Swecan
smoketower
Forum
Toggle Content   Registrera
.:: Magasin :: Forum :: Chat :: Galleri ::.

Donera

Stöd Swecan ekonomiskt! Donera valfri summa.

Cthullus experimentodlingar
Odling av andra växter än cannabis.
Gå till sida 1, 2  Nästa
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex U| Övrigt odlande

Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2010-08-02 | 23:23:32    Rubrik: Cthullus experimentodlingar

Blev väldigt osäker på i vilket forum jag skulle skapa denna tråd, ligger den fel får någon admin/mod jättegärna flytta den.

Alright... första experimentet är "terra preta" inspirerat, dvs en jordmix innehållandes träkol.
Träkolet binder bland annat P mycket bra, kan dessutom suga upp / lagra väldigt mycket vatten vilket då t.ex. är bra både när det är torrt eller blött utomhus.
Dessutom fyller den samma funktion som t.ex. perlite osv när det gäller skapa luftig jord/dränering.

Först, införskaffa träkol, avsedd för grillning funkar jättebra, men se till att det är en variant
helt utan läskiga kemikalier/tillsatser som annars nog kan vara ganska giftigt.
Så gott som alltid är det ju lite väl grov granularitet så bäst att krossa den lite.
Ett tips är att blöta upp den ordentligt innan så det inte dammar.
Med fördel kan man även använda urin, eller som jag gjorde, passa på att göra sig av med en massa gammal kemisk näring man har hemma. Jag öste väl i 1/4 koncentrerad flaska och kanske gissningsvis 4 liter vatten. (inte så noga, kolet suger åt sig och håller i som en liten näringsdepå)
Sedan tog jag en spade och mosade runt tills jag inte orkade längre.

Detta fördelade jag på 3 stycken enmeters balkonglådor och blandade med jord.
Lite från höften är mellan 1:3 och 1:5 bra ratio. (kol:jordmix)
Jorden i det här fallet var omodifierad ECO jord från ICA, ville inte \"störa\" experimentet
genom att ha andra saker i eller använda min egna jord.
Satte lite förgrodda solrosfrön (småväxt sort) i två av dem och sådde alfalfa frön direkt i den tredje. Det är strax över 1.5 månader mellan bilderna.

Andra experimentet är att odla i fortfarande lite aktiv (ofärdig) kompost!
Den består av gammal flera ggr återanvänd jordmix, tidningspapper, matrester av allehanda slag (ris, pasta, fisk, räkskal, morötter, tomat...), gräsklipp och cocos-bounce.

Satte majskorn direkt i denna blandning, de är tåliga som attan och gillar stark näring.
Kan tyvärr inte visa allihop utan att för mycket av omgivningen kommer med, men här är två stycken 1.5 månad gamla (satta på tok för sent egentligen på grund av utomlandsvistelse) och jag har inte tjyvat av sidoskotten som man egentligen ska göra.

Tredje experimentet är att odla i väldigt aktiv/fullt pågående kompostjord!
Samma kompost som andra experimentet, men har dessutom under odlingens gång slängt kaffesump och lite annat skräp (som inte riskerar att lukta illa) ovanpå jorden.
Tomatplantan sattes då också aldeles för sent egentligen men har monsterpotential Mycket glad
Är någon kommersiell sort, den sådde sig själv mitt i komposthögen (!) som ju innehöll tomater haha, så räddade den och satte i en 30 liters back och skapade detta experiment.
Har även nu några enstaka lövmaskar i backen... men de har nog inte hunnit göra så mycket skillnad.

Ja det var väl allt, detta roar jag mig med nu när jag gått över till att endast odla lagligt.8)
Kom gärna med frågor och komentarer.

Senast ändrad av cthullu den 2011-02-20 | 19:55:57, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2010-08-29 | 0:11:24    Rubrik:

Alright, antingen hittar ingen till övrigt odlande, eller ingen är intresserad alternativt så förklarar jag så bra att det inte finns några frågor eller spinoff ide'er Mycket glad

Slänger in en liten update i allafall.

Tomaterna växer på börjar bli hyffsat storlek på dem nu, har trimmat plantan ganska kraftigt två ggr också för att hålla ned på utrymmet den tar upp.
(som storleksreferens lådan/backen är 30 liter och pinnarna som stöttar den är en meter långa)
De har det mycket bra näringsmässigt fortfarande och behöver ingen näring vid bevattning. De lite känsligare sorterna jag även odlar gillar inte alls om man ger extranäring när de står i denna kompostjord (krullar bladen).

----

Majsen är nu ungefär strax över två meter långa och håller på att bygga kolvar Mycket glad
Inte riktigt så att den kräver, men den blir glad av lite näring med vattningen numera märker man.

Slutsatserna av tomat/majs experimenten är väl att det inte är något problem för dem och andra högenergiplantor att växa rakt i aktiv pågående kompost utan snarare trivs dem prima fint! Mycket glad

...och av den slutsatsen följer bland annat:

1) Det är dumt att följa odlingsguider som säger att man ska slänga och köpa ny jord hela tiden. (mam måste inte odla så här för att återanvända jord heller, skrivit något om att göra det i en av mina bildbankentrådar har jag för mig)
2) Att odla i pågående/ofärdig komopst är inte bara effektivt, jmf med att kompostera separat är det här enklare (*) tar ingen extra utrymme eller tid/arbete.
3) Din jord blir bara bättre och bättre för varje odling.... finfin mylla kvar bara av allt skräp som gick ned i krukan, fin konsistens och luktar underbart. (**)

(*) odlandet hjälper även komposteringen -> hålls lagom fuktigt hela tiden och mer syresatt utan att man behöver röra om / vända på eländet. Det är inte lika noga alls med kol/kväve ratio i komposten heller som vanlig kompostering. Helt luktfritt oavsett så länge man toppar med några cm jord ovanpå.

(**) kompostnördar vet precis hur det ska lukta hehe... lite skogsaktigt...

----

Alfalfan och solroserna orkade jag inte fota, men det har gått rätt bra med dem med men
har fått ge dem en del näring. De är nu nermalda och slängda i min maskkompost.
Svårt att dra så mycket slutsatser om det där med kol, definitivt klarade sig
bra mycket längre utan näring jmf med om de bara skulle stått i ren köpejord.
Förmågan att hålla vatten är svårt att uttala sig alls om då solrosor dricker galet mycket
och jag hade 5 i varje tray -> krävt dagligt bevattning hursomhelst.

---

Oh well det var väl allt, tveksamt om det blir några fler bilder på detta...
Och natt temperaturen börjar springa nedåt burrrr, önskar jag startat tidigare, får hoppas majsen hinner bli klar.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
billball420
Ganjafanatic

Från: Forntiden

InläggSkrivet: 2010-08-29 | 0:56:47    Rubrik:

Fina tomater!

Hade inget intelligent att skriva efter första posten, mer än att det var intressant. Nu har ju odlingen utvecklats till att bli ännu intressantare. Med kompost/odlingskombon, koljorden och recyklingen och de fina tomaterna.

Den texten höll inte heller någon högre intellektuell nivå, men jag kan ju konstatera att du lägger in många tankar krig optimala, organiska jordvarianter och dessutom kommer fram till lyckade slutresultat.

bill
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post Galleri
swex
Småodlare

InläggSkrivet: 2010-08-29 | 22:32:22    Rubrik:

Bra att någon har tid och lust att prova, har suttit med mycket funderingar kring liknande saker Mycket glad
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Katten
Småodlare

InläggSkrivet: 2010-08-30 | 1:26:21    Rubrik:

Riktigt intressant måste jag säga, synd att man inte har tillgång till det utrymme som krävs.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
HexLax
Garderobssnille

Från: Skogen bortom träden

InläggSkrivet: 2010-12-01 | 1:24:28    Rubrik: Re: experimentodlingar, gott o blandat.

Hej alla.

dags för en bump på den här intressanta tråden så jag tänkte försöka mig på en hydro odling I akvarium (jag ska snart berätta om setupen)

Jag ber på förhand om ursäkt för att jag lånar tråden men jag tyckte den passade utmärkt för mitt experiment.

Först av allt tänkte jag berätta vad jag odlar eftersom det är det mest intressanta för mig.
Är sen gammalt vegetarian det betyder som alla säkert vet massor av linser och bönor och diverse.

