Swecan
Magic Vaporizers
Forum
Toggle Content   Registrera
.:: Magasin :: Forum :: Chat :: Galleri ::.

REKLAM

Tobaksfrön (nic. tabacum) bortskänkes
Odling av andra växter än cannabis.
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex U| Övrigt odlande

Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2009-09-13 | 14:21:29    Rubrik: Tobaksfrön (nic. tabacum) bortskänkes

Alla som rullar egna cigaretter har förmodligen noterat hur priserna på rulltobak ständigt har gått upp, samtidigt som förpackningarna blivit mindre. Numera pratar vi om 100:- för en 32 grams förpackning, det vill säga 3000:- per kilo sisådär.

Billigare klarar man sig undan om man köper råtobak från Cuthof -- fullt lagligt får man då tobaken för omkring 350:- per kilo.

Men allra billigast klarar man sig undan om man odlar sin egen tobak. Och det är mycket enklare än vad de flesta tror!

Detta år fick jag över 100 plantor som grodde. Och efter att ha gett bort ungefär hälften till vänner och bekanta, så har jag nu ett 50-tal ståtliga plantor; ungefär två meter höga och med halvmeterstora blad.

Varje planta producerar inte bara ungefär tre-fyra kilo tobaksblad (ungefär 500g färdig tobak), utan dessutom 30-40 frökapslar med många, många hundra frön i varje.

Således har jag nu flera miljoner tobaksfrön, som söker hugade ägare. Skicka mig ett självadresserat, frankerat kuvert, så skickar jag ett antal hundra frön till dig tillsammans med odlingsanvisning och beskrivning av hur du lämpligen behandlar (kurerar) dina tobaksblad för att få den bästa röka du någonsin upplevt -- fullständigt fri från alla bekämpningsmedel och andra föroreningar, som köpetobaken innehåller.

Tänk efter lite: har någon verkligen bevisat att det är tobaksrökningen i sig som förorsakar ex.vis lungcancer? Hur stor del av alla rökningsrelaterade sjukdomar beror på de naturliga tobaksbladen, och hur stor del beror på alla tillsatser och annat skräp som hamnar på de stackars bladen innan vi rökare får ta del av dem?

Nej, odla din egen tobak så att du kan vara säker på att det bara är naturens eget nikotin med mera som du får i dig när du röker!
Till överst på sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
giraff
Småodlare

InläggSkrivet: 2009-09-14 | 1:01:30    Rubrik:

Jag odlade tobak för 2 år sen men jag lyckades aldrig få till någon bra kurering utan lyckade istället sabba hela skörden. Jag skulle vara tacksam om jag fick veta hur du gick tillväga när du kurerade o.s.v.
Har kvar ett par tusen frön från plantorna också. Det borde vara en korsning av bondtobak och virginia Mycket glad
Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2009-09-15 | 12:07:01    Rubrik:

Det var tråkigt att höra att du inte lyckades.

Låt mig bara börja med ett klargörande. Det som vi maja-odlare kallar kurering, det som gör att rökat inte smakar torra löv utan maja, kallar tobaksodlarna jäsning eller svettning. Deras kurering är det vi kallar för torkning.

Min jäsning/svettning gjorde jag förra året i den vanliga ugnen. Lite bökigt att behöva plocka ut skörden varje gång jag skulle använda ugnen till matlagning och annat, och efter ett par veckor började det bli ganska varmt i köket. Dessutom var det svårt att hålla den rätta fuktigheten, men på det hela taget blev det bra. 50 grader och 70% fuktighet under tre-fyra veckor är alltså vad som gäller.

I år tänkte jag testa stackningsmetoden, som annars kräver en stack på minst en kubikmeter (inget för oss hemmaodlare) för att fungera. Jag tänkte prova om det inte går att göra en "ministack" med hjälp av en frigolitlåda. Jag återkommer med närmare resultat om ett par månader, om intresse finnes. Leende
Till överst på sidan
gbf
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2009-09-19 | 22:12:43    Rubrik:

Vill tipsa om denna tråden:
www.alternativ.nu/smf/...ic=20182.0

Skulle nästan säga att ALLT som gäller tobaks odling diskuteras i denna tråden.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
popanonikok
Gräsfläckar på knäna

Från: Redline

InläggSkrivet: 2009-10-10 | 14:21:50    Rubrik:

Jag skulle gärna ta lite frön. Hör av er.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
blanco
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2009-10-20 | 14:11:00    Rubrik:

Hur svårt är det att göra snus då det?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2009-10-25 | 17:55:20    Rubrik:

blanco wrote:
Hur svårt är det att göra snus då det?
Mycket lättare an att göra rökbar tobak.
Till överst på sidan
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2010-06-10 | 11:59:45    Rubrik:

Det är många som är intresserade av att börja odla tobak. Kul!

Mindre kul är att av de cirka 40 som bett om frön, så är det bara 5 (fem) som skickat ett självadresserat kuvert till mig efter att jag gett dem mitt namn och min adress.

