Swecan
Forum
Toggle Content   Registrera
.:: Magasin :: Forum :: Chat :: Galleri ::.

REKLAM

Bevis att Cannabis skadar hjärnan
Boom shiva!
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex Coffeeshopen

Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
frilansaren
Ganjaman

Från: Headlight

InläggSkrivet: 2011-03-07 | 20:08:56    Rubrik: Bevis att Cannabis skadar hjärnan

Ja det är vad dom just nu sitter och säger på Vetenskapens Värld.
Tydligen så har holländska studier visat att det kraftigt ökar risken för psykiska besvär, speciellt hos unga.
Inte för att jag själv köper det riktigt, men det var ändå intressant att lyssna på deras resonemang.

Tänkte det kunde vara intressant med en tråd och diskutera detta.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
DöSkallen
Småodlare

InläggSkrivet: 2011-03-07 | 20:16:57    Rubrik: Re: Bevis att Cannabis skadar hjärnan

Har frilansaren någon länk måntro?

Skulle underlätta för de som är lata Leende men ändå vill diskutera.

Själv anser jag att de sabbar minnet, spec om man röker ofta & mycket.
Men sen beror de på vem man är som person också, psyket är olika hos
olika människor. Vad kroppen pallar av, sin övriga
kondition som bara ett exempel.

Ne, bruka de måttligt. Så mår man bäst, enligt mig.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
frilansaren
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-03-07 | 20:19:03    Rubrik: Re: Bevis att Cannabis skadar hjärnan

har ingen länk än tyvärr, har svt på i bakgrunden och hörde det hela och ville dela med mig.
Men ska leta länk Leende
Till överst på sidan
Visa användarens profil
billball420
Ganjafanatic

Från: Forntiden

InläggSkrivet: 2011-03-07 | 20:41:09    Rubrik: Re: Bevis att Cannabis skadar hjärnan

Det lär finnas på svt play.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post Galleri
Trollpack
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2011-03-07 | 20:45:07    Rubrik: Re: Bevis att Cannabis skadar hjärnan

Att det ökar risken för psykiska besvär hos folk som redan har anlag för psykiska besvär har väl nästan alla studier sagt om jag inte fattat allt helt fel? Unga bör ju inte använda någon form av berusningsmedel, säger väl sig självt att man inte ska trycka i sig sinnesförvrängande medel när hjärnan fortfarande utvecklas och växer.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Teslakid
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-03-07 | 20:57:39    Rubrik: Re: Bevis att Cannabis skadar hjärnan

Jag såg det också men dom sa inte mer än att dom hade studerat några ungdomar i 10år och att risken för psykiska problem va 25% högre hos dom som rökte, man fick inte veta något om vad ungdomarna man studerade hade gemensamt, om dom var från fattiga/rika/medelklass familjer, blandat från dessa osv osv..

Men det gällde just unga, och det visste man väl redan innan att barn helst inte ska röka på hela dagarna?

Hur många procent av befolknigen är inte depprimerade och går på antidepp mediciner trots att dom aldrig rökt cb?

Skulle va mer intressant att få se en undersökning på om folk som rökt kanske har mindre risk att få problem Razz
Förutsatt att dom inte missbrukar cb...
Till överst på sidan
Visa användarens profil Galleri
frilansaren
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-03-07 | 20:59:38    Rubrik: Re: Bevis att Cannabis skadar hjärnan

Teslakid wrote:
Jag såg det också men dom sa inte mer än att dom hade studerat några ungdomar i 10år och att risken för psykiska problem va 25% högre hos dom som rökte, man fick inte veta något om vad ungdomarna man studerade hade gemensamt, om dom var från fattiga/rika/medelklass familjer, blandat från dessa osv osv..

Men det gällde just unga, och det visste man väl redan innan att barn helst inte ska röka på hela dagarna?

Hur många procent av befolknigen är inte depprimerade och går på antidepp mediciner trots att dom aldrig rökt cb?

Skulle va mer intressant att få se en undersökning på om folk som rökt kanske har mindre risk att få problem Razz
Förutsatt att dom inte missbrukar cb...