Slog mig en dag att linser borde man ju kunna odla upp själv som baljväxt.
och att odla i jord på vinterhalvåret är inte helt min grej(jag ser det som en sommarsport)

Så jag som alltid haft akvarium vet lite om vatten och sammansättningar och ph och dylikt.
Bör tilläggas att det är rent akvaristiska kunskaper dock och hydroodling är ingenting jag ens försökt eller ens tänkt på förrns nu.

Av nån anledning bestämde jag mig för att akvarievatten borde på grund av allt det innehåller vara ganska exemplariskt att prova sin första hydro i.
Efter att ha läst en del om hydro här bestämde jag mig för att göra ett experiment.

Setupen ser ut som följer. (resultat av odling återstår att se)detta är (återigen) enbart ett experiment.

Jag har alltså valt att odla linser. Gröna och röda vanliga,2 som man köper från hälsokost-affär eller tom på Ica.
Även en Svartlila basilika får gå med i testet.

Vanligt akvarie..x antal hundra liter med en mindre del fiskar i eftersom jag velat undvika nitriförgiftning.(som alltför många gånger har hänt iallafall..det var till att börja med barnens akvarium men barn är inte alltid helt ansvarsfulla på att ta hand om sina "saker")
fiskarna är diverse levandefödare som de kallas(enkla fiskar som käkar alger och föder levande yngel typ platy, guppy osv återigen mycket för barnens skull)
Fäster rätt stor vikt vid att det är just algätande fiskar jag har med eftersom det tydligen lätt bildas alger på rötterna om man kör utan medium.

Medium-Inget. jag kör i nätkorgar med små akvariestenar enbart för att hålla växterna på plats och nätkorgarna har jag satt så att de hålls uppe av toppglaset.Efter att rötterna "fastnat" räknar jag med att jag kan flytta stenarna.

I akvariet har vi pump som rör om vattnet på ytan och en pump som tillför syrebubblor via syresten.
och såklart lysrörsramp. blått och rött ljus vilket är bra för akvarieväxterna och dessutom gör att fiskarna ser vackra ut.

Basic akvarie setup med andra ord.

Min tanke är att rötterna ska få växa sig vilda neråt och linserna uppåt då jag lämnat en glipa mellan akvariekant och toppglas.
Samtidigt som fiskarna tillför den näring som linserna behöver för att växa. och grädden på moset är att om det blir alger på rötterna så kommer fiskarna att norpa det.

vart är jag nu i växtfas?
Jag började med att förgrodda linser i papper,när de delat sig och fått en liten rot så planterade jag ner dom i jord. Jorden vattnades med akvarievatten tills linsernas stam stack upp en bit och jag kunde dra slutsatsen att roten var lång nog för att stammen inte skulle hamna för långt ner i vattnet.
Då flyttade jag linserna från jorden till nätkorg och lät rötterna peta ut och la lite vanligt akvariegrus/småsten (engelsk sjösten är nog det korrekta namnet) över och placerade nätkorgarna en liten bit under ytan på vattnet.Självklart sköljde jag av jorden innan de hamnade i karet.

Där står dom nu linserna och ser ynkliga ut.
Jag kan snabbt räkna ut att de fått en smärre chock av sin flytt men jag utgår från att de kommer repa sig.
Jag placerade ju ändå ut dom i vattnet så sent som idag(dec 1) så det är nog inget att bekymra sig om.

som sagt tidigare är det ett enda stort experiment och mycket en kul grej.
bara för att se om det faktiskt fungerar.
Akvarievatten är något som jag byter lite en gång i veckan och med lite så menar jag kanske 40-60 liter då detta motsvarar ca 1 fjärdedel av den totala vattenmängden Och det vattnet går alltid till köksväxterna och mina färska örter så som basilika och persilja och diverse och är det något som växter mår bra av så är det fisksoppa.

så vad tror ni?Flip eller Flop?
jag kan mer eller mindre garantera att linserna i sig inte tillför något skadligt i fiskvattnet så det kan ni slå ur hågen.Tankar funderingar kritik eller annat välkomnas.

jag ska försöka uppdatera(om det finns intresse för det)så gott jag kan.

/Hex
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Katten
Småodlare

InläggSkrivet: 2010-12-01 | 1:28:54    Rubrik: Re: experimentodlingar, gott o blandat.

Grymt intressant! Kan du lägga upp några bilder på hur det ser ut nu?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
HexLax
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2010-12-01 | 1:50:35    Rubrik: Re: experimentodlingar, gott o blandat.

Jag ska absolut försöka om jag förstår hur man gör =)
och Om jag nu förstår så kan jag redan nu be om ursäkt för den troligtvis Jättedåliga kamera kvalitén

Edit nu när jag tittar på linserna så tycks de ha hämtat sig väl från sin chock och ser krya ut.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
baralillajag
Ganjaman

InläggSkrivet: 2010-12-01 | 7:55:51    Rubrik: Re: experimentodlingar, gott o blandat.

cthullu - Skitkul med dessa försökt - bla den uråldriga odlingsmetoden med träkol. Hur har det gått? Leende
Till överst på sidan
Visa användarens profil
HexLax
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2010-12-01 | 19:09:57    Rubrik: Re: experimentodlingar, gott o blandat.

Uppdatering på odling i akvarie:

Jag satte idag ner Kidneybönor.sojabönor och kikärtor rakt ner i nätkorgarna med småsten för att hålla på plats.

dvs jag har inte förgroddat på något sätt utan tog bönorna direkt från paketet.

de röda linserna har växt ca 2 cm sen igår eftermiddag(de är nu sammalagt ca 5 cm långa) då jag sänkte dom i akvariet.

jag har även gjort en liten ändring på själva nätkorgarna (eftersom jag märkte att om man råkar flytta på täckglaset så hamnar nätkorgarna som är full av sten på botten av akvariet,små barnfingrar var där och inspekterade)så jag skar ut frigolit och placerade nätkorgarna i hålen,på så sätt flyter dom och det hela hålls stilla på en och samma plats av ståltråd som hänger upp och ut över kanten på akvariet.

Frigolit är något som normalt används flitigt av akvarister eftersom det är en bra idé att lägga större stenar på så att man om man har grävande fiskar slipper eventuella sprickor i bottenglas så jag utgår från att det inte sprider några konstiga gifter till vattnet.

mer uppdatering kommer som sagt om det finns intresse.och jag försökte ta ett par bilder igår men det var enligt mig knappt nån idé att ens lägga upp här för det syns inte mycket mer än nåt grönt och lite fiskar på bilderna.avvaktar lite till och tar mer bilder som förhoppningsvis ska ge lite mer att se på.

/Hex
Till överst på sidan
Visa användarens profil
HexLax
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2010-12-02 | 21:00:53    Rubrik: Re: experimentodlingar, gott o blandat.

mini update

växer på extremt bra och den längsta stängeln av linserna är nu ca 7 cm.
på 3 dagar (det måste vara rätt bra statistik.)

inget nytt på det som sattes igår (inte än iallafall.)

basilikan börjar växa till såpass att den får gå ner i vatten innan dagens slut.

/Hex
Till överst på sidan
Visa användarens profil
HexLax
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2010-12-04 | 3:18:48    Rubrik: Re: experimentodlingar, gott o blandat.

mini update 2

växer fortsatt helt galet bra.bra mycket snabbare än något jag sett i jord.
frågan är om det är bra för plantorna..sen och andra sidan handlar det om säsongsväxter och det betyder att de kommer dö när säsongen är över.dvs efter att de blommat och fått frukt(baljor med linser i detta fallet)

längden uppskattar jag till mellan 8-10 cm och det verkar ha stannat av lite på höjden för nu..antar att de håller på att bygger på stammarnas tjocklek.

Rötterna håller och på att ta över hela ytan och jag hade en plan på att ansa,men jag upptäckte snabbt att yngel älskar att gömma sig där så det får vara kvar som det är.

/Hex
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2010-12-21 | 20:27:41    Rubrik: Re: experimentodlingar, gott o blandat.

@HexLax: kul setup, själv har jag gjort lite experiment med att vid jordodling vattna med akvarievatten. Efarenheten där var kaliumbrist. Oftast får man hyffsat med N och P samt spårämnen med K blir lätt en bristvara, beror ju på vilka grödor man odlar dock.
Men ett hett tips är att googla på "aquaponics" Mycket glad

Du borde göra en egen "HexLax aquaponics experiment" tråd!

