Swecan
Magic Vaporizers
Forum
Toggle Content   Registrera
.:: Magasin :: Forum :: Chat :: Galleri ::.

Donera

Stöd Swecan ekonomiskt! Donera valfri summa.

Svampar
Odling av andra växter än cannabis.
Gå till sida 1, 2  Nästa
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex U| Övrigt odlande

Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-03-22 | 11:07:00    Rubrik: Svampar

Ska nu försöka mig på att odla lite "kantareller"

Har nu:

5 st sporsprutor
10 petridiskar
5 st glasburkar
5 st aluminium formar
1 påse kaktus jord
1 flaska desinfektions medel
1 syre pump

Hoppas på god hjälp av speciellt stonroller
Till överst på sidan
Visa användarens profil
friggs
Riskaka

Från: hälsokosthyllan i din butik.

InläggSkrivet: 2008-03-22 | 21:39:12    Rubrik:

På förekommen anledning vill jag påminna om att denna avdelning, förnämligt döpt till "övrigt odlande", har några enkla specialregler. Dessa regler innebär att så länge det handlar om rena odlingsfrågor så spelar det ingen roll vad som skall odlas. Däremot tillåter vi INTE att man diskuterar var fröer/sticklingar/sporer kan införskaffas. Inte heller vad man kan göra av växten efter odling tillåts. Man får alltså inte diskutera att man exempelvis kan göra ketchup på tomaterna. I övrigt gäller reglerna för forumet och Universitetet. Skriv inte såvida du inte känner till dessa regler utantill och håll dig till dom.

Den som bryter mot dessa regler åker på en varning. Ignoreras dessa varningar så kommer man att bannas. Dessutom finns det en risk att om vi märker att för många ignorerar dessa regler så tar vi bort avdelningen helt.

Så skärp er.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Galleri
Shimasonti
Humorist

InläggSkrivet: 2008-04-07 | 14:42:36    Rubrik:

jaha, jag ska försöka att formulera mig rätt här då.

skulle vara intressant och veta om du har kommit igång än, vad ska du använda för substrat till din odling?
vilken sorts kantareller hade hernn i fråga tänkt odla?
med desinfektionsmedel, menar du väteperoxid då?

i af tror det kan bli ett kul projekt iaf.
och nu har jag läst igenom det jag skrivit och dubbelkollat så att det inte bryter mot swecan regler, så jag hoppas jag inte missuppfattat något nu Razz

lycka till iaf.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2008-04-07 | 15:10:43    Rubrik:

Det finns bättre forum för kantarellodling. Men om du ändå envisas med att ha tråden här så kan jag inte låta bli att svara:

1) Vad har du tänkt att ha i petriskålarna? Finns lite olika agarer att välja på, potatis eller maltextrakt exempelvis. Du kan inte bara slänga ner lite sirap och hoppas på det bästa.

2) Substrat, ska du förkultivera mycelet i honungsvatten, casing...

Vi behöver mycket mer information om vi ska kunna hjälpa dig, inte bara en lista på dina prylar.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-04-10 | 14:53:09    Rubrik:

Boogiepop wrote:
Det finns bättre forum för kantarellodling. Men om du ändå envisas med att ha tråden här så kan jag inte låta bli att svara:

1) Vad har du tänkt att ha i petriskålarna? Finns lite olika agarer att välja på, potatis eller maltextrakt exempelvis. Du kan inte bara slänga ner lite sirap och hoppas på det bästa.

2) Substrat, ska du förkultivera mycelet i honungsvatten, casing...

Vi behöver mycket mer information om vi ska kunna hjälpa dig, inte bara en lista på dina prylar.

