Swecan
Magic Vaporizers
Forum
Toggle Content   Registrera
.:: Magasin :: Forum :: Chat :: Galleri ::.

REKLAM

Svampar
Odling av andra växter än cannabis.
Gå till sida Föregående  1, 2
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex U| Övrigt odlande

Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2008-08-27 | 18:48:29    Rubrik:

Herr J: i told you so..! Leende
Kul att se när det fungerar..

Holken: Ett tips...stoppa inte i en massa saker i casingen, sterilitet är A och O inom svampodling, det kan förvisso bli roliga bilder men vad tjänar det till om de där är de ena svamparna du får upp? *ett tips i all välmening*

Må bäst...
Till överst på sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-08-27 | 20:40:43    Rubrik:

Känns som om det hela börjar att lossna nu. Btw jag kör med ungspåsar nu ska kollinisera en hel del. Lite krux att få plats med substraten i T-kokaren bara.

Just de det funkar bra att lägga över mycelfrån burkar till påsarna right?

Räcker det med gloveboxen eller bör man vidta ännu större åtgärder.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Holken
Garderobssnille

Från: Treasure Island

InläggSkrivet: 2008-08-28 | 12:36:33    Rubrik:

J, du har inte copyrights på boxen Blinka Hehehe, ja ska kopiera den till punkt o pricka. Lätt!
Till mitt snart blåa supermycel Blinka Hehehe, ne de e inget supermycel inte blått heller Razz men de kanske blir. Har stått ett jäkla bra tag och det ser riktigt mustigt ut Mycket glad

..roller, jag hade redan givit upp den lådan. Den var kontaminerad så jag tänkte bjuda på lite halvduktiga bilder och så. Och nu när andra flushen växer i den så är jag lite överraskad, trotss kontamineringen med "vitt ludd i lådan" så är 2:a flushen mycket bättre. Fler svampar, bättre spridning, vi får se om den klarar sig. Men till nästa odling så blire andra bullar, synd att ja inte har några bilder på gammla odlingar.

Ok, ciao!

fr.i
Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2008-08-28 | 14:44:59    Rubrik:

Herr J wrote:
Känns som om det hela börjar att lossna nu. Btw jag kör med ungspåsar nu ska kollinisera en hel del. Lite krux att få plats med substraten i T-kokaren bara.

Just de det funkar bra att lägga över mycelfrån burkar till påsarna right?

Räcker det med gloveboxen eller bör man vidta ännu större åtgärder.

Vad är det för substrat du skall använda nu?
Du såg mitt PM antar jag ang strains osv..?

Ju mer substrat ju mer näring och större kultur = betydligt mer växtkraft ovilken även ger en helt annan motståndskraft mot infektioner/kontamineringar.

Holken: Ok, var mer menat som ett tips i framtiden..om du har cobweb så ser det ungefär ut som ett vittludd eller så är det början till overlay men det är svårt att svara på utan att ha sett iaf en bild på den..cobweb är mer som ett vitt eller tunnt tunnt mycel..som ligger uppepå hela ytan och sprider sig väldit snabbt, spraya med H2o2 så kan det faktiskt gå att får bort det med lite tur.

Visst fasiken är det kul med svampodling? Leende Iaf när man börjar fatta galoppen och allt faller på plats, det är faktiskt väldigt kul att se att fler fastnar för det..tyvärr har jag inte något bra utrymme att hålla till på med svampen..dessutom tar det betydligt mer tid i anspråk än ex CB odling och den varan har jag tyvärr lite ont om, Tid alltså!

Må bäst...
Till överst på sidan
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-08-28 | 16:33:33    Rubrik:

Yes jag fick ditt pm Leende

Substratet är det samma som burkarna ris rågmjöl och vermeculit.

Planen är att lägga en av burkarna i en av påsarna. Gör det något om det är mindre än 10% mycel för jag har inte så stora burkar.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2008-08-28 | 17:21:47    Rubrik:

Risken med att spawna med lite substrat är att det du spawnar till angrips av andra sporer och det blir kontaminerat om det tar för lång tid för mycelet att etablera sig.