@baralillajag: jodå det gick bra, de fick stå så länge det bara gick. Majsen blev verkligen
supergod. Tomatplantan här på bilderna vart fina men inte så goda (F2 frön från kommersiell hybridsort, dvs från tomater på konsum) Men 1800tals bifftomaterna jag också odlade
var nog det godaste jag ätit på länge. Så 2011 ska jag vara ute i god tid och dra upp några riktigt maffiga plantor av den sorten.
Bäst att göra lite frön också med de nya reglerna och lagarna. (suck)

All blast (blad, stammar, ...) samt de olika jordarna blandades och komposterades.
Räddade in masken också när det blev kallt och de mumsar och bearbetar jorden / komposten. Slänger alla hushålls matrester + äggkartonger och äggskal där med.
Alltihop kommer blandas (en hel del står kvar ute i snön på balkongen) och läggas
antingen i _stora_ kärl eller säckar på våren... (intensivodla i säck är en häftig metod också, finns lite afrikanska projekt med det för den intresserade...)
Blivigt mest inspirerad av plöjfri odling nu (googla "no-till" och liknande) vilket nog kan funka bra även utan åker i tillräckligt stora kärl med mask.

Så nästa års experiment blir alltså: mycket hög halt gammal kompost + mycket aktivt komposterande material + träkol + mask + inte störa jorden något mer utan bara fylla på ovanifrån med kompostingredienser och låta maskarna jobba.
Ska försöka få tag på mykorrhiza att inokulera med också.

Tror alltihop passar mycket bra tillsammans.... eventuellt behåller jag en liten separat maskkompost som basmaterial för kompost te också men blir kanske lite overkill hehe
men det är roligt ett kort tag sedan tröttnar man lite på att brygga det...

Nåväl lägger väl upp en ny tråd om det när det är dags. Man blir ju lite nojig med bilder,
balkongen blir ju inte precis diskret när det är en djungel av växtlighet på över 2 meter....
Gick inte att sitta två personer där utan att temporärt flytta in lite växter på slutet hehe.
Men planen är nu färre och större då odlingsmetoderna jag tänkte kombinera nog inte är så lämpliga i mindre kärl.

Senast ändrad av cthullu den 2011-03-04 | 19:21:41, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-01-15 | 20:35:50    Rubrik: Re: experimentodlingar, gott o blandat.

Jahopp, så var det 2011...

I min iver att hålla knarkodlingsabstinensen borta började jag lite väl tidigt i år med den lagliga odlingen Mycket glad

Dessa tomater har stå under lysrör i roottrainern ett tag och det är hög tid att sätta dem, Finfina rötter i jordmix blandat med aquaclay:

Passar på att slänga med lite näring i fast form.... bovete suveränt, innehåller allt en planta behöver och är speciellt extra rikt på kalium (dubbelt så mycket som t.ex. majsmjöl!). Vilket är mycket gott för plantor som tomater och även ganja... Mjölet är dock lite väl snabbverkande då tillsätter mera kross som dessutom har ännu bättre smaskens näringsinnehåll om skalen är med.... Tog en halv dl mjöl och en hel kross per kruka.

...och blanda blanda blanda, stoppa i plantorna, toppa upp med lite ren jordmix.
Nu luktar visserligen inte multnande bovete något märkbart i de här proportionerna ändå men är väl mest en vana. Nu hade jag inget hemma men hade varit skoj att slänga i ett fiskhuvud i botten av varje kruka också haha.
Krukorna är för övrigt helt slutna, dränering är för fegisar! Blinka
Kommer givetvis uppgradera och med dränering innan de hamnar på balkongen i vår så de inte drunknar i regn.

Så här blev det, sparat lite utrymme för att dressa med mer godis och jordmix.
Den observante har noterat att bladen inte riktigt ser ut som vanliga tomatblad, jag vet inte om det är generellt för alla bifftomater eller bara denna sort.

Tillbaks under t5 lysrören.... \"Arcadia Plant Pro\" är det enda växtröret jag skulle rekomendera med gott samvete av de jag prövat, det är rätt bra tryck i dem.
Får hoppas de inte exploderar i tillväxt nu, vill försöka hålla ned storleken tills de ska ut på balkongen. Får försöka hålla det lite kallt där de står.

Har lite annat smått och gott som står och gror och precis håller på att titta upp också, men hoppar över dem nu då de inte passar in i denna experimenttråd riktigt.

Kommer även dra upp ytterligare än tomatsort som verkar mycket spännande, också från 1800 talet. Sen blir det nog majs igen...

Om någon vet ett ställe man kan beställa mykorrhiza i hobbymängder så hojta gärna...
Till överst på sidan
Visa användarens profil
franke
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2011-02-16 | 0:29:47    Rubrik: Re: experimentodlingar, gott o blandat.

Hur har allt gått? Är väldigt nyfiken!
Till överst på sidan
Visa användarens profil
CookieJar
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2011-02-16 | 9:36:03    Rubrik: Re: experimentodlingar, gott o blandat.

Spännande, verkar faktiskt väldigt roligt det där!
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-02-16 | 21:43:49    Rubrik: Re: experimentodlingar, gott o blandat.

tänkte vänta med ordentlig update tills det hänt lite mer... håller dem iaf på sträckbänken fortfarande, de står ganska kallt och inte längre under lysrören utan får bara mulen vintersol genom ett fönster. De är ca 40 cm nu och jag vill helst slippa plantera om innan de ska ut på balkongen vilket såklart dröjer ett tag nu.... brrr.

Ja jag vet, jag började säsongen galet tidigt, men vad ska man göra när odlingsabstinensen ligger på.....
Till överst på sidan
Visa användarens profil
JohnnyQuid
Nyfrälst och hög

Från: Södra Norrland

InläggSkrivet: 2011-02-17 | 22:24:54    Rubrik: Re: experimentodlingar, gott o blandat.

Har precis börjat läsa dina trådar och fastnade direkt. Mycket intressant!
Har börjat kika lite på ifall man skulle ta och testa lite egna mixar.
Så jag tänkte bara fråga ifall det är något man ska akta sig för.
Finns det t.ex. nån slags matrester eller liknande som man inte vill mata sina blommor med?

Tack för att du delar med dig av din kunskap!

/JohnnyQuid
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-02-20 | 19:47:24    Rubrik: Re: experimentodlingar, gott o blandat.

Hmm, slänger in en kort update ändå...

Plantorna står som sagt numera i fönstret, gallrat bort två redan så de slipper trängas.
(trångt nog ändå tillsammans med 4 andra olika plantor som jag tog bort inför bilden...)

De två finaste här ska som sagt ut på balkongen när vädret tillåter.
Just nu har de ju inte fått så mycket ljus samt står kallt vilket de inte gillar.
Märker redan av att de små krukorna som hämmar dem också...
Inte så bra miljö alls på flera sätt alltså, men de ser iaf hyffsat välmående ut än så länge.

Har dressat en gång med fiskbajs (filtrerade vattnet från en akvariebottenslamsugning genom ett kaffefilter) samt ca två teskedar bovetemjöl per kruka.

Blev ganska förvånad när jag såg lite svamp titta upp i ena krukan!
Två lite suddiga men de lite mer i bakgrunden syns bra... Mycket svamp i jorden som kalasar och bryter ned boveten såklart... men det här var första gången jag såg hattar sticka upp hehe.

Tänkte försöka hålla mig med nästa bildupdate ända tills det är dags för att plantera om dem, det kommer bli intressant ur flera aspekter.....

edit: äsch glömde jag skulle gjort en närbild där man ser att stammarna har delat på sig nu samt att det finns små blomställningar redan... jaja, man kan inte få med allt Mycket glad

edit2: den observante ser nu väldigt tydligt hur annorlunda blad den här tomatsorten har jämfört med de vanliga.....
----

Johhny Q: Ja, undvik saker som är för mycket fett (ost, olja,...) samt salt.
Om du ska odla direkt i sopor så att säga vilket jag tyckte var väldigt fränt och smidigt så ett lager jord på botten, varva papper/matrester/jord i mitten men ha bara jord längst med kanterna och avsluta med 5-10 cm jord på toppen igen -> en "kompostlasagne" omsluten av jord från alla håll och kanter alltså. sen bara plantera på toppen.
Kommer sjunka ihop en del när det komposteras så eventuelllt om du inte gillar det kan du fylla på lite på toppen med mer material senare en eller två ggr. (så kan du passa på att mixa i mer dressning för slutblommningen!)
Övervattna inte och låt den inte torka ut helt heller. Dels mår jorden bättre av att du håller den ganska jämn lite fuktig, dels kan du spola ut otrevligt guck om du öser på med vatten när du vattnar.
Självklart är det någon form av levande (ekologisk) jord som gäller i hela beskrivningen.
Ska man ta det ännu ett steg så vattna med regnvatten eller vatten du kört en syrepump genom ett tag, men det är inte nödvändigt.
Och sen kommer ju val av matrester..... det mesta fungerar ju men kalium kalium kalium heter receptet för fetast buds. Bland annat äpplen har himla bra näringsratio, kanske du kan få tag på billigt om du vill dra igång snabbt och inte samla på dig avfall ett bra tag först.. Och när det kommer till sådant här: Större är bättre, svårt att göra en meningsful kompostriggning i microformat, så ganska stora krukor/påsar/säckar eller en hel odlingsbädd du sätter flera plantor i. Minsta jag själv använt var 3.5 liters jag hade sallad i, men skulle väl rekommendera 12 liters eller större helst.
Gör man detta i en liten garderob eller tält bör man se till att ha bra ventilation, komposteringen allstrar extra värme och fukt.
Skadar inte att googla lite allmänt om kompostering också såklart.....
Om du bestämmer dig för att göra detta är jag ganska intresserad av att höra hur det går Mycket glad via pm eller om du startar en egen tråd eller nåt...