Jag känner till det forumet men det är knappt någon aktivitet där

Substratet är ris enligt guide från MM

Köpte petridiskar som var klara bara att skjuta i sporerna. Vet dock inte vad dom innehåller

Har nu sprutat in sporerna iburkar men inget händer. Har även skurit ur och lagt i mycel men som sagt helt dött. postar en bild

Till överst på sidan
Visa användarens profil
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-04-10 | 14:55:21    Rubrik:

Shimasonti wrote:
jaha, jag ska försöka att formulera mig rätt här då.

skulle vara intressant och veta om du har kommit igång än, vad ska du använda för substrat till din odling?
vilken sorts kantareller hade hernn i fråga tänkt odla?
med desinfektionsmedel, menar du väteperoxid då?

i af tror det kan bli ett kul projekt iaf.
och nu har jag läst igenom det jag skrivit och dubbelkollat så att det inte bryter mot swecan regler, så jag hoppas jag inte missuppfattat något nu Razz

lycka till iaf.
Panama hetar sorten. köpte en flaska med desinfektions medel på webben
Till överst på sidan
Visa användarens profil
MedicalUser
Gräsfläckar på knäna

InläggSkrivet: 2008-04-23 | 0:47:18    Rubrik:

Har du set några tecken på en framtida kantarellsmörgås?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-04-23 | 11:20:22    Rubrik:

Inte ett enda tecken på liv. Blir nog till att kasta Ledsen
Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2008-04-23 | 11:36:09    Rubrik:

Är petridiskarna[med förmodat MEA-innehåll, MEA = Malt Extrakt Agar, brukar har röd/brunaktig färg.] Mea är i mina ögon inte så bra att starta mycel på..PDYA[Potato, Dextrose, Yeast, Agar] är mycket, mycket bättre för det ändamålet.

Har du steriliserat petridiskarna innan du innokulerade dem?

Var ris-substratet fortfarande varmt när du sprutade in sporlösningen?

Kom ihåg att det inte skall vara mycket varmare än rumstemperatur när man innokulerar substratet oavsett vilket, visst fungerar det att det är lite varmare men vill du att merparten av sporerna skall germinera och börja växa så håll tempen så nära rumstemp som möjligt.

Har du inte pillat med agar tidigare så är det en teknik för sig som kräver en del av användaren, mycket, mycket renlighet och sterilisering då det är et extremt näringsinnehållande substrat som är menat att gernimera sporer av alla de slag, den vanligaste varianten i våra hem är mögelsporer..så gissa vad som finns på petridiskarna om man inte är steril? Blinka

MÅ bäst...
Till överst på sidan
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-04-23 | 12:44:19    Rubrik:

Har aldrig pillat med svampar inann. Petridiskarna var klara när jag köpte dom. Har testat bägge delarna,mao satt in mycel och sprutat in sporer. ingen av burkarna finns det liv i. Att burkarna var för varma kan vara boven, jobbade i ugnen enligt din guide kan ju ha blivit för varmt.

Men men gör om gör rätt heter det väl så det är väl bara på det igen. Funkar guiden ang microsterilisering verkar vara delade meningar

Info om petridiskarna

15 pcs. Petridishes 94x16,2 mmeach filled with
approx. 20 ml Antibiotic Malt Extract Agar Media

Recomanded for working with Spores!

Our antibiotic media prevents bacterial growth while stimulating the growth of mushroom mycelium. For those who have experienced the disaster bacteria wreaks upon the spawn laboratory, this media is the solution!

Ps Tack för hjälpen
Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2008-04-23 | 12:58:56    Rubrik:

Quote::
Har aldrig pillat med svampar inann. Petridiskarna var klara när jag köpte dom. Har testat bägge delarna,mao satt in mycel och sprutat in sporer. ingen av burkarna finns det liv i. Att burkarna var för varma kan vara boven, jobbade i ugnen enligt din guide kan ju ha blivit för varmt.

Men men gör om gör rätt heter det väl så det är väl bara på det igen. Funkar guiden ang microsterilisering verkar vara delade meningar

Micro-sterilisering är inget jag rekomenderar, det kräver att man exakt vet vad man gör för att bli bra, misslyckas man så har man en infektion i odlingen = Släng och börja om..

