Swecan
Magic Vaporizers
Forum
Toggle Content   Registrera
.:: Magasin :: Forum :: Chat :: Galleri ::.

REKLAM

Christiania -Ett fungerande samhälle. Helt underbart!
Resor och cannabiskultur utanför Sverige.
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex Resor och andra kulturer

Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Masken
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2011-03-20 | 21:02:34    Rubrik: Christiania -Ett fungerande samhälle. Helt underbart!

Var i Christiania nu i helgen, och det slog mej med häpnad vilket fungerande samhälle det är. Stånden står ju utomhus i kylan men det var varmt och skönt i området tack vare extremt effektiva braskaminer. För den som inte varit där kan jag säga att ute mellen stånden står det en handfull hemmabyggda stora kaminer i form av typ två hopsvetsade plåttunnor med en skorststen på. Jag gissar att man eldade med pellets eller liknande då det var extrem glöd hela tiden, och dessa spred värme ungefär över 20 m2 vardera.

Jag skulle gå på toaletten, inga problem, dom är kanske inte så jättefina men betydligt renare än vissa offentliga toaletter i Sverige, och det kostar inte pengar att gå på toaletten i Christiania.

Nästa sak som slog mej var att det råder brist på el. Men mycket kan åstakommas med fotogenlampor och levande ljus. En av pubarna var dessutom självförsörjande med el med hjälp av ett riktigt vindkraftverk.
Det fanns många lösgående hundar på området, dessa var väldigt välvårdade och fredliga. Hundälskare som jag är blev jag vän med en Labrador och hälsade på en jättefin Pitbull.

Det var gott om folk och det var helt vanliga välvårdade människor i alla åldrar som bara hade trevligt, b.l.a vanliga barnfamiljer.

Man tillverkar en väldigt speciell cykel som ser ut som en flakmoppe i lite olika modeller b.l.a en med en kåpa med fönster på flaket, innuti kunde man se ett par små stolar med säkerhetsbälte!

I svenska sorstäder som t.e.x tunnelbanan och centralen i stockholm ser man ofta stackars halvdöda heroinvrak liggandes på marken. I Chris såg man inte en enda. Heller inga tiggare eller märkkbart extremt fattiga.

Alla möjliga sorters öl serverades på uteresturanger och pubar, och godast i min smak var nog deras egen ekologiskt framställda öl på flaska som heter "Christiania".
Säljarna i haschstånden verkade väldigt ärliga och normala.
Jag köpte lite Svart Afghan som jag dock inte var riktigt nöjd med, men sedan lite Orange Haze som var helt kanon. Dom hade även väldigt bra skunk.
De vanligaste besökarna var nog vanliga Danskar i nedre medelåldern som tittade in och tog en öl och en joppe efter jobbet, även ganska många Svenskar.
Atmosfären var helt underbar, så lugnt och fridfullt och alla hade bara trevligt och skrattade och log. Absolut inte en enda som ville mucka eller boxas.

Jag älskar Christiania och rekomenderar varmt ALLA att besöka denna underbara fristad.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Herbman
Gräsfläckar på knäna

InläggSkrivet: 2011-03-21 | 0:14:41    Rubrik: Re: Christiania -Ett fungerande samhälle. Helt underbart!

Fin läsning, väckte intresse hos mig!
Till överst på sidan
Visa användarens profil
DoctorDoom
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-03-21 | 10:06:27    Rubrik: Re: Christiania -Ett fungerande samhälle. Helt underbart!

Har alltid varit sugen men det man hört (från "oberoende" media) har ju varit att det är: Smutsigt, pundigt, fattigt, mycket kriminell verksamhet och farligt.

Din beskrivning som faktiskt varit där verkar härlig Leende Blir nog en resa i sommar!

Fråga: Kan man bo där? Finns det något vandrarhem eller annat sätt att bo där nere? Kanske någon som hyr ut ett rum för en rimlig peng?

Tycker fler borde dela med sig av sina resor till Chris! Tack Masken
Till överst på sidan
Visa användarens profil
BudWeisser
Gräsfläckar på knäna

InläggSkrivet: 2011-03-21 | 17:52:33    Rubrik: Re: Christiania -Ett fungerande samhälle. Helt underbart!

Har läst att köp/sälj av bostad i chriss är förbjudet.

Men du kanske hittar ett vandrarhem eller dyl. i eller i närheten Mycket glad
Till överst på sidan
Visa användarens profil
gmc
Småodlare

Från: Land of the Dead

InläggSkrivet: 2011-03-21 | 18:28:07    Rubrik: Re: Christiania -Ett fungerande samhälle. Helt underbart!

Var där första gången i oktober förra året och jag duggar verkligen det stället. Är precis som du beskrev. Fan måste dit snart igen!!
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Alethea
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2011-03-21 | 19:16:36    Rubrik: Re: Christiania -Ett fungerande samhälle. Helt underbart!

Jag var i Christiania första gången 1987.Då var jag frälst från första stund och det blev många resor under åren.
Kom ihåg att vi köpte för en släng och fick en hel kaka tyckte vi Razz typ 4-5 gram.Så köpte vi för ett par slängar till och när vi skulle genom tullen så nojade min kompis ur och slängde sitt Mycket glad
ja fy fan, de var tider de.

Jag har aldrig haft större problem där inne och absolut inte med christianiterna.En gång blev jag tagen av polis.
Nu för tiden åker jag sällan dit men det har sin förklaring.