Ja det var väl allt jag kom på nu som råd till de som är intresserade av att odla på det sättet.. kul att det finns intresse!
Till överst på sidan
Visa användarens profil
JohnnyQuid
Nyfrälst och hög

Från: Södra Norrland

InläggSkrivet: 2011-02-21 | 1:58:48    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

Tack Cthullus att du tog dig tid att svara så utförligt.
Jag kommer att köra helt ekologiskt i sommar för mina utomhusodlingar.
Men jag har redan nu börjat experimentera lite i min micro-odling(aka pc-chassi) där jag har två st plantor som är i mitten av blom.
Har du något förslag om vad jag kan ge dem för en extra boost nu på slutet, något som jag kanske har i hemmet redan?
Du nämnde kalium för feta buds.
Ska kika lite på egen hand nu och ska även passa på att tacka igen för en MYCKET intressant tråd :)

/JohnnyQuid

EDIT: Glömde en fråga: varför tidningspapper i jordmixen?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-02-21 | 23:14:09    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

Ja, om du vill prova att gå över till organisk odling redan nu så kan du t.ex. dressa krukorna med bovetemjöl, eller brygga eget syresatt kompost te, eller testa lat/fusk varianten "cthullus eco-juice"

Om du top-dressar så 1-3 msk beroende på hur stora krukorna är, ta gärna en gaffel och mylla ned någon centimeter. Sedan riktmärke 1 msk till varje vecka. (har inte undersökt vad som blir lagom när jag testat utan har mer öst på, behöver inte vara rädd att bränna dem)
Sedan vattnar du bara på som vanligt (obs: ovanifrån! Du ska vattna genom dressningen alltså) Håll den som sagt gärna fuktig utan att övervattna. Bättre att dutta lite emellan och blöta upp toppen varje dag osv. Du kan också första gångerna med fördel använda kraftigt utspädd biobact när du vattnar för att få lite liv i jorden om du har steriliserad jord.

Eco-juicen är mer fart i men ändå ofarlig/säker för plantorna då om man jämför med syresatt kompost te då det är mindre sprutt i den från början och bubblas kort tid samt redan färdigbalanserat innehåll.

Riktigt syresatt kompost te kan man när man lyckas bra få en helt _otrolig_ fart på plantorna med, men det är också lättare att få problem. Fick på allvar en chock när jag testat en av de mer lyckade mixen på en tomatplanta på morgonen och kom hem från jobbet på kvällen. Tomatplantan ifråga skymtar lite i Utopia Haze tråden. den gick från fönstret ned till golvet, upp till taket och hängde en bra bit ned igen, några armar gick ned till golvet och klättrade upp på köksbordkanten också.... helt sanslös tillväxt, men det var ganska svårt att helt själv få till lagom proportioner för blommande cb med ingredienser utan dokumenterat näringsinnehåll.

Kogödsel säger alla som testat is the shit (pun intended!) Mycket glad Man kan odla i det direkt, du kan dressa med det på toppen av krukan, du kan ha det som bas att göra syresatt kompost te istället för alla fippla med olika konstiga ingredienser som jag gjort. (-> byt ut jorden mot kogödslet i eco-juicen bara)

Känns det lite läskigt med helt nya saker första gången (har man inget hemma kanske man inte vill experimentera på hela sin kommande skörd så att säga) så kan du ju alltid testa på en eller hälften av dina plantor och känna efter lite om det är din grej.

Angående pappret (och även t.ex. cocos-bouncen) så är kol innehållet och lignin finfint när man vill skapa kompost och humus. Antagligen har du redan läst massor om det ifall du googlat och läst på allmänt om kompostering.
Eftersom jag återanvänder all jord år efter år så vill jag öka humus halten och förfina jorden hela tiden... utomhus är det inte alls så noga, går fint att bara gräva en grop, ösa ned en hink matrester och skotta jord över. En film säger mer än 1000 ord, här är lite inspiration: www.youtube.com/watch?v=eLReCUgl1t0

Finns så fantastiskt många olika spännande sätt att odla organiskt Mycket glad

För att svara lite mer kortfattat på "något som du kanske redan har i hemmet" så är väl då alltså att dressa med bovetemjöl (finns annars på konsum, brukar stå där de har linser och andra prylar) en bra introduktion och kräver ingen ansträngning eller luftpumpar o grejor. Innehåller bra med kalium.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-02-21 | 23:40:49    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

Ännu en enkel variant jag glömde, är att du tar t.ex. och köper eco-jorden, fyller en liten 2 liters kruka med den blandar ordentligt i typ en deciliter bovete mjöl, plantera ingenting i den, utan vattna bara genom och samla avrinningvattnet och vattna dina plantor med det vid varje bevattning! Du kan slänga i en ny msk varje vecka och röra ned ordentligt.

Rör om och lufta all jorden i denna kruka ordentligt minst varje dag då den ju blir dränkt hela tiden.

På detta vis slipper du pilla i krukorna där dina växter står men får i princip samma fördelar som med att toppdressa dem. Dessutom kan du byta jord ibland och förnya depån av tångmjölet och hönsgödslet som ecojorden innehåller..... utan att plantera om dina plantor.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
perrotta
Småodlare

InläggSkrivet: 2011-03-01 | 0:02:09    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

Härlig tråd att följa!
Jag är ännu en som försöker hålla tillbaks sin iver att odla ganja!
Har precis snickrat ihop en odlingsbädd 1,25x 1,20m med inbygd ventilation. Planerar en totalt organisk tomat odling (kanske även chili), så mycket intressant att läsa och lära av dig. Ska bli intressant att pröva aktiv ej färdigbrunnen kompost. Hur tycker du jag ska förbereda bädden innan jag planterar mina småttisar?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-03-03 | 23:18:56    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

Haha, skönt att höra att det är fler än jag i den situation. Får hela tiden massa ide'er om hur jag skulle vilja rigga olika setups men har hittils låtit bli.
Men finns ju en hel del fördelar med att odla lagliga växter iaf... så skönt att bara kunna ha dem fullt synliga i fönstret lapande sol t.ex..
Själv är jag ju inte sådär jätte erfaren på just tomater egentligen (blir väl min hmm 3:e tomatsäsong nu bara) men dom är roliga att odla! Majs är ju himla maffigt också men trivs verkligen inte inomhus har jag märkt och släpper ifrån sig helt sjukt mycket gult pollen också.

Kan iaf väldigt varmt rekommendera tomatsorten Brandywine. Är den som är på mina senaste bilder, odlade bland annat den förra året också men tog inga bilder på dem.
Riktigt stora fina frukter, och smakade verkligen helt fantastiskt. Riktigt mustig kraftig tomatsmak. Kan inte lovorda den nog.

Är på jakt efter något som smakar ungefär lika bra men inte behöver bindas upp
så kommer även testa en annan 1800 tals sort från ukraina som verkar riktigt lovande.

Oj vad nice med den odlingsbädden, blir lite avundsjuk på den tror jag! Mycket glad Hur/var står den? (inomhus, balkong, tomten, ...?)
Hmm, vet inte vad man ska ge för tips, samla på dig organiskt material i mängder antar jag. Kanske kan ta köksavfallet och samla i frysen så länge, eller om den står utomhus är det väl bara att börja fylla upp ett lager.