Tryckkokare är mitt tips..eller om det gäller ris/mjöl substrat, koka ordentligt och låt svalna innan du innokulerar, att man jobbar på ugnsluckan påverkar inte tempen i substratburken eller du kanske syftade på steriliteten, den tekniken är inte nån foolproof metod men det skapar betydligt bättre förutsättningar att lyckas än för den som bara ställer sig rätt upp och ner och försöker hålla sig steril. Leende

MÅ bäst...
Till överst på sidan
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-04-23 | 13:02:13    Rubrik:

Önskar att jag hade råd med en kokare. Har inte hittat någon under 2 tusen. Jag kastar och gör om. Postar när det börjar bli dags

Mvh
Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2008-04-23 | 13:09:42    Rubrik:

www.blocket.se/vi/1568...htm?ca=9_s

www.blocket.se/vi/1563...htm?ca=9_s

Eller om du vill slå på stort:
www.blocket.se/vi/1560...htm?ca=9_s

Kontentan, en tryckkokare är inte speciellt dyr om man köper begagnat.

Må bäst...
Till överst på sidan
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-04-23 | 23:46:14    Rubrik:

Mailade alla nu utom jättekokaren Leende

Tackar ödmjukast för hjälpen
Till överst på sidan
Visa användarens profil
MedicalUser
Gräsfläckar på knäna

InläggSkrivet: 2008-04-24 | 0:44:07    Rubrik:

Jag ärvde min tryckkokare av min mormor. Jaa... lilla mormor, den kommer till användning. Rullande ögon
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-04-25 | 22:45:04    Rubrik:

Tyvär var alla borta och en vägrar att skicka :). Och 7 lappar för en kokare. Hell no

Tar nya tag och fortsätter leta.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-06-22 | 12:31:49    Rubrik:

Hittade nu en tryckkokare. Elakt galen låg vist en och skräpade i källaren. Tack förra ägaren till huset! Tyvär får jag inte ner mer än 3 burkar men det får väl duga så länge.

Kommer säkert med bild update vad det lider. Men jag väntar tills det har börjat att hända nå kul först.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2008-06-22 | 13:14:36    Rubrik:

ohhh intressant tråd som jag har missat.

Har själv funderat på att börja odla lite kantareller men jag efter att ha bankat skallen i väggen några gånger så satte jag projektet på is.

Ska följa denna tråd och se vars den slutar, kanske slänger upp nått själv här framöver.

lycka till herr j
Till överst på sidan
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-06-22 | 13:18:29    Rubrik:

Bongwater wrote:
ohhh intressant tråd som jag har missat.

Har själv funderat på att börja odla lite kantareller men jag efter att ha bankat skallen i väggen några gånger så satte jag projektet på is.

Ska följa denna tråd och se vars den slutar, kanske slänger upp nått själv här framöver.

lycka till herr j
Skall se hur det slutar denna gången. Har slutat i katastrof i samtliga försök. Ska göra exakt som Stoneroller säger denna gången !!
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Holken
Garderobssnille

Från: Treasure Island

InläggSkrivet: 2008-07-01 | 23:16:16    Rubrik:

Herr J wrote:
Önskar att jag hade råd med en kokare. Har inte hittat någon under 2 tusen. Jag kastar och gör om. Postar när det börjar bli dags

Mvh

Dr.Holk´s Tryck-Kokerska !!

Clear ass mud?
Har i evigheter funkat för mig!
O en given faktor e att överdriva steriliteten!!! Alltid Alltid Alltid Alltid Alltid Alltid Alltid Alltid Alltid Alltid Alltid Alltid Alltid !!

Helt ärligt kör min femtioelfte omgång "champisar" o denna kokaren har misslyckats kanske 2 ggr då har ja tummat på massor av regler ang sterilitet!!!!!

Peace!
Thjoooooooooooooooooooo!
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-07-04 | 0:23:15    Rubrik:

Har fått fart på burkarna nu hittade en pyttekokare här hemma i en vrå.

Kommer att updatera så snart de finns nå kul att visa. Leende
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Holken
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2008-07-04 | 0:25:39    Rubrik:

Nice nice!!!

Håller själv på att driva upp, dom e dock i burk-stadiet fortfarande Blinka
Har dock ingen kamera...

Keep us updated!

Pz
Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2008-07-04 | 1:00:58    Rubrik:

Holken wrote:
Herr J wrote:

Mvh

Dr.Holk´s Tryck-Kokerska !!

Clear ass mud?
Har i evigheter funkat för mig!
O en given faktor e att överdriva steriliteten!!! Alltid Alltid Alltid Alltid Alltid Alltid Alltid Alltid Alltid Alltid Alltid Alltid Alltid !!