Om ni bara är intresserade av att få veta vem jag är, så skriv hellre det, så berättar jag -- för jag har inget att dölja.
Till överst på sidan
Khepri
Småodlare

InläggSkrivet: 2010-06-10 | 22:23:04    Rubrik:

Gud vad sugen jag blev nu! är kanske för sent nu men nästa år!

skickar dig ett pm och adress om det finns fröer kvar? Mycket glad

Edit: skulle man i teorin kunna rulla egna cigarrer? Razz
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Drullper
Ganjafanatic

InläggSkrivet: 2010-06-11 | 9:03:12    Rubrik:

Khepri wrote:
Gud vad sugen jag blev nu! är kanske för sent nu men nästa år!

skickar dig ett pm och adress om det finns fröer kvar? Mycket glad

Edit: skulle man i teorin kunna rulla egna cigarrer? Razz

Baloo2 wrote:
Således har jag nu flera miljoner tobaksfrön, som söker hugade ägare. Skicka mig ett självadresserat, frankerat kuvert, så skickar jag ett antal hundra frön till dig tillsammans med odlingsanvisning och beskrivning av hur du lämpligen behandlar (kurerar) dina tobaksblad för att få den bästa röka du någonsin upplevt -- fullständigt fri från alla bekämpningsmedel och andra föroreningar, som köpetobaken innehåller.

Khepri, kom igen nu, det är inte första gången du har problem med inte läsa innantill vad som faktiskt står i inläggen som du svarar på. Tänk ett varv extra innan du postar, läs allt två gånger.

i all välmening.

//D
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Khepri
Småodlare

InläggSkrivet: 2010-06-11 | 12:17:43    Rubrik:

Konstigare saker har hänt än att folk har slängt frön i en flytt eller så,men okej ska dra ner på postandet.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2010-07-16 | 17:24:33    Rubrik:

Drullper wrote:
Khepri, kom igen nu, det är inte första gången du har problem med inte läsa innantill vad som faktiskt står i inläggen som du svarar på. Tänk ett varv extra innan du postar, läs allt två gånger.
Såja, såja, lugn och fin nu. Leende

Ingen skada skedd, alla som vill, skall få frön -- jag har miljoner kvar.

Men för att ändra lite i förutsättningarna, så ber jag den som vill ha frön av mig att börja med att i ett PM skriva namn och adress, sedan får ni mitt dito dit ni skall skicka ett självadresserat, frankerat kuvert, så får ni några tio tusen frön plus detaljerade odlingsanvisningar.

Det är ju såklart för sent nu att odla utomhus, men man kan ju börja experimentera lite inomhus i väntan på våren. Och frön som odlats i kruka i december-januari och som sedan planteras ut så tidigt som möjligt (frostfritt) nästa år har bäst möjligheter att växa upp och ge riklig skörd.

Ett par kilo färska blad per planta brukar bli resultatet, vilket resulterar i 3-4 hekto torkad och kurerad tobak.
Till överst på sidan
Baloo2
Nyfiken Grön

InläggSkrivet: 2012-02-27 | 15:42:06    Rubrik: Re: Tobaksfrön (nic. tabacum) bortskänkes

reaper wrote:
(Det här inlägget tillhörde en nu raderad användare)

Varför blev jag raderad?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
AzteK
Garderobssnille

Från: Jönköping

InläggSkrivet: 2012-02-27 | 17:19:42    Rubrik: Re: Tobaksfrön (nic. tabacum) bortskänkes

om man in är online på 6 månader (tror jag det är, men dat kan vara mer/mindre) så tar det fiktiva kontot reaper över dina inlägg. vem av alla dessa reaper nic är du? Leende är det du som är TS?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Baloo2
Nyfiken Grön

InläggSkrivet: 2012-03-01 | 21:30:05    Rubrik: Re: Tobaksfrön (nic. tabacum) bortskänkes

AzteK wrote:
om man in är online på 6 månader (tror jag det är, men dat kan vara mer/mindre) så tar det fiktiva kontot reaper över dina inlägg. vem av alla dessa reaper nic är du? Leende är det du som är TS?

Aha, tack för det. Jag tyckte jag läste reglerna så noggrant men hittade inget om detta.

Och nej, jag är inte TS, jag hette Baloo2 även tidigare.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
AzteK
Garderobssnille

Från: Jönköping

InläggSkrivet: 2012-03-01 | 23:45:58    Rubrik: Re: Tobaksfrön (nic. tabacum) bortskänkes

Är du sarkastisk? hehe
TS betyder "thread starter" - "trådskapare". läste de andra inläggen mer genomförligt nu och insåg att du alltså var TS för den här tråden..
så jag fick svar på min fråga samtidigt som jag gav dig ett svar på en icke ställd fråga, ibland lyckas man. Leende
Till överst på sidan
Visa användarens profil
KRIS
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2012-03-02 | 14:42:21    Rubrik: Re: Tobaksfrön (nic. tabacum) bortskänkes

Finns det ännu frön kvar?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
rawstyle
Nyfiken Grön

InläggSkrivet: 2012-03-04 | 17:54:19    Rubrik: Re: Tobaksfrön (nic. tabacum) bortskänkes

Är oxå intresserad av frön finns de några små godingar kvar ? Leende
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Baloo2
Nyfiken Grön

InläggSkrivet: 2012-04-20 | 22:33:45    Rubrik: Re: Tobaksfrön (nic. tabacum) bortskänkes

[quote="KRIS"]Finns det ännu frön kvar?[/quote]

Oh ja, miljoners miljoner frön, faktiskt. De jämrans frögurkorna förökar sig så snabbt att det inte är klokt. 8)

Fast hur vi skall lösa det hela med utväxling av adresser är ju numera dessvärre ett problem, efter att den där marodören, som berättas om på framsidan, varit i farten.