Det jag tänkte göra är att använda kol (som får dra i mina sista gamla kemiska näringar innan jag krossar den så fingranulärt jag orkar), kompost, gamla jorden, matrester och papper. Blandat men inga matrester i översta lagret. Sen kommer jag ha i lite metmask (glömmer alltid det latinska namnet, men inte dyngmasken som förökar sig lite väl snabbt). Kommer topdressa då och då med bovetemjöl främst (mycket kalium. soljamjöl har mycket fosfor om man är ute efter det. majsmjöl är riktigt kväverikt och billigare så kan vara bra "vegnäring" i början) och vattna genom topdressningen. dessutom kommer masken mumsa på topdressningen och bajsa runt lite varstans, blanda mixen och gräva luftgångar åt rötterna Mycket glad Sen ska jag pröva att inokulera med mykorrhiza svamp också! Har faktiskt fått tag på en finfin blandning av endo och ecto sorter i en 300 gram påse som ligger i kylskåpet. Kommer nog att inokulera de två tomaterna jag redovisar här mycket snart...
Kanske egentligen är mer för när man odlar på friland menmen... bara måste testa.
Kommer nog inokulera varenda växt jag har hemma dessutom med det.

Allt det där går ju att applicera enskilt eller valda delar av om du inte vill göra precis som jag.. Jag tänkte använda stora säckar som jag då rullar ned till så lång jag nu fyllt upp dem. Dels har jag inte riktigt plats för en stor odlingsbädd dels får det fördelen att jag kan rulla upp och ned vartefter nivån sjunker (om det blir mycket ofärdigt kompostmaterial/mat kommer det minska i volym när det multnar) eller stiger (om jag skulle vilja fylla på med t.ex. kogödsel eller gräsklipp eller något i den stilen senare).
Sen är det ju snorbilligt med säck jämfört med en stor fin balkonglåda eller liknande...

Ja många ide'er.... min omgivning tycker att jag är lite excentrisk ibland... Mycket glad

Kanske upprepar mig ibland med en del saker, orkar inte kolla bakåt exakt vad jag redan skrivit om planerna, men antar att det blir tydligare för varje gång om inte annat.

Oops, höll på att glömma, hur många tänkte du sätta i bädden? Och har du bestämt sort ännu?

Senast ändrad av cthullu den 2011-03-04 | 19:22:38, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-03-03 | 23:37:49    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

Kan tillägga att om någon annan vill testa mykorrhiza så är det endo sorter som gäller för tomat och hampa och liknande rötter.
Ekto är mer för träd och liknande, men jag skaffade en mix av alla möjliga eftersom jag tänker inokulera lite allt möjligt.....

Senast ändrad av cthullu den 2011-03-06 | 21:15:02, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-03-05 | 0:00:28    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

ninjar in en liten bildupdate ändå, nu tillsätts mykorrhizan så får hoppas den får bra fäste och bildar ett fint symbiosförhållande med de stackars rötterna som har det rätt så trångt nu.

Om någon undrar vad den vitbruna geggan på jorden i krukorna är så är det alltså topdressingen samt organismer som bryter ned den.

lutar väldigt starkt åt att göra en extra mellanomplantering gnanska snart Ledsen
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-03-11 | 19:37:38    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

haha, jag är dålig på att vänta mellan uppdateringarna, så här kommer en till.

Planterade om dem i 11 (eller om det är 12) liters krukor några dagar efter mykorrhiza inokuleringen. De var ganska rotbundna som sagt och mykhorrizan växer ju alltså in i rötterna och "förlänger" dem + öker deras effektiva volym så att säga så gör sig nog bättre i stora krukor.

Dessutom blir de lite risiga av att trycka sig mot ett kallt fönster och får knöggliga blad så har dem lite på köksbordet istället ganska mycket. (och ställer det nära fönstrena)

Blir lite knepigt perspektiv, taget snett ovanifrån stående på en stol.
Tittar man noga ser man att jag stödjer dem med blompinnar nu. Blompinnarna är en meter långa och tryckta ända ner i botten av krukorna som storleksreferens.

Men vad nu det står ju en liten i mitten kanske någon funderar över.
Ja när jag gallra bort två lät jag en leva som fick stå i köket hela tiden och inte i sovrummet med de två finaste. Funderar på att låta den leva hela vägen som ett experiment för att se hur det blir i en såpass liten kruka. (tror det är 2 liter) Finns ju risk att det blir balansproblem med tanke på att detta alltså är bifftomater och en enda tomat på en klase kan väga några hundra gram!
Som en hjärtlig gliring kallar jag den i lillkrukan för \"blj\"! Razz
När jag planterade om de andra två ställde jag dem förövrigt i princip i botten av krukorna så man ser hur de har dragit ifrån blj.

Däremot ligger blj först när det gäller de små blomställningarna, kanske insett att krukan är liten och ryckt på axlarna och sätter igång med blommorna, vad vet jag.
Någon som är mer erfaren tomatodlare kanske kan tala om ifall tomater gör så om de blir rotbundna eller inte.

Angående näringstillförseln så tyckte jag att toppdressningen funkade lite sisådär i så små krukor när den som var nerblandad vid plantering tog slut. För att få i en ordentlig mängd hade jag varit tvungen att antingen skapa ett tjockt guckigt lager ovanpå vilket jag inte ville eller tror blir så bra, eller så hade jag behövd mylla ned det i jorden (som jag gjorde i Durbantopiaodlingen) men i dessa små krukor med rötter precis överallt hade jag ju då samtidigt räffsat och slafsat i rötterna vilket jag inte heller ville.
...så vad gör man, gav dem en shot av syresatt kompostte häromdagen.
Så här ser den ut när den står och puttrar i ett gammalt litet 15 liters akvarium:

Alltid lika intressant att se hur plantor reagerar på mina olika bryggningar, nu gjorde jag en väldigt snäll variant. Blj som innan såg lite risig ut har iaf repat sig ordentligt av det så min slutsats är att ska man ha organisk näring i småkrukor är det av praktiska skäl mycket bättre än toppdressning.
Eventuellt återgår jag till att toppdressa och mylla ned i de stora krukorna, inte riktigt bestämt mig.

Tyvärr är det svårt att utvärdera mykorrhizan på kort sikt (även på längre sikt utan kontrollplantor) men den verkar iaf inte gjort någon skada eller hämmat dem på något vis.
Sen när det gäller endo/arbiskulära sorter går det inte ens att se om inokuleringen gick bra och de växt in i rötterna eller inte utan microskåp och grejor.

Oh well, det var väl allt, nu har jag skrivigt av mig och delat med mig lite Razz
Får väl se hur länge jag kan hålla mig till nästa gång...
Till överst på sidan
Visa användarens profil
baralillajag
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-03-12 | 19:29:36    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

Haha - du är rolig du.
Du lär säkert få balansproblem - fast tomaterna kommer nog bli lite mindre med mindre kruka (cocktail-bifftomater Blinka ).
För en månad sedan, då jag flyttade de större plantorna som jag hade (trasig kanalfläkt tvingade mig att bygga om på annan plats) så blev balansproblem och knäckta stammar ett riktigt problem... där stod jag och försökte hålla ihop ett gäng vältande plantor med armar och ansikte... samtidigt hålla uppe 3 knäckta plantor med händerna - med ena foten försökte jag nå en rörbit 4 meter bort (för spjälkning) och samtidigt ta upp en rulle tejp från golvet med tungan. Frustration! Det gick till slut.

Tips på tomatstrain - Campari, en fantastiskt god tomat... men kräver uppbindning.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Kaczynski
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2011-03-13 | 9:47:58    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

...

Senast ändrad av Kaczynski den 2012-03-22 | 22:25:43, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-03-13 | 17:26:26    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

baralillajag wrote:
Haha - du är rolig du.
Du lär säkert få balansproblem - fast tomaterna kommer nog bli lite mindre med mindre kruka (cocktail-bifftomater Blinka ).
För en månad sedan, då jag flyttade de större plantorna som jag hade (trasig kanalfläkt tvingade mig att bygga om på annan plats) så blev balansproblem och knäckta stammar ett riktigt problem... där stod jag och försökte hålla ihop ett gäng vältande plantor med armar och ansikte... samtidigt hålla uppe 3 knäckta plantor med händerna - med ena foten försökte jag nå en rörbit 4 meter bort (för spjälkning) och samtidigt ta upp en rulle tejp från golvet med tungan. Frustration! Det gick till slut.

Tips på tomatstrain - Campari, en fantastiskt god tomat... men kräver uppbindning.