Helt ärligt kör min femtioelfte omgång "champisar" o denna kokaren har misslyckats kanske 2 ggr då har ja tummat på massor av regler ang sterilitet!!!!!

Peace!
Thjoooooooooooooooooooo!

Öhh..Du kokar burkarna inuti den där..dvs precis samma som att koka i en kastrull fast med en kastull ovanpå istället för lock.. Leende

Men kokar man 2-3 timmar som står på bilden så..visst..men det räcker med ca 40min..dock rekomenderar jag inga som helst korn-substrat i den metoden, förutom Ris.. Leende

Popcorn, råg, Hirs eller likande behöver tryckkokas..popcorn går att koka..om man gör det flera gånger efter varann..typ 3..och man väntar en dag mellan första och andra kokningen för att kläcka ev endosporer i kornen så då kan det fungera..en det är betydligt enklare att använda en riktig tyckkokare ifrån start..
Men du har rätt i att man bör vara steril, steril och steril...det vinner man mest på..och jo man lär sig skippa lite hörn här och där efter ett tag..men ifrån början har man ingen aning om vilka och varför..så..var steril.. Leende

Må bäst...
Till överst på sidan
Holken
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2008-07-04 | 1:20:57    Rubrik:

nja inte riktigt, de sitter ju ett lock på redan. Ok de blir inte tryck kokare men den duger. Ja kör 1h i den men ris-mjöl o vermekulit... Den kanske inte ger så mkt effekt som jag kanske trott Shockerad

Men va gör de när det har funkat fint fin, eller hur Leende

Någon annan ide på o bygga en tryckis?

Har hamnat i ett ja-vill-bygga-hela-världen "state off mind" hehe kul ju Mycket glad

Men de va ju ngt ja funderat på att fråga dig stoneroller... men minnet har svikit mig igen, hahaha jaja de kommer väll tillbaka.

Pz
Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2008-07-04 | 1:49:31    Rubrik:

Holken wrote:
nja inte riktigt, de sitter ju ett lock på redan. Ok de blir inte tryck kokare men den duger. Ja kör 1h i den men ris-mjöl o vermekulit... Den kanske inte ger så mkt effekt som jag kanske trott Shockerad

Men va gör de när det har funkat fint fin, eller hur Leende

Någon annan ide på o bygga en tryckis?

Har hamnat i ett ja-vill-bygga-hela-världen "state off mind" hehe kul ju Mycket glad

Men de va ju ngt ja funderat på att fråga dig stoneroller... men minnet har svikit mig igen, hahaha jaja de kommer väll tillbaka.

Pz

Ja, att bygga en tryckkokare själv är väl kanske inte att rekomendera då det blir ett ganska högt tryck..har man tillgång till en verkstad, tryckventiler och förstår sig på dessa så självklart går det att bygga en egen men som sagt den ovan går lika bra att köra i en vanlig kastull med lock..samma sak..och det fungerar finemang men rissubstrat som du nämner..man kan to m pastörisera koskit och halm om man vill vilket oxå fungerar bäst i en stor gryta..

Men inga spannmåls/korn-substrat..tyvärr..

Har du några frågor så försöker jag mer än gärna att besvara dem så gott jag kan. Leende

Må bäst...
Till överst på sidan
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2008-07-08 | 17:38:18    Rubrik:

jag vet att det inte går, men tänk om man nu kunde odla kantareller hemma?
Gud va gott det skulle bli Mycket glad

Kantarell soppa, paj o omelett är en av dom bästa som finns!
(Blir säkert trött efter en månad dock)

o helt OT där, aja.
Till överst på sidan
Shimasonti
Humorist

InläggSkrivet: 2008-07-25 | 3:13:32    Rubrik:

det finns chaminjonkits iaf.
men tanken på kantareller lockar ju en kock Razz
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-07-31 | 21:35:31    Rubrik:

Update då Tror att jag har sumpat detta. Ser aningen konstigt ut lägger dit ett par bilder så kanske någon kan hjälpa mig.