Men det brukar gå bra.. Leende

Må bäst..
Till överst på sidan
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-08-28 | 22:25:20    Rubrik:

Behövs det någon mera åtgärd en gloveboxen.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2008-08-29 | 0:14:22    Rubrik:

mja..är det bara till råris substrat så skall det gå bra med gloveboxen..eller det skall räcka för de flesta substrat, vill du pyssla med agar och isolering av kulturer är en HEPA-filtrerad box med en Sån här fläkt i att föredra..dvs den filtrerar luften ifrån typ alla elakheter och sprutar ut helt ren luft. HEPA-filter/filtrering används bl a i operationssalar! Skall se om jag kan hita någon bild eller guide till hur man bygger en.. Leende

Här har du bilder på vad du kan uppnå med dyngbaserat substrat! Blinka

Så....flowhood kallas dem..

Här har du lite bilder ifrån min förebild vad det gäller odling av svamp..Anno kallas han

Det finns en liten navigerings-bar ovanför med MYCKET bilder ifrån honom. *tips*

Läs även alla inlägg du hittar av honom och en snubbe vid namn Joshua..Nu har du/ni att göra ett tag. Blinka

Må bäst...
Till överst på sidan
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2008-09-12 | 19:56:10    Rubrik:

ser smarrigt ut.. skall ta mig en titt på svampodling.. fick ut en lyckad skörd på 4,6g kg idag iaf. (W-rhino, pakistan valley, adghan kush).
Till överst på sidan
Holken
Garderobssnille

Från: Treasure Island

InläggSkrivet: 2008-09-13 | 21:33:58    Rubrik:

Hehehe, Herr J, jag gillar ditt idoga arbete o utvecklande av metoder Blinka Hoppas det blir bra snart Skrattande

4.6 Kg !! Hahaha härligt och höra, roliga sorten man skulle vilja prova Blinka

ja nu ska jag slå ett slag för glovebox, jag ska skaffa mig ett gäng o ställa i garderoben, borde få plats med ett gäng Mycket glad Ska också försöka mig på philosofers stone.

frid
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-10-18 | 22:50:04    Rubrik:

En update Mycket glad

Detta är odlat i Bajs.

Helt sinnessjukt hur det växer räknade lite snabbt till över 200 svampar och det kommer nya hela tiden

Jag har dumpat grejen att odla i råris säger bara en sak Hirs!!!

Till överst på sidan
Visa användarens profil
grodan
Småodlare

InläggSkrivet: 2008-10-20 | 19:42:40    Rubrik:

Denna tråden hade man ju helt missat Shockerad

Börjar arta sig riktigt fint ju herr J. Hoppas du lyckas. Håller tummarna för dig!

Fick själv upp ögonen för kantareller för bara några veckor sedan och satte igång jag med Razz

jag kör efter guiden på magiskamolekyler.org, helt suverän.

jag använder mig av 50/50 vermiculit/såjord som ändå finns hemma till annat odlande Razz
Kan ju dela av mig med en bild från min första kantarellodling...
De kom upp för 2 dagar sedan... vissa lådor går fortare än andra. Var nog inte tillräckligt nogran vid uppdelning av mycel i casingen.

Fint att det kommer riktigt mycket i din gowbox Leende
Här är ett tips som jag hittade i en growguide. hoppas du har nytta av det nån gång Razz
det hämmar tillväxten hos de andra svamparna om man bara tar några stycken (då de växer olika snabbt) och genom att ta helst alla svamparna i lådan så får man mer i nästa flush också. Iaf enligt guiden jag kör efter Razz Därför följde jag rådet i guiden och har mindre lådor i den stora boxen så när en mindre låda är klar cuttar man så mycket man kan (helst alla) i lilla lådan och de andra smålådorna är ostörda och kan växa ifred och bli stora feta kantareller Razz

/edit/. såg ju att du provade med mindre alu-burkar innan Förvirrad
Jaja.. Det skadar ju itne att dela med sig av onödig info iaf Mycket glad

ett par lunchlådor Skrattande

Till överst på sidan
Visa användarens profil
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-10-20 | 23:12:13    Rubrik:

Ahh coolt.

Vad är det för strain du odlar.

Jag har terroriserat den goda StonErollEr. Vart inte helt nöjd med infon från guiderna om jag ska vara helt ärlig. Men Roller kan man lita på i alla väder.

Har nu valt ut Da shrom i petridiskar och agar så snart börjar det roliga:D
Med det så menar jag klonat
Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2008-10-20 | 23:35:59    Rubrik:

Herr J wrote:
Ahh coolt.