Ahh, så det var inte mer än så dom pratade om det,
satt med tv´n på i bakgrunden å härjade runt på swecan, synd då att dom inte gick djupare på det, fast man kanske kan hitta något annat om samma eller liknande studier
Till överst på sidan
Visa användarens profil
WhiteRasta
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2011-03-08 | 10:18:49    Rubrik: Re: Bevis att Cannabis skadar hjärnan

Teslakid wrote:

Precis det säger sig självt. Det har man ju till och med lärt sig via alkohol kulturen att unga inte ska dricka eller om man lider av psykisk ohälsa så detta är inte ngt nytt direkt att droger o psykisk ohälsa i mångt o mkt inte matchar speciellt bra.
Sen att samhället i sig med sin press, stress o att vi lever i villfarelsen att det är normalt och klättra över lik för o tjäna en hacka mer lär inte direkt boosta välmåendet hos värst många av oss, men det är väl alltid lättare för dom att hitta andra orsaker o klanka ner på än det som finns rakt framför näsan på dem.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Rygel
Gräsfläckar på knäna

Från: Hynerian Empire

InläggSkrivet: 2011-03-08 | 16:17:39    Rubrik: Re: Bevis att Cannabis skadar hjärnan

Vetenskapens värld (04:37):
"Nu finns det ytterligare bevis för att cannabis verkligen förstör hjärnan, speciellt om du är ung."
"....cannabis kan utveckla kroniska psykotiska tillstånd hos tidigare fullt friska personer."
"Var fjärde cannabisanvändare utvecklade psykiska problem"

Är det studien nedanför som är källan?

www.bmj.com/content/34....d738.full
www.dagensmedicin.se/n.../index.xml

Stämmer verkligen det som Vetenskapens värld påstår överens med vad studien visar? Är det dags för en anmälan till granskningsnämnden om osaklighet?
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka e-post Besök användarens hemsida Galleri
WhiteRasta
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2011-03-08 | 23:06:21    Rubrik: Re: Bevis att Cannabis skadar hjärnan

Deras studier känns så icke kompletta på ngt vis.
Hur mkt röker deras test personer? De genomför säkerligen inte tester på personer som röker på helger eller vid vid speciella tillfällen osv.
Det känns inte som det, för då lär de inte ha värst mkt till grund för nånting i deras studier. Jag utgår från att de här studierna redan innan de ens börjar med dem, vill få fram hur skadligt det är med Cannabis och då lär man få hitta personer som verkligen "missbrukar" snarare än brukar.

Men jag kanske är helt ute o cyklar..
Till överst på sidan
Visa användarens profil
palm
Småodlare

InläggSkrivet: 2011-03-08 | 23:21:33    Rubrik: Re: Bevis att Cannabis skadar hjärnan

ibland undrar jag värkligen vad som är fel på vissa "svensons"
Cannabis är beroende framkallande! nu blir beroende av det! djävulens drog.
säger de med en cigaret i munnen, och väntar till fredagen då han kan supa sig ful o krypa runt medan han spyr...

även om dedär vore sant, "bruka" alkohol lika hårt som dom där testpersonerna så då har man nått man kan jämföra.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Nisse
Småodlare

InläggSkrivet: 2011-03-08 | 23:53:49    Rubrik: Re: Bevis att Cannabis skadar hjärnan

En tanke jag har är att skadan redan fanns där före bruket eller missbruket.
Jag har insett att jag själv visar symptom på att vara en sk. missbrukarpersonlighet.
Jag har ägnat mig mycket åt extremsporter och aktiviteter som ger mig sköna adrenalinpåslag, jag drack alkohol oftare och i större mängder än mina vänner när jag var yngre. När jag experimenterat med exempelvis svamp har jag tagit det så långt som jag kunnat komma. I några perioder har jag rökt stora mängder cb dagligen under många månader. Mitt problem uppstår när jag inte får mina kickar, livet känns tråkigt och innehållslöst.
Jag tror inte att det är cb som skadat min hjärna.
Folk av min sort söker spänning och droger är för mig spännande.
Jag är lite inne på att detta även förklarar vad som egentligen ligger bakom den felaktiga hypotesen att cb-bruk leder vidare till bruk av tyngre droger.
Det har naturligtvis ingenting att göra med att man använt cb, det är nyfikenheten och jakten på spänning.