Till överst på sidan
Visa användarens profil
Holken
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2008-08-01 | 17:07:43    Rubrik:

De kanske e lite blött.. Eller så e det bara så de ser ut, det växer ju i den iaf Mycket glad

Har precis blivit klar med 1.5l mycel Mycket glad

Pz
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-08-01 | 19:54:36    Rubrik:

Holken wrote:
De kanske e lite blött.. Eller så e det bara så de ser ut, det växer ju i den iaf Mycket glad

Har precis blivit klar med 1.5l mycel Mycket glad

Pz
Dom var nysprayade. Tittade till den andra lådan idag och där hade det kommit upp shrooms Ha Ha Ha.

Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2008-08-02 | 1:23:36    Rubrik:

Den på första bilden borde du få frukt på nu som du redan beskrivit.. Leende
Den undre däremot ser den andra att vara lite efter i tiden..vilket ev kan bero på att mycel tillväxten varit aningens ojämn pga olika syre/vätske tillgång..men den andra ser lite lite övervattnad ut..sluta spraya dem och bara spraya dem men h2o+h2o2-lösning mellan fruktningarna...dvs återfukta mellan flusherna inget annat!

Edit..det skulle ev kunna vara colbweb men beskriv då hur det ser ut nu..har det ökat kan det vara det, kan vara att det är rötmånad som orsakat det..mycket sporer i luften!

Må bäst...
Till överst på sidan
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-08-02 | 21:43:17    Rubrik:

stonErollEr wrote:
Den på första bilden borde du få frukt på nu som du redan beskrivit.. Leende
Den undre däremot ser den andra att vara lite efter i tiden..vilket ev kan bero på att mycel tillväxten varit aningens ojämn pga olika syre/vätske tillgång..men den andra ser lite lite övervattnad ut..sluta spraya dem och bara spraya dem men h2o+h2o2-lösning mellan fruktningarna...dvs återfukta mellan flusherna inget annat!

Edit..det skulle ev kunna vara colbweb men beskriv då hur det ser ut nu..har det ökat kan det vara det, kan vara att det är rötmånad som orsakat det..mycket sporer i luften!

Må bäst...
Om det hjälper kan jag lägga upp nya bilder. Det finns frukt i bägge som du ser se är det en miffo svamp som ej växer. I den andra ser svamparna helt anorlunda ut mer glada helt enkelt.

Det som ser ut som colbweb växer inte utan har sett likadant ut nästan hela tiden. Jag luftar en kvart varje timme kanske ska gå ner lite i tid.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-08-05 | 10:45:36    Rubrik:

Update den ena boxen ger nu frukt den andra kastade jag. Hade en burk till med mycel den fixades till efter konstens regler hoppas på bättre lycka med den.

Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2008-08-08 | 14:13:59    Rubrik:

Hej !!
På 70 talet odlade jag och en polare i steriliserad hästskit , luktade fan när man kokade den , sedan fick mycelet utvecklas i slutna glasburkar för att undvika smitta , när mycelet är välutvecklat är smittorisken mindre , men som sagt sterilt är viktigt , engångshandskar osv .
Mvh
Till överst på sidan
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-08-10 | 5:00:14    Rubrik:

Jo man har nog sabbat lätt 30 burkar. Men det känns som om man börjar fatta hur man ska göra. Ska testa bajs odling snart.

Blandar kogödsel med kaktus jord som casinglagret. Får se hur det tar sig
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Holken
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2008-08-10 | 22:32:59    Rubrik:

Jag har nu haft mitt mycel slingrandes runt mitt casinglager av enbart ko-gödsel på påse stulen ärligt från Konsum i någon vecka. Trots att jag som ovannämda misslyckats med aa mer än 30burkar totalt, så har inte casing fasen misslyckats.
Mitt problem e att det inte bildas någon svamp, mycelet är överallt trådigt o fint. Bra fukt o tempen ligger mellan 20-25 beroende på yttertempen...
Ingen mögel eller spinn, ja perfekt, men ingen svamp... Elakt galen Elakt galen Elak eller helgalen Elak eller helgalen Elakt galen Elak eller helgalen Elakt galen Elak eller helgalen Elakt galen Elak eller helgalen Elakt galen Elak eller helgalen Elak eller helgalen Elakt galen Utropstecken Utropstecken Elak eller helgalen
Någon ide hur jag får upp dom?