Saknar Ledsen
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Masken
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2011-03-22 | 13:44:39    Rubrik: Re: Christiania -Ett fungerande samhälle. Helt underbart!

För många år sedan fanns det en camping på området, men den finns inte kvar. Det finns gott om billiga och bra hotell i hela Köpenhamn.
Vi bodde på ett som låg på kort gångavstånd från tågcentralen. Det hette
"Copenhagen star hotell" (stavning?). Inget lyx men helt okej. Tyvärr minns jag inte vad det kostade, men jag tror det var ungefär 650:- för ett dubbelrum. Sängarna går att dra i sär och det finns toa, dusch och betal tv på rummen.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
DoctorDoom
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-04-14 | 9:50:19    Rubrik: Re: Christiania -Ett fungerande samhälle. Helt underbart!

En fråga, hur ska man bo när man besöker chris? Kan man bo mitt i Köpenhamn och promenera eller måste man ta buss/tåg?

Kollar man på kartan så ser det ut som att det är ruggigt nära! Stämmer det eller är jag ute och cyklar?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
frilansaren
Ganjaman

Från: Headlight

InläggSkrivet: 2011-04-14 | 9:54:00    Rubrik: Re: Christiania -Ett fungerande samhälle. Helt underbart!

ja det är jättenära, finns flera bra vandrarhem nära med

-lance
Till överst på sidan
Visa användarens profil
DoctorDoom
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-04-14 | 10:14:47    Rubrik: Re: Christiania -Ett fungerande samhälle. Helt underbart!

Hittade en sida där dom har koll på alla boende i området Leende

Fråga: Vad är rimligt att betala för att bo? Det billigaste jag såg var runt 300kr/natt/person. Var länge sen jag behövde betala själv för ett hotell, så jag har lite dålig koll på priserna.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Masken
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2011-04-19 | 5:08:41    Rubrik: Re: Christiania -Ett fungerande samhälle. Helt underbart!

Ja priserna börjar väll ungefär vid 300:- per person, men vissa ställen är gemensamma sovsalar, och det är väll inte så kul.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
DoctorDoom
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-04-19 | 7:18:31    Rubrik: Re: Christiania -Ett fungerande samhälle. Helt underbart!

Masken wrote:
Ja priserna börjar väll ungefär vid 300:- per person, men vissa ställen är gemensamma sovsalar, och det är väll inte så kul.

Med tanke på mitt eventuella sällskap så är ett dubbel rum att föredra ;)

Hur som, är det runt 300kr per person så blir det nog bara 2 dagar i Chris. Men är väldigt sugen på att hälsa på där, verkar som en super trevlig stad!

En fråga dock, hur långt kommer man med svenska och förstår man dom? Kan inte många ord danska, men från vad jag förstår så förstår dom oss? Är det någon form av språkbarriär?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
BobbaFett
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2011-04-19 | 10:09:44    Rubrik: Re: Christiania -Ett fungerande samhälle. Helt underbart!

Danskar fattar svenska jättebra. Dialekten som pratas i köpen är ganska lätt att förstå. Gör inte misstaget att prata engelska, det gillar inte danskarna. Köpenhamn är en underbar stad och så mycket mer än bara Christiania.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
DoctorDoom
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-04-19 | 10:32:21    Rubrik: Re: Christiania -Ett fungerande samhälle. Helt underbart!

Ah tack! Blir nog en liten promenad runt om i köpenhamn också.

Något som vet hur polisen reagerar om man går runt uppenbart stenad/full på dagarna? Är dom väldigt på eller låter dom en del glida mellan händerna? Kan man som stoner ta sig utanför chris stenad eller står dom som hökar och spanar?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
iamthemoon
Gräsfläckar på knäna

InläggSkrivet: 2011-04-19 | 14:46:31    Rubrik: Re: Christiania -Ett fungerande samhälle. Helt underbart!

De bryr sej inte så länge du inte ställer till med något (egen uppfattning).
Om de har kvar hyrcyklarna så rekommenderar jag det, tror det var en dansk 20a man polletterade, fungerar likadant som när du hämtar en kundvagn på ett köpcenter. Cyklarna finns i stort sett överallt. Nackdelen är ju om du vill gå en bit eller kolla nån affär för då måste du "låsa" den o förlorar rätten över den men det är ju lite av tanken med systemet också.
Köpenhamn har grymt bra cykelbanor så åker du skateboard är det bara att cruisa o de har flera skateparker me.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
BobbaFett
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2011-04-19 | 20:48:11    Rubrik: Re: Christiania -Ett fungerande samhälle. Helt underbart!

Det är precis som iamthemoon säger ställer du inte till något är det inga pproblem. En gång gick jag och några polare gick in på en innergård på ett gammalt hus, hiitade en bänk och satte oss och rökte på fett. Vi satt där och skratta och flamsade där i flera timmar. När vi gick därifrån läste jag på en skylt att huset var danska utrikesdepartementet. Hade det varit i Sverige hade Bosse batong varit där på fem röda.

Dock så hatar danskarna fulla svenskar. Så kanske satsa mer på rökat än på drickat när du är där.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex Resor och andra kulturer
Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 1 timme

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i det här fourmet
Du kan ladda ner filer i detta forum

© Swecan | Copyright Policy | Privacy Policy | Advertising | Credits