Jag har terroriserat den goda StonErollEr. Vart inte helt nöjd med infon från guiderna om jag ska vara helt ärlig. Men Roller kan man lita på i alla väder.

Mja..Klonat och isolerat om du gjort korrekt, det tar dock ett tag att bemästra konsten men du verkar vara en god bit på väg. Ser fint ut i backen..och som sagt Hirs is the shit..nu ska du bara lära dig dynga samt kompost-substrat oxå..sen jävlar kan du uträtta underverk.

Må bäst...
Till överst på sidan
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-10-21 | 14:24:17    Rubrik:

stonErollEr wrote:
Herr J wrote:
Ahh coolt.

Mja..Klonat och isolerat om du gjort korrekt, det tar dock ett tag att bemästra konsten men du verkar vara en god bit på väg. Ser fint ut i backen..och som sagt Hirs is the shit..nu ska du bara lära dig dynga samt kompost-substrat oxå..sen jävlar kan du uträtta underverk.

Må bäst...

Ahh jag längtar Leende Hittade en uber svamp vet i fan om det är the one.

Sa jag att Backarna är det hästbajs i.

Kompost?? Har jag missat något?

Testade halm men det var inget för mig kass tillväxt om man jämför laddar upp flera bilder nu ikväll Mycket glad
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-10-21 | 22:14:08    Rubrik:

Så där nu kommer bilderna!

Och en bild på låda nr 2
Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2008-10-22 | 0:22:52    Rubrik:

Ser fint ut men det kommer bli betydlgit bättre och framförallt jämntjocka flushar när du klonat och isolerat en riktigt aggresiv/rhizomorfisk tillväxt. Först ska du alltså klona/få en bit av en frukt att växa på agar, förslagsvis PDYA, när den växer så väljer du ut det som ser ut att växa mest aggresivt, skär ut en liten tårtbit och kör en transfer till en ny petridisk och upprepar tills du bara har ett rent växtsätt på disken då har du en isolerad kultur som du kan inokulera burkar med hirs med.

Gör du detta rätt kommer du att förstå potentialen och storheten med svamp..själv orkar jag inte längre..det är FÖR mycket pyssel och det ställer stora krav på plats och kontamineringsfri förvaring, har nog har ca 150 samtidiga petridiskar som mest. Leende

Men erkänn.
Nu förstår du vad jag menade med att tjata lite på dig ang att gå till dynga. Leende

Kompost är ännu bättre men kräver att man får tag i halm/dynga som är nedbryten/förmultnad till rätt grad vilket ger att svamparna ha all tillgänglig näring de behöver och kan växa utan att behöva anstränga sig, på dynga finns näringen men de får fortfarande kämpa! Leende

Må bäst...
Till överst på sidan
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-10-22 | 13:12:54    Rubrik:

Jag är tacksam för ditt tjatande om dynga.

Men det finns massor kvar det där med isolering. Vägde dom blöta vikten låg mellan 2-4g blöta. Hmm vad tror du man får ut per flush?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2008-10-22 | 21:01:06    Rubrik:

Svårt att säga med en multispor-inokulation..
Torrt blir ganska exakt 10% av den totala blöta vikten. dvs 0,2-0,4g per frukt, sen är det beroende på hur väl du sköter dina kort.

Men att skörda 100g/flush är inget konstigt/omöjligt, själv hade jag nog ett snitt på ~15-25g per frukt ett tag...och ganska så många. Leende Störst frukten vägde in på 125g..dvs 12,5-13g torr. Har tyvärr bara vanligt foto på den..Ska se om jag kan ta en digitalbild på den, Orissa är strainen.

Må bäst...
Till överst på sidan
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-10-22 | 23:21:03    Rubrik:

He he kan du inte fota bilden så man får en lite kik bara.

Vägde det idag ca 100g blött på alla dom svamparna vissa har iofs torkat i ett par dagar.

Fattar verkligen inte hur så många svampar kan väga så lite!
Till överst på sidan
Visa användarens profil
BigBanana
Guleböj

Från: varande.