Ecuador e sorten, första gången ja testar den. Och ja tror inte den behöver köld-chockas, har inte kunnat läsa det någonstans...

PZ
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-08-11 | 10:12:07    Rubrik:

Hur gör du med luftningen. Mitt funkade väldigt dåligt tills jag fick i syrepumpen+ en timer.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Holken
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2008-08-11 | 14:14:59    Rubrik:

Alltså jag har nåra glasslådor jag gjort hål i på sidorna med något bomulls liknande material i så det går lite luft byte emellan, två hål utan något i så i min tanke ska de bli "korsdrag" i lådan (ja vet att de inte blir det, men hufsat luftflöde hoppas jag iaf) och lyfter på locket så fort jag får möjlighet.

Men de ligger nog nått i det du säger, ska genast inventera mina förråd o kolla efter en pump. Det verkar vara ett vettigt förslag Mycket glad

Pz
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Holken
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2008-08-12 | 16:55:34    Rubrik:

Fick ett fint mail på facebook idag av en bekant Mycket glad hehe

Hi there. Thanks to all of you who are part of the Magic Mushrooms group... I read this news a couple of days ago and thought people would like to know that the mushroom prohibition in The Netherlands will not be that easy! =)

A quick update: The action is still running hot in The Netherlands as the Legalize! foundation has acted against the announcement of Public Health Minister Ab Klink to prohibit 186 different species of magic mushrooms.

A team of Legalize! symbolically planted magic mushrooms in the gardens of stand-up comedians, radio DJ's and Members of Parliament received magic mushrooms in a flower pot.
With the help of supersoaker water pistols, billions of magic mushroom-spores were spread in the Netherlands.

Read the full article at
Psychedelic Medicine News
www.psychointegrator.com

let's keep the lasagna flying! Mycket glad
Love & Light
Fernando

Pz
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-08-12 | 19:11:45    Rubrik:

Holken wrote:
Alltså jag har nåra glasslådor jag gjort hål i på sidorna med något bomulls liknande material i så det går lite luft byte emellan, två hål utan något i så i min tanke ska de bli "korsdrag" i lådan (ja vet att de inte blir det, men hufsat luftflöde hoppas jag iaf) och lyfter på locket så fort jag får möjlighet.

Men de ligger nog nått i det du säger, ska genast inventera mina förråd o kolla efter en pump. Det verkar vara ett vettigt förslag Mycket glad

Pz
Tror att det lär bli mera ös när du sätter in luft pumpen.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-08-14 | 21:13:45    Rubrik:

Tjo nu är jag riktigt less på alla kontamineringar så jag knåpade ihop en liten box och köpte 96% hemma gjord sprit av den lokala hem kokaren.

Sågade ur 2 hål där jag precis får in armarna i hoppas att jag får lite mera flyt nu.

Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2008-08-15 | 0:26:30    Rubrik:

Ahhh..en glowbox..nu börjar det likna något..lite klass på odlingen!

Använd inte sprit, kör med klorin istället om du vill ha rent/sterilt.

Inokulera inuti glowboxen och låt dem står där, håll en jämn temp och så fort du jobbar med burkarna så gör du det i boxen.

Må bäst...
Till överst på sidan
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-08-15 | 9:14:22    Rubrik:

stonErollEr wrote:

Inokulera inuti glowboxen och låt dem står där, håll en jämn temp och så fort du jobbar med burkarna så gör du det i boxen.

Må bäst...
Will do Leende Flyttde in dom till en graderob får hoppas att det inte blir mögel i dom nya burkarna.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Holken
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2008-08-16 | 14:34:00    Rubrik:

Med lite luft lyfter allt Mycket glad Mina små vänner börjar ploppa upp Mycket glad

Ingen pump dock, men ställde dom under ett öppet fönster med locket av i nåra dagar Leende Funkat fint, men det har tagit onödig tid då tempen har varit lite av variation... Men kanske lite tur med tempen ute osv..
Och dom stod iofs en natt i fönstret, kanske fick en köldchock också men efter det har dom börjat växa... Leende

Kan man köldchocka alla strains så dom startar eller e ja ute o cyklar :)??