Mmm, fick ta hjälp av lillan bara för att plantera om dessa två. (blir ju extra struligt med tomater som har böjlig stam) Hade ju varit mycket enklare om jag satt in blompinne stödet först heh. (<--- drar lärdom av det)

Hmm, ska kolla upp Campari då, krav för mig är att det inte skall vara en hybridsort då jag tänker bygga upp mitt eget lilla frösortiment.
Just nu sätter iaf dessa "Brandywine" helt klart en hög ribba, de är helt sjukt goda, har man inte prövat dem är det ett måste! Razz
Upptäckte till min förskräckelse att jag läst snett och att ukraina sorten ocksa skall uppbindas men kommer odla den ändå och smaka av. Skall vara himla goda de med.
Men jakten på sorter som kommer i närheten av smak och inte behöver bindas upp fortsätter med andra ord... fler tips tas tacksamt emot!

Kaczynski wrote:
Körde du mykorrhiza i samtliga krukor? Hade varit intressant om en jämförelse gjordes annars så man fick se om det bidrog med något... Jag är själv skeptisk till det när rötterna själva når alla näringsämnen dom vill i en kruka, i naturen eller en jättekruka förstår jag hur och varför det är fördelaktigt för båda parter däremot...

Ja, körde på samtliga. Är egentligen mest ett första test då jag är lite fascinerad av mykorrhiza just nu, inte så superseriöst.
Får försöka att lite på känn jämföra med förra årets tomater av samma sort.
Men är ju lite många variabler. Främst ville jag ju se att de inte blir hämmade iaf.

Har ett litet träd som iaf visade helt klar positiv påverkan som står i en något överdimensionerad kruka. (planterades inte om)
Också läst flera med samma åsikt/slutsats som du på andra forum (och snabbskummade någon artikel angående hampa och en specifik sort Mykorrhiza som jag inte tyckte hade utrett saken på ett tillfredställande sätt) men inget slår ju ett ordentligt praktiskt test. Har planer på att testa lite på friland också...
Hursomhelst kan jag varken hålla med eller förkasta. Men det växer på fint nu iaf.

Andra fördelar förutom rena mängder av näringsupptag kan vara att de klarar att växa på jordar de annars inte skulle gilla med lite icke-optimalt pH t.ex. (nu pratar vi på friland igen då alltså och inte kruka, men kan ju vara bra även i kruka om man får icke optimalt pH osv)

I en kruka kan en effekt bli att de klarar sig på svagare näring men ändå ta upp lika mycket då totala rotvolymen blir större. Alternativt att de kan kanske dra i sig mer näriing på samma krukvolym. (mykorrhizan svamptrådar bildar mycket mer finmaskigt nät osv) Att "blj" plantan här växer på så bra igen efter att den hade en del problem (den blev ju till en början bortgallrad) kan även vara en effekt av svampen och inte enbart kompost te'et. (ja jag vet, borde ha använt flera kontrollplantor menmen... som sagt just nu nöjer jag mig att se att allt går bra med alla variabler inblandade, så får jag eventuellt försöka reda ut de olika bidragen senare)

Sen är väl framförallt en av mina tankar att svampen passar fint i min organiska odling då den aktivt bryter ned näringen själv och inte som vanliga rötter är beroende av att sno åt sig resterna när andra svampar, bakterier osv bryter ned organisk näring.

Ja allt blir snabbt rörigt vid avancerad organisk odling haha, om man jämför med bara kemisk näring där man kan mäta upp allt ganska precist och det finns mycket färre variabler... Men det är lite av charmen också tycker jag. Razz Gillar att ha det lite mer känsla och mindre vetenskap, är bra avkoppling från mitt jobb...
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-03-20 | 13:20:43    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

Det växer på bra, lyckats ge en lätt övergödning då jag testade att vattna rejält med helt outspädd kompost te en gång. Är dock ingen större fara på rötterna som med kemisk näring och det är väldigt svårt att komma upp i katastrofala mängder, utan blir mest lite mycket upp till bladen vilket på en tomatplanta innebär att de blir lite skruvade.

Ena plantans ena långa gren vek sig men skinnet (eller vad man nu ska kalla "barken" på en tomatplanta) sprack inte upp så stödde upp den lite bättre bara.

Börjar bli ganska stora nu så ljuset når inte topparna längre genom fönstret Ledsen

Om någon har bra tips på var jag får tag på rejäla stöd eller "tomatburar" tas det tacksamt emot... De är ju hyffsad size redan nu och våren har inte ens börjat också kan det ibland blåsa till rätt bra på balkongen.

Både "blj" plantan och den ena av de stora har nu fullt utslagna blommor.
Ser redan fram mot att se de stora tomaterna växa....

lite bilder, vart sådär med ljus bakifrån, och ja jag vet, _spam_ med så många hehe

Det var väl allt för denna gång. Avslutar med att säga att solljus om man har bra fönsterläge är finfint jämfört med allt du kan köpa på en growshop som en hint till alla garderobsodlare.

Ha de gött i söndagssolen!
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-04-04 | 20:34:19    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

Hallå igen alla odlarvänner.

Passade på att ta en sista gruppbild innan de är aldeles för stora, redan nu lite för sent att ta ett snyggt foto då för mycket av lägenheten kommer med Ledsen

Perspektivet gör dem väl inte riktigt rättvisa heller, blev tvungen att staka upp dem med tvåmeters \"pinnar\" och de är ca 1.70 höga och en meter breda styck.
Senaste en och en halv vecka har de bara fått vatten och inget mer kompost te.
Tänkte snart fylla upp med lite ur maskkomposten i krukorna.
Vete fan om jag kommer kunna fullfölja min orginalplan och plantera om dessa i säck då de är lite otympliga nu.

...Utom \"blj\" plantan då som är mindre (ca. 1.20 meter) och glesare och tyvärr får lida av en period för kraftig uttorkning varje dag nu på grund av så liten kruka och jag bara kan vattna morgon och kväll.
Den ser dock ändå ganska fin ut med flera klasar små begynnande tomater.

Nuvarande största tomaten sitter på den stora plantan som står på mest sol-fördelaktiga platsen, men de fetar till sig hela tiden och kommer bli _rejält_ mycket större då det alltså är bifftomater.

Kommer nog bli till att beskära en del med tanke på att det är många soliga dagar april, maj, juni, juli, augusti och ungefär halva septermber kvar för dem att växa..... Ledsen
Till överst på sidan
Visa användarens profil
HexLax
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2011-04-05 | 2:06:03    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

Helt vansinnigt kul att följa dina experiment odlings trådar Oavsett vad du odlar.

Jag trodde JAG var tidigt ute med att börja för-plantera örter och tomater och frukter Redan i mitten på februari..jag ligger tydligen back =)(mina tomater har ett bladpar förutom hjärtbladen.)

Keep it Up,Det är mycket trevlig läsning!
Till överst på sidan
Visa användarens profil
savain
Nyfiken Grön

InläggSkrivet: 2011-04-05 | 21:19:47    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

om du ska beskära de kan du alltid stickla de och ge bort till vänner och bekanta:)
det gör jag när jag klipper toppen på mina, gjorde det igår:D då får man flera plantor och glada bekanta som har egna plantor:)
ha det gott.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Vikingenmedstil
Småodlare

InläggSkrivet: 2011-04-06 | 9:37:58    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

Mäkta intressant!

Jag är också intresserad av odling av lagliga växter såsom olagliga, hortikultur är riktigt roligt.

Kanske PM'ar dig med lite idéer sen =]

MVH
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-04-14 | 15:47:44    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

tack, alltid kul att det även finns intresse för allmän odling här bland alla dödsknarkare Razz
Skulle inte stå ut med att behöva använda ett annat forum.

Liten update, härdar dem mot utevädret, temperatur, vind och solljus utan skyddande glas..
Massa bök med att få in och ut dem genom balkongdörrarna bara Ledsen

Dressade upp de två stora plantornas krukor med ca 5 cm jord blandat med maskkompost nu när tjälen ordentligt gått ur backarna som stod på balkongen Razz
Så stängt av kompostbryggningen (tyst och skönt, blir alltid trött på det eviga ljudet av bubblorna efter ett tag) och vattnar bara med rent vatten genom dressningen så att säga.
Funkar kanon. Maskskit är helt suveränt, gäller bara att de får en bra diet.