InläggSkrivet: 2008-11-06 | 12:45:06    Rubrik:

Men låt säga att man gör som så att man inokulerar några burkar med råris/vermakulitsubstrat tills det är 100% koloniserat. Sedan tar du och spawnar det vidare ner i rent hästbajs som du plockat ångande färskt samt steriliserat i omgångar i ugnen. Låter det återigen kolonisera tills 100% av hästbajset är vitt och täckt av mycelium.

Sedan tar du och dunkar ur dom hela myceliekakorna i mindre aluformar, en kaka per form och täcker upp med cocos/vermakulit samt ett 1cm lager runt om topparna på kakorna.

Låter det gotta till sig tills myceliet bryter igenom caseinglagret och ställer det i fruktkammaren.

Ja, så har jag iallafall gjort då jag fan inte hittar nån annan som kör med färskt hästbajs. Jag har ingen som helst aning om det kommer frukta eller inte, det ser lite så ut. Men min fråga till den som kan, möjligen StoneRoller är om det i teorin går att odla på sterilt hästbajs rakt av eller om det är en dum idé.

Har ingen tryckkokare nämligen och tänkte spawna vidare några myceliekakor som fått frukta ett par omgångar direkt ner i steriliserat <hästbajs/vermakulit/äggskal/wellpappklipp> och är det värdelöst vore det skönt att få reda på det innan man har stått där och kramat bajsbollar i onödan.

edit: Sammanfattning av min fråga: Om myceliet ser ut att stormtrivas när det käkar in sig på ett visst substrat, kan man då automatiskt anta att samma mycelie sedan kommer att ge frukt?

Det är ju en helt ny vetenskap (för mig) det här, usch ibland undrar man hur man orkar...

Senast ändrad av BigBanana den 2008-11-06 | 13:31:07, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Visa användarens profil
BigBanana
Guleböj

InläggSkrivet: 2008-11-06 | 13:03:17    Rubrik:

Så här ser det ut, antagligen för blött...

Till överst på sidan
Visa användarens profil
BigBanana
Guleböj

InläggSkrivet: 2008-11-06 | 15:20:10    Rubrik:

Stonehead wrote:
Hej !!
På 70 talet odlade jag och en polare i steriliserad hästskit , luktade fan när man kokade den , sedan fick mycelet utvecklas i slutna glasburkar för att undvika smitta , när mycelet är välutvecklat är smittorisken mindre , men som sagt sterilt är viktigt , engångshandskar osv .
Mvh

Ah, okey då antar jag att det går finemang...
Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2008-11-10 | 14:50:09    Rubrik:

Vad kul att se att ännu en själ fått upp ögonen för mykologins värld!

Det ser ut att gå riktigt bra! Cudos!

Det är lustigt det här med kontamination. Jag har ALDRIG haft problem med mögelangrepp eller infektioner i mina substrat. Jag har framgångsrikt kört råg substrat "casat" med torv ståendes i fönsterbläcken som dekoration. Kanske beror det på att jag vattnar med en svag väteperoxidlösning?

Till överst på sidan
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2008-11-29 | 17:13:02    Rubrik:

Ursäkta att jag snor tråden lite här, men är det någon som testat en growbox eller något liknande?
Funkar, funkar inte?

Senast ändrad av reaper den 2008-11-30 | 16:25:54, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Herr J
Ganjaman

InläggSkrivet: 2008-11-29 | 22:13:25    Rubrik:

Jag har drabbats av en mögel epidemi har identifierat den som skogsmögel. Jag blir verkligen inte av med skiten inget funkar.

Jag sprayar alltid med rekomenderad mängd väteperoxid.

Sten vad ska jag göra? Ledsen

Johnny klart den funkar men se till att inte ha något ofog i garderoben då dom kan busta dörren ifall den ryker i tullen.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2008-11-30 | 3:34:45    Rubrik:

Herr J wrote:
Jag har drabbats av en mögel epidemi har identifierat den som skogsmögel. Jag blir verkligen inte av med skiten inget funkar.

Jag sprayar alltid med rekomenderad mängd väteperoxid.

Sten vad ska jag göra? Ledsen

Johnny klart den funkar men se till att inte ha något ofog i garderoben då dom kan busta dörren ifall den ryker i tullen.

Sant sant...
Till överst på sidan
Lagens_brutna_arm
FlowerPower

Från: teori till praktik...