Nu har jag kommit till insikt att tempen e oerhört viktig i potens både va gäller svamp o Cannabis, garanterat andra växter också.

Så mitt råd- JÄMNA TEMPERATURER!! Va du än odlar Utropstecken

Så snart drar Holken till "Ecuador" hehehehehe Blinka

Tack HerrJ!!

( Hemma kallas jag SmS kungen, för ja skickar för mycket sms... Här kallar dom mig Smile-Gubbe kungen, shit asså va många de blir ibland, sorry. Hahahahahaha;))

Pz
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Holken
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2008-08-17 | 12:04:21    Rubrik:

Herr J wrote:
stonErollEr wrote:

Må bäst...
Will do Leende Flyttde in dom till en graderob får hoppas att det inte blir mögel i dom nya burkarna.

Va kör du för substrat? Kanske pastöriserar lite för dåligt, kanske du kanske vill prova att först pastörisera en omgång, låt de stå sen pastörisera igen efter ett dygn så alla ev endosporer hinner kläckas o sen dör... Ev pastörisera en tredje gång, för va helt hundra.

Kanske kanske Leende

Pz
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-08-17 | 12:21:57    Rubrik:

Jag tryckkokar i 90 minuter en gång sköter inockuleringen i gloveboxen.

Funderar på att koka casinglagret.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Holken
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2008-08-17 | 14:38:48    Rubrik:

Herr J wrote:
Jag tryckkokar i 90 minuter en gång sköter inockuleringen i gloveboxen.

Funderar på att koka casinglagret.

Ja casinglagret måste du ju sterilisera också... Om du nu inte gör det; Ja kör det i ungnen på 200 celsius i 2-3h. Lägger de i en ungsplåt, folie över (tätt) häller lagomt mycket vatten (så de liksom går o göra bollar, inte för blött) kör de i någon timme eller tills det luktar fan i lyan.. Svalka lite till roomtemp, sen e de bara o köra på. Hehehe, ja kör bara med kogödsel på påse från Konsum Leende Funkar fint. Ska se om ja inte kan få upp lite bilder på dem idag. (Jag håller mig till denna tråd isf med bilder om de e ok?)

Kör man med halm o skit eller något liknande ska det kanske kokas.. Har för mig det iaf Leende

Pz
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-08-17 | 18:57:59    Rubrik:

Inga problem du kan posta din bilder här. Hade mitt casing lager i ugnen i ca 1 timme på max.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Holken
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2008-08-19 | 20:02:56    Rubrik:

Hade lite besök i lådan idag så ja knäppte ett par snapshots på mina Ecuador. Jag använde Rismjöl, ko-gödsel (Konsum) och vermculit.

Se o njut Cool

Min grow box med lite sticklingar av en brutal KC36 mamma! Och MagicMushrooms - Ecuador(3x18w)

Så här stor är den största, efter 4 dygn...

[/u]

Ett sött litet svamptroll såg jag när ja skulle titta till dom. Lyckades ta en smygbild! Hon var trevlig, bjussade på the och en holk Leende

Översikt. Hon var en riktig linslus! Nerman (tändsticks gubben) försökte ragga upp henne men hon tackade nej. Han va för het sade hon Razz

Hon va bra sugen på o bli med på bild, så visst! Inte mig emot!

Nu bråkar imageshack med mig. Tänkte lägga upp några fler, men men...

Ser framemot skörden Leende

.fred
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-08-27 | 14:46:10    Rubrik:

Glove box is the shit. Satte 3 burkar utan gloveboxen och där vart det mögel i 100% av burkarna. Där jag hade glove boxen så har det varit 0% kontamineringar. En sån kostar knappt 100 spänn att bygga helt klart värt pengarna.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex U| Övrigt odlande
Sida 1 av 2
Alla tider är GMT + 1 timme
Gå till sida 1, 2  Nästa

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i det här fourmet
Du kan ladda ner filer i detta forum

© Swecan | Copyright Policy | Privacy Policy | Advertising | Credits