 gångers överskrivning!

    Njea.. man behöver inte vara paranoid i onödan. Skälet att man skriver över flera gånger är att det går med skitdyr utrustning att återställa vissa fragment av data genom att man hittar magnetiska rester av tidigare skrivningar. Snutarna bara ghostar hårddiskarna dom beslagtar och skickar dom inte på något labb för att försöka återskapa fragment av överskriven data. Vill man så kan man självklart göra så att den skriver över så många gånger du man vill genom att ändra en variabel. Jag har kört evidence eliminator men har problem eftersom hur jag en gör så kommer den på att det inte är någon “ärlig” version jag kör och att köpa det nytt kostar 1500:- vilket jag inte har någon lust med.

    Quote:
    ra gärna ovanstående med en stark kryptering, tex PGP av hela din HD så kan du sova gott.

    PGP kan inte kryptera hela din hårddisk utan man kan skapa en krypterad virtuell hårddisk som igentligen är en krypterad fil på din hårddisk. Jag använder redan PGP för internet cachen etc. men jag litar inte på att jag inte glömt något så skulle inte sälja/ge bort en hårddisk utan att ha skrivigt över allt minst en gång. Bootdisken är inte tänkt som ett skydd mot en eventuell razzia mot ditt hem för det tar allt för lång tid innan den är klar så om du inte kan få polisen att vänta att ta dina hårddiskar medan du “överför dina viktiga arbetsdokument” 😉 så är det enda riktiga skyddet mot en razzia i ditt hem är att:

    1. Du är på plats.
    2. En fet elektromagnet kopplad på hårddisken/arna.
    3. En kraftig spikpistol brevid klar och redo dig vid datorn.
    4. Öppet chassi.

    När snuten kommer in avfyrar du din feta elektromagnet och kör ett par spikar genom varje hårddisk.. violá! 😈