InläggSkrivet: 2008-11-30 | 12:27:03    Rubrik:

Hmm.. Sen när blev detta tolererat på Swecan?

Regler för övrigt odlande wrote:
Inga inlägg om användande/tillagande/införskaffande av växter.
Det här forumet är till för odling av andra växter än cannabis.
Inte för användandet/tillagandet/införskaffandet av dom.
Inlägg om användande/tillagande/införskaffande är därför regelbrott.

Tips: Ta bort inlägget innan modsen ser det och du blir varnad... Blinka Vänd dig till MM med sånt här.

EDIT: Fixat! Blinka

Senast ändrad av Lagens_brutna_arm den 2008-11-30 | 16:50:11, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2008-11-30 | 16:28:35    Rubrik:

Jo jag har ändrat, men du vet väl om att du gör dig skyldig till regelbrott när du länkar till sånt i ditt inlägg? Cool
Till överst på sidan
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2009-01-04 | 17:33:45    Rubrik:

Hey!

Har 9st små mycelietäckta burkar där det väntas cubensis "cambodian".
Beställde "growkit" från elefanten, 3st och nu undrar jag hur lång tid det tar ungefär från att man tar av locken på burkarna innan man ser första tecknen på svamp? Vad jag förstått så går det väldigt fort när det väl börjar visa sig.

Har googlat, letat på FB´s forum etc etc, men hittar ingenting om hur lång tid det ska ta...

Så jag hoppas på att swecans kunniga medlemmar kan ge mig svar:)
Kan tillägga att det snart är 2 veckor sedan jag tog av locken.. Och ännu
är det bara mycelie som syns, varit helt oförändrat senaste tiden. Vill ju se små knoppar snart ju! ;P

Pz
Till överst på sidan
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2009-01-08 | 19:06:23    Rubrik:

Still nothing.. Ingen som tips på hur man kan snabba på processen?
Till överst på sidan
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2009-01-31 | 18:30:40    Rubrik:

Fick inge svar på min tidigare fråga:P Tog mkt längre tid än det borde, men TILL SLUT så började små cubensis att växa.. *PUUUH* Leende

Nu har att skördats, så jag väntar nu på att flush nr 2 ska börja. Har även tagit lite sporer och fyllt 2 sprutor, inhandlat popcornkärnor (som jag tänkte testa som substrat denna gång, samt burkar med lock. Så mendans kittet från elefanten genererar, så tänkte jag att jag ska innokulera mina popcorn burkar:)

Undrar nu om det är någon tidsskillnad, eller annan skillnad om man använder popcorn istället för vermikulit+rismjöl? Aldrig testat med popcorn, är det allt som behövs? Alltsså, koka och låta ligga i vatten över natten, koka, och åter igen koka, låta vatten rinna av, fylla burkarna, på med locken, sterilisera, och sedan innokulera... Thats it? Inte blanda in annat som tex vermikulit?

Någon som testat att jämföra popcorn och vermikulit+rismjöl?

För- och nackdelar med popcorn?

Vore VÄÄÄÄÄÄLDIGT tacksam för svar, vet ju att det finns flitiga svampodlare här på forumet, och jag är i full gång just nu såå...:P

Mvh Corre
Till överst på sidan
GanjaFarmer
Småodlare

InläggSkrivet: 2009-12-14 | 5:12:01    Rubrik:

Haha, har inte varit inne på denna delen innan. Har odlat en hel del kantareller i mina dagar. Själv kör jag vermikulit och råris. Kokar upp riset efter förpackningen med en nypa salt och blandar med fuktat vermikulit. Sen ner i burkar och kör storkok på ca 8 burkar i en stor gryta i 3 tim. Fungerar varje gång. Har kanske 5 infekterade burkar av 100. Kan inte bli lättare. Ska prova en tryckkokare i dagarna så förhoppningsvis så kan jag skära ner lite på koktiden. Razz
Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2010-03-06 | 13:17:39    Rubrik: Growbox - första gången

Har en sådan här www.azarius.net/smarts...mpanensis/
Vad gör jag nu??
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex U| Övrigt odlande
Sida 2 av 2
Alla tider är GMT + 1 timme
Gå till sida Föregående  1, 2

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i det här fourmet
Du kan ladda ner filer i detta forum

© Swecan | Copyright Policy | Privacy Policy | Advertising | Credits