Lill-plantan är fortfarande liten nog att jag orkar flytta för posering, så här är den:

Nu syns det inte så bra, men planterade om den till en 6 liters kruka tillslut. (använde mest halvfärdig kompost blandat med jord)
Visade sig nämligen att tomatplantor är riktigt känsliga föt blöt/torka cykler som det ju hela tiden blev i den lilla krukan.
För att den skulle ha någorlunda vatten fick jag ju dränka den typ morgon och kväll och den var alltid helt uttorkad när jag kom hem från jobbet osv.
Ja, på vad sätt är det skadligt då kanske den inbitne hampodlaren undrar?
Jo, de får nämligen problem med kalcium (Ca) upptaget då och frukterna börjar ruttna underifrån och det ser ut så här:

"Blossom End Rot" - Blossom End Rot is caused by a calcium deficiency. Conditions that reduce calcium uptake by tomato plants include moisture fluctuations, excessive soil salinity, the use of ammonia nitrogen, excessive nitrogen fertilization, high relative humidity, and root damage.
www.avrdc.org/LC/tomato/BER.html

Ja, man har mycket kvar att lära om tomatodling, vilket är härligt - bara att gräva sig in i all fakta som finns och så mycket att praktisera Razz
Nåväl, ska strax plocka bort de två drabbade frukterna, lät dem sitta kvar för att bekräfta att problemet upphört, hade jag plockat bort dem direkt innan åtgärd hade symptomen antagligen bara dykt upp på andra frukter istället.
Omplanteringen var nästan en vecka sedan nu tror jag och allt verkar stabilt, men vill inte att den ska ödsla energi på de där två frukterna helt enkelt.

De andra två plantorna som det tyvärr inte blir några bilder på mår prima...
Till överst på sidan
Visa användarens profil
DoctorDoom
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-04-14 | 16:17:58    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

Beklagar sorgen... Tråkigt att det inte blir några tomater :/

Väldigt spännande tråd annars! Vågar man slänga iväg några förslag åt ditt håll?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-04-14 | 16:55:27    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

DoctorDoom wrote:
Beklagar sorgen...
ingen fara, sitter många små tomater på samma planta som är finfina och växer...
Och säsongen har ju knappt börjat! Razz

DoctorDoom wrote:
Vågar man slänga iväg några förslag åt ditt håll?
Absolut, men jag kommer vända och vrida på dem tills det eventuellt skulle kunna tolkas som kritik för att sedan bli skitsur och ha en sårad odlaridentitet Elakt galen Närå, kör på....
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-05-16 | 20:24:17    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

Liten update, avhärdningen gick faktiskt inte så där jättebra, dels lät jag dem stå för länge för tidigt och de blev ajajaj så brända, och dels blåste det på rejält och de blåste omkull m.m.
Måste hitta någon sorts busktomat i storleksordningen en meter som ändå har respektabla frukter m.a.p. på både storlek/form/smak. (så att de kan stå lite mer skyddad av balkongräcket)

Den goda nyheten är att de ändå bär en del mumsig frukt *slurp*
Har jag nämnt att "Brandywine" är otroligt god? Ja det har jag ju flera gånger.
Helt sanslöst mustig och fyllig smak iaf...

Som lite lärorik kuriosa visar jag hur det kan bli om en planta står inomhus och man slarvar för mycket med polineringen (behövs inte manuellt "arbete" för det utomhus)
Frukten här på de två bilderna är alltså resultatet av en bara delvis pollinering:

åt upp den där precis... slurp, rejäl och köttig blir nästan mätt på en haha.

Nåväl, en bild på en lite mer normalformat klase från lilla \"blj\" plantan som inte direkt är så jätteliten längre, men frukterna på den är väl ungefär som stora vanliga tomater.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Gunjab
Småodlare

Från: Zon IV

InläggSkrivet: 2011-05-17 | 8:11:18    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

cthullu wrote:
Liten update, avhärdningen gick faktiskt inte så där jättebra, dels lät jag dem stå för länge för tidigt och de blev ajajaj så brända, och dels blåste det på rejält och de blåste omkull m.m.
Måste hitta någon sorts busktomat i storleksordningen en meter som ändå har respektabla frukter m.a.p. på både storlek/form/smak. (så att de kan stå lite mer skyddad av balkongräcket)

Du har verkliga problem med det där med solbränna. Om jag får komma med ett förslag - inglasning av balkongen...?! Hade det själv innan jag flytta från stockholm, med ett gammalt badkar och odla i, var suveränt snacka om tropikklimat på balkongen. Enda kruxet var att det kunde bli väl varmt i högsommaren. Men automatiska(temp.styrda-gas) fönsteröppnare t.ex. löser ju det(såna som finns att köpa till växthus). Eller så ställer man bara upp fönster på morgonen.

Jag tror det är svårt att hitta nå´n busktomat med fullstrl. tomater, hojta till ifall att du hittar det. Annars finns ju den här sorten, tomaternas lowryder, men då är det ju cocktail-tomater, men ack så goda och söta.*L*

Det är alltså två plantor, i en vanlig std-strl. balkonglåda. Har käkat färska tomater hela vintern. Blinka De går att få upp de till 60 höga(minst)./G
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-05-17 | 9:22:28    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

Jo, jag har klurat på det där med inglasning, men det är i mitt fall mycket svårt / omöjligt.
Är dessutom inte så vidare händig när det gäller sådant, skickar ett pm med detaljerna då jag inte vill avslöja för mycket, så kanske du har koll på om det faktiskt ändå är möjligt.

Har funderat på att ställa ett sådant där litet växthus (ca en meter brett eller så) man ställer mot en vägg där eller något i den stilen.
Fast det känns lite trist, ska inte behövas tycker jag när man har en fin öppen balkong i bra läge. Förra året då jag var lite väl sent ute och balkongtomaterna bara blev i meterstorleken (se början av tråden för ett exempel, men hade även 5 andra tomatplantor) var inget större problem.

Solhärdningen är väl överkomlig egentligen även om det inte alls blev bra nu, jag får planera bättre helt enkelt, så att antingen väntar jag tills jag kan ha dem ute från början eller åt minstone så att de är små nog att bäras in och ut för lite mer långsam härdning.
Nu var det så väldans jobbigt med nästan tvåmetersplantor som dessutom var buskiga och knappt fick plats genom balkongdörren så jag chansade lite och det blev inte bra.

Vinden är dock värre, när det blåser på blåser det verkligen på. Så en två meter lång och en meter+ bred planta som agerar vindfångare och dessutom har ju ganska böjlig stam ...... ja ingen bra kombo. (det skulle ju lite glas, plast eller nätväggar lösa iofs)

Men den lösning jag föredrar är ju helt klart att hitta en planta som klarar förutsättningarna jag har.
Tomatklubbens lista av sorter har en hel del kortare sorter med ändå normalstorlek på frukten. Många tidiga varianter från öst (ryssland/ukraina) som är lockande.
Gillar även kulturarvssorter, typ 1800 tal eller tidigt 1900 Razz Testat 3 stycken hittils och alla var bra.

Testade även wilma förra året apropå små cocktails men smaken var inte så imponerande. Sen blir ju vissa cocktails helt absurt stora dem med..

Kanske kan experimentera lite mer med beskäring för att hålla längden nere annars har lite svårt att skiljas från just brandywine. Normalt tjyvar man ju av sidoskotten snarare, kommer ta emot att skära av toppar där det sitter massa fina blomklasar för att hålla nere längden hehe. En tanke jag har är att fördriva tills de bildar blommor och sedan ta toppskott / sticklingar som jag sedan håller nere i meterlängd. Borde då ge mer tidig frukt långt ned.. Tips eller bekräftelse på sådant här tas tacksamt emot.

Som en sidenote är det annars med alfalfa (vackra lila blommor) och kortare solrosor jag drar upp nu vilka jag på hösten använder för tillverkning av mera jord/kompost.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Gunjab
Småodlare

InläggSkrivet: 2011-05-17 | 10:06:50    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

Du har inte snubblat över "Drufvan" möjligtvis, en k-sort jag är på jakt efter?
Varför inte bara "spaljera" upp plantorna, lite armeringsjärn/nät är bra för det. Att hoppas att de står pall kastvindar bara uppstötta med bambupinnar är nog att hoppas lite för mycket.:razz: Blinka
Att leda upp den i en spiral är ju ett bra sätt också. Såna finns ju att köpa färdiga på typ plantagen och motsv.
Ja tanken med inglasning var ju främst vindskydd, lite vagt formulerat av mig såg jag. Men sen löser ju det en massa annat också så klart.
Blomsticklingar går att ta, har jag gjort under väldigt rudamentära förhållanden och de har gett tomater, väldigt små då i o m att det handlat om väldigt små sidoskott/toppar(<20 cm). Men de blommar ju om och växer till sig hela tiden så det bör inte vara några problems, det är bara att plocka bort ursprungsklasarna och vänta och se, blir spännande posta gärna lite bilder om du testar det vore kul att se. =)
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-05-21 | 10:08:30    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

LOL! insåg just att jag skickade ett eller två pm till en annan medlem som skulle varit till dig angående detta hahaha. (balkongen och sorterna) Antar att han kanske blev aningen förvirrad.