Det blev kanske ingen riktig topp-syntax i denna texten men vad jag vill komma till är att det skulle kunna vara något av en "hönan/ägget-problematik".
Kan det vara så att vi som redan har en viss typ av psykisk defekt, eller hjärnskada om man så vill söker oss till ex. cb, eller andra extremare avarter av sport, spel, sex m.m.

/Nisse
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Doktor_Knark
Ganjaman

Från: Stockholm

InläggSkrivet: 2011-03-09 | 17:33:13    Rubrik: Re: Bevis att Cannabis skadar hjärnan

Rygel wrote:

För vanligt folk: Ca 100% under en livstid, skulle jag vilja påstå. Fast vanligt folk blir inte studerade med lupp som knarkare i studier, deras psykiska problem förblir för det mesta odiagnosticerade och självmedicineras bort med sprit, otrohet eller andra husmorsknep för att stävja depressioner.

Ingen av mina "vanliga" vänner har klarat sig undan psykiska problem, det är utmattningsdepressioner, vanliga depressioner, nervsammanbrott, paranoida tendenser, samtliga har drabbats av något någon gång i livet, långt ifrån alla söker för sina problem.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Teslakid
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-03-09 | 18:27:32    Rubrik: Re: Bevis att Cannabis skadar hjärnan

Doktor_Knark wrote:
Rygel wrote:

För vanligt folk: Ca 100% under en livstid, skulle jag vilja påstå. Fast vanligt folk blir inte studerade med lupp som knarkare i studier, deras psykiska problem förblir för det mesta odiagnosticerade och självmedicineras bort med sprit, otrohet eller andra husmorsknep för att stävja depressioner.

Ingen av mina "vanliga" vänner har klarat sig undan psykiska problem, det är utmattningsdepressioner, vanliga depressioner, nervsammanbrott, paranoida tendenser, samtliga har drabbats av något någon gång i livet, långt ifrån alla söker för sina problem.

Jag tror också på att det är såhär.

Men det borde ju då betyda att 75% av dom som använder cannabis slipper att få några problem Skrattande
Till överst på sidan
Visa användarens profil Galleri
Alethea
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2011-03-09 | 18:36:16    Rubrik: Re: Bevis att Cannabis skadar hjärnan

palm wrote:
ibland undrar jag värkligen vad som är fel på vissa "svensons"
Cannabis är beroende framkallande! nu blir beroende av det! djävulens drog.
säger de med en cigaret i munnen, och väntar till fredagen då han kan supa sig ful o krypa runt medan han spyr...

även om dedär vore sant, "bruka" alkohol lika hårt som dom där testpersonerna så då har man nått man kan jämföra.

Vilket strängt kvarter du verkar bo i.Jag tror inte att det är så riktigt att Svensson eller de personer som inte nyttjar cannabis tänker och säger så.
Och OM de gör det så beror det just på propaganda apparaten felaktig information etc etc, så kanske man bör vara lite ödmjuk mot de som inte är bättre vetande.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
WhiteRasta
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2011-03-09 | 18:48:44    Rubrik: Re: Bevis att Cannabis skadar hjärnan

Doktor_Knark wrote:
Rygel wrote:

Så sant så sant.
Hur långt vill dom gå för att få att CB att visa det de vill att studiernn ska visa?
Vad händer om man tar samma personer som i dessa tester och man ber dem äta ex. Chips varje dag i 3,5 års tid.
Givetvis i en "missbrukarmängd" så de tar och äter chips varje dag och givetvis i mängder som anses vara "onormalt".
Jag kan ge mig fanken på att man kommer kunna mäta ut en hel del farligheter som chips orsakar genom denna forskning.

@ Tesklakid, hehe ja så måste det ju vara Mycket glad
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex Coffeeshopen
Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 1 timme

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i det här fourmet
Du kan ladda ner filer i detta forum

© Swecan | Copyright Policy | Privacy Policy | Advertising | Credits