Vi får väl avvakta och se när PM-funktionen kan startas igen...
Till överst på sidan
Visa användarens profil
HexLax
Garderobssnille

Från: Skogen bortom träden

InläggSkrivet: 2012-04-21 | 19:10:52    Rubrik: Re: Tobaksfrön (nic. tabacum) bortskänkes

Faan vad jag har väntat på din återkomst baloo =)

Vet inte om du minns det men för 2 år sen skickade jag och tog eemot ett kuvert i retur som kom bort i flytten.Jag skulle gärna ta emot ett till kuvert från dig om du är villig att skänka fler frön.

vi kan avvakta tills pm funktionen är tillbaks så kan vi ta det därifrån.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Baloo2
Nyfiken Grön

InläggSkrivet: 2013-04-05 | 17:57:24    Rubrik: Re: Tobaksfrön (nic. tabacum) bortskänkes

Det här ju löjligt egentligen. Jag är alltså den TS som Reaper raderade eftersom jag (tydligen?) inte hade loggat in på några månader.

Men att odla tobak är ju inte olagligt, och efter att herr Reaper har raderat alla mina tidigare inlägg, så kan jag inte komma på något enda inlägg jag skrivit här, som ens den mest fanatiska narkotikapolis kan ha något att invända mot.

Så jag kommer ut ur garderoben:

Alla som vill ha ett tusental frön -- inklusive en "bruksanvisning" -- från mig, kan skicka ett självadresserad svarsbrev (gärna med ett par extra frimärken som uppskattning för min service) till:

Björn Felten
Kronogårdsvägen 51
42373 SÄVE

Flest bifogade frimärken kommer naturligtvis att bli servade först. Leende
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Baloo2
Nyfiken Grön

InläggSkrivet: 2013-04-24 | 16:04:16    Rubrik: Re: Tobaksfrön (nic. tabacum) bortskänkes

Som jag skrev ovan (Tis Sep 15, 2009 11:07 am) så har jag haft problem med att få svettningen/jäsningen att fungera. Man behöver alltså ungefär en kubikmeter för att få igång jäsningen med den naturliga uppvärmningen, och så mycket tobaksblad har jag ännu inte fått ihop.

Men det är ju inget som säger att hela kubikmetern måste vara tobak! Förra året testade jag att ta hjälp av klippet från gräsmattan, och nu, när resultatet är klart, kan jag bara säga att det fungerade perfekt.

Jag fyllde en soppåse med drygt en halv meter pinfärskt gräsklipp, lade ner packen med torkade (egentligen vissnade, för torra skall de absolut inte bli) tobaksblad, och fyllde sedan på med ytterligare drygt en halvmeter gräsklipp. Tryckte till det hela ordentligt och förslöt säcken.

Redan efter ett par dagar kändes det att säcken blev varm -- ordentligt varm. När den hade kallnat efter ett par, tre veckor så lät jag den ligga ytterligare en månad i rumstemperatur.

Det var lite struligt att få bort allt gräsklipp från (mestadels de yttersta) tobaksbladen, men oj så bra det blev!

Kanske hade jag bara tur, men det kan ju vara värt att testa i alla fall?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Pipen
Småodlare

Från: Sverige

InläggSkrivet: 2013-10-20 | 20:31:19    Rubrik: Re: Tobaksfrön (nic. tabacum) bortskänkes

Hej Baloo2
Ser att du postade ditt senaste inlägg april i år. Är kanske sent ute, men jag är nyfiken på att odla egen tobak. Inte nog med att dom blir ståtligt stora & fina så kan man göra snus på dem.
Såg din adress i ett tidigare inlägg, men nu tänkte jag höra om du har frön kvar?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Baloo2
Nyfiken Grön

InläggSkrivet: 2014-06-08 | 11:59:15    Rubrik: Re: Tobaksfrön (nic. tabacum) bortskänkes

Jodå, det finns massor av frön kvar.

Jag är inte särskilt aktiv här längre, som synes, så det kan ta tid att få svar, men fröna skickar jag direkt efter att jag fått ett självadresserat, frankerat kuvert.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Janne
Nyfiken Grön

InläggSkrivet: 2014-06-12 | 19:00:12    Rubrik: Re: Tobaksfrön (nic. tabacum) bortskänkes

skulle gärna vilja ha lite tobaksfrön om någon kan skänka. kan skicka kuver med frimärke . pm
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex U| Övrigt odlande
Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 1 timme

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i det här fourmet
Du kan ladda ner filer i detta forum

© Swecan | Copyright Policy | Privacy Policy | Advertising | Credits