Spiralstång blir nog samma sak som bambukäpparna - använder klämmor för att att plantan inte ska kunna ramla loss från bambun. Längre grenar som sticker ut däremot svänger ju lite väl med vinden i det läget så bur är nog definivt bättre än stång/spiral.
Funderat på spalje, köpte en förra året, men kändes bökigt att sätta upp på min balkong också.

Armeringsjärnställningar och liknande burar känns bökigt när det handlar om krukor stående på ett betonggolv. Antar att man i normala fall sticker ned dem i marken och de då blir väldigt stadiga (?) Annars skulle ju en bra tomatbur vara finfint tror jag.

Men ska försöka att satsa på att hålla nere storleken och lite mer kortväxta sorter.
(även om jag ordnar bur skulle de ta upp lite väl mycket plats om de var dimensionerade för monsterplantor hehe)

Mmm, ska nog prova att ta sticklingar från några toppar strax.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-06-12 | 11:59:35    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

Tog tre tomatsticklingar från toppar som inte hade några blomklasar, snitta och skära en eller två grenar precis som hampasticklingar, sedan stack jag bara ner dem i rejält fuktig jord. Behövdes inget lock för ökat luftfuktighet, de såg starka ut ändå och hängde knappt alls. De har nu bildat fina rötter, får hoppas de tar fart och börjar växa ordentligt också.
Vet inte riktigt hur det är med den här sortens bifftomat, när det gäller vanliga tomater är de ju indelade i "determinant" och "indeterminant" vad det nu heter på svenska.
Den senare växer och blommar hur länge som helst medans den första är tidsbestämd och sedan dör -> blir antagligen inge bra med sticklingarna om denna är sådan.

..så dags att de hamnar i fullt solljus, de har stått lite halvskymt bakom en annan växt.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-06-12 | 12:30:52    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

Vet inte om det är ok att posta detta i "Övrigt Odlande" men eftersom den passar så bra in i min experimentodlingar tråd så tänkte jag visa en mykorrhizaympning.

Det finns flera sätt att utföra det, här kombinerar jag två av dem.

1) Strö sporer i "gropen" / botten av krukan man transplanterar till. och sätt i en rotklump så den får direkt kontakt
2) Doppa rotbollen i ett bad där man rört ut sporer.

Det finns som sagt flera andra sätt, som t.ex. är lämpligare om man redan har etablerade plantor man inte vill plocka upp osv.

Tyvärr blev det aldeles för pilligt för att kunna fota samtidigt som de doppades, men lite bilder iaf

Det är frågan om två olika uppsättningar gener.
Den av dem som blir min favorit kommer jag antagligen fortsätta selektera i några generationer. Av 24 satta frön har ca 50% selekterats bort redan nu.

Om en vecka är tanken att de ska ut på grönbete, och vi får då om allt går bra en utvärdering av odling med hampa-mykorrhiza symbios på friland.

Min slutsats från monster tomatplantorna som ympades är att den rejält ökade vattenupptagningsförmågan må innebära mindre behov av bevattning på friland, men i en begränsad kruka innebär det motsatsen, de suger en verkligen dyblöt 12 liters kruka helt snustorr två ggr per dygn. 12 liter är för övrigt en liten kruka när det kommer till stora tomater även utan mykorrhizan. Någon form av Autobevattning är ett hett tips om någon vill experimentera med detta i krukor.
Nästa år blir det rejäla kärl för min del, siktar på 30-40 liter per planta.
Annars kan jag inte märka något negativt alls iaf.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Gunjab
Småodlare

InläggSkrivet: 2011-06-19 | 2:09:17    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

Hur har det gått med sticklingarna? Någon uppdatering? Bilder vore jätte trevligt. Mycket glad
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-06-19 | 11:47:10    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

Inte sådär jättemycket som hänt med tomatsticklingarna ännu, går rätt långsamt.

De har växt varsin ny liten gren med blad på ungefär och rötterna tittar ut i botten så de är på gång men passade på att ställa ut dem när det varit mulet och regnigt så de får en naturligt mjuk härdning -> inte så mycket sol och varit lite småkyligt på nätterna. (mellan 12-14 grader)

Gav dem en liten plutt-skvätt näring nu ocksån får se om de tar fart när vädret leker sommar igen Razz

Så sammanfattning, inte mycket som händer, men de lever och är ordentligt rotade + börjat växa. Så väntar med bild ett litet tag till om du inte gärna vill se dem ändå?

---

När det gäller mykhorizza ympade hampa-småttingarna och så är de utplanterade, får väl se hur det går. Har lite ångest över platsen, på många sätt mycket nöjd med den - mycket bra dränering och sluttande mark med ganska lerhaltig jord, mitt i ett _stort_ buskage med en liten öppning mitt i, fullt av brännässlor därinne också (rensade en hel del), inte alltför långt från hemmet men det går ändå att jobba ostört därinne så länge man är tyst och inte står helt raklång.

Nackdelarna är att jag är orolig över hur många timmar direkt solljus de kommer få innan de växt upp lite längd, men det var iaf belysta helt vid det klockslag jag planterade dem, och sen var det en del sniglar där.

Tyvärr blev flera lite skadade under transporten också Ledsen .
Selekterade bort 5 stycken (alla av ena genuppsättningen) då jag starkt föredrog den andras växtsätt i jämförelse. Så all in all är det de 6 plantor kvar av 24 satta frön och nu är tanken att naturen skall sköta resten.
Men som sagt, lite skeptisk, dels risk stor snigelrisk och sedan eventuellt ljusbrist.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
bollore
Gräsfläckar på knäna

Från: hooden

InläggSkrivet: 2011-06-19 | 14:48:46    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

Underbar tråd.
Väldigt intressant det här med "mykorrhiza", har jag förstått rätt om det fungerar så att svampen bildas i jorden / på rötterna och hjälper plantan med vattenupptaget?
Det är inte bara så att svamparna tar upp det extra vattnet för att bilda fruktkroppar och plantan tillgodo gör sig sin vanliga vätskekonsumtion?

Jag läste i en annan tråd där du nämnde vit svamp som finns naturligt i cocos, på vilket sätt hjälper svampen plantan?

Fortsätt den intressanta dokumentationen, jag finner den väldigt lärorik Leende
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Gunjab
Småodlare

InläggSkrivet: 2011-06-19 | 15:11:49    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

Går det så går det. Har planterat mina uteplantor liknande, begränsat med direkt solljus, inte många timmar, väldigt lövigt ovan så det kan knappt kallas ens ett halvskuggläge.
...Men det ligger precis på farstukvisten, och det är utmärkt jord där så det visar sig, var på samma ställe förra året men då hann det aldrig komma i näheten av att blomma ens, det var helt fel strain för nordliga breddgrader(i a f inte under annat än optimala förutsättningar).

Vänta med bild tills du planterat om dom då och de får lapa lite sol så de skjuter skott.:wink:
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-06-19 | 17:38:25    Rubrik: Re: Cthullus experimentodlingar

@bollore, tack kul att höra att den är uppskattad Mycket glad
I en mykorrhiza symbios så tränger de bokstavligt talat in i rötterna om det gäller endo sorterna (iaf de vanligaste som är arbuscular mycorrhizal fungi - amf) medans ecto sorterna sätter sig utanpå rötterna. De senare bildar mer symbios med träd och liknande växter.

Plantan förser svampen med socker som den bildar i löven och svampen förser i utbyte växten med mer vatten och näring eftersom den har en mycket större effektiv volym än rottrådarna. (upp till 7 ggr större är en siffra jag läst någonstans)

Finns även andra fördelar som ökad motståndskraft mot sjukdomar och annat.
För mer detaljer om mekanismerna är en bra start en.wikipedia.org/wiki/Mycorrhiza

@Gunjab - mm, precis - går det så går det, och oavsett så är det ett roligt experiment och stillar min odla-hampa-abstinens Razz
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex U| Övrigt odlande
Sida 1 av 2
Alla tider är GMT + 1 timme
Gå till sida 1, 2  Nästa

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i det här fourmet
Du kan ladda ner filer i detta forum

© Swecan | Copyright Policy | Privacy Policy | Advertising | Credits