Swecan
Weed Seed Shop
Forum
Toggle Content   Registrera
.:: Magasin :: Forum :: Chat :: Galleri ::.

Donera

Stöd Swecan ekonomiskt! Donera valfri summa.

12 frågor till er som brukar cannabis!
Boom shiva!
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex Coffeeshopen

Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Smee
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2011-12-15 | 15:56:30    Rubrik: 12 frågor till er som brukar cannabis!

Hej, det är så att jag håller på med ett skolprojekt där jag skall intervjua cannabisanvändare från olika kretsar (ålder, yrke etc) så tänkte att swecan var det perfekta stället! Leende Så de som vill skulle väl kunna fylla i dessa frågor, det hade varit toppen!

1. Hur gammal är du?

2. Vad gör du? arbetar med vad?/studerar till vad?/arbetslös?

3. Hur många år har du brukat cannabis?

4. Varför brukar du cannabis?

5. Hur gammal var du första gången du provade?

6. Hur kommer det sig att du provade cannabis?

7.När anser du att man är inne i ett cannabismissbruk?

8. Har du någonsin missbrukat cannabis?

9. Anser du att cannabis påverkar ditt liv i det stora hela eller hade du varit likadan även utan cannabisen?

10. Har cannabisen någon gång varit negativ för dig? Menar nu inte att du kanske har fått en dålig rökupplevelse utan i allmänhet. ex. en partner som har lämnat dig, polisen har tagit dig etc och vad har det fått för konsekvenser?

11. Vet någon i din familj om att du brukar cannabis? om ja i vilken utbredning, syskon - släkting och vad tycker denne/dessa om ditt bruk?

12. Om du fick chansen att gå tillbaka till första gången du provade cannabis hade du då gjort samma val?

Skulle vara guld värt om så många som möjligt kunde ta sig tid till att svara på dessa frågor! Tack på förhand Mycket glad

Senast ändrad av Smee den 2011-12-16 | 14:16:44, ändrad totalt 4 gånger
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Spiders
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2011-12-15 | 18:49:27    Rubrik: Re: 10 frågor till er som brukar cannabis!

1. Hur gammal är du?
23 år.

Studerar på läkarlinjen.

Provade första gången när jag var 18 och rökt enstaka tillfällen efter det 1-2 ggr/år tills jag odlade eget. Efter det har jag rökt regelbundet i ca 1,5 år 2-4 ggr/veckan.

Det är roligt och skönt. Hälsosammare än alkohol. Härligt med avkoppling från vardagens stress och slit på kvällen/helgen.

18.

Nyfiken. Läste om det och bildade mig uppfattningen att det inte var så farligt som man tror. Hade vänner som brukade och de bjöd så då tackade jag ja.

När bruket av cannabis går ut över ens vardagliga liv och försämrar det. T.ex. om aktiviteter som man ängnade sig åt innan bruket och då uppskattades nu uppfattas som tråkiga/omotiverande/jobbiga. Om man börjar prestera sämre i plugget/på jobbet eller bruket får stora negativa konsekvenser för ditt sociala liv (du avstår sånt du egentligen skulle ha uppskattat om du inte brukat cannabis).

Inte i den bemärkelsen som jag beskrev ovan. Jag har brukat mycket och ibland vid enstaka tillfällen inte helt klokt, men inte på ett vis som kan klassas som missbruk. Enligt socialstyrelsen eller polisen är väl säkert mitt 2-4ggr/veckan bruk missbruk.

9. Anser du att cannabis påverkar ditt liv i det stora hela eller hade du varit likadan även utan cannabisen?
Ja, den påverkar mitt liv. Cannabisen är en stor del av mitt och min sambos nöjen. Dessutom är det väldigt roligt att odla och lära sig om växtens alla olika aspekter och därför läser jag här på forumet bl.a. Hade jag inte gjort annars. Det är alltså en stor del av mitt fritidsliv vid sidan om mitt politiska engagemang. Utan bruk hade jag haft något annat fritidsintresse. Jag hade druckit avsevärt mycket mer alkohol (dvs. normal konsumtion) jämfört med vad jag gör idag (ca. 1 gång månaden).

10. Har cannabisen någon gång varit negativ för dig? Menar nu inte att du kanske har fått en dålig rökupplevelse utan i allmänhet. ex. flickvän har lämnat dig, polisen har tagit dig etc och vad har det fått för konsekvenser?
Du kanske ska tänka på genus-vinklingen på den här frågan. Du utgår från att det bara är grabbar eller lesbiska som hänger på swecan. Nåja. Till svaret: Nej. Aldrig varit i kontakt med polisen i drogrelaterade frågor eller fått utstå någon annan negativ upplevelse. Kanske enbart att någon person i nått sammanhang har ogillat det jag gör, men det stör nog den personen mer än mig.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Smee
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2011-12-15 | 22:04:42    Rubrik: Re: 10 frågor till er som brukar cannabis!

Tackar så mycket för de välskrivna och utförliga svaren Spiders! Mycket glad

Skrev frågorna i alla hast förut tänkte mig inte riktigt för där! Bra att du påpekade det, känner ju själv många tjejer som röker, skall genast ändras! Leende
Till överst på sidan
Visa användarens profil
nolltvånolltvå
För ung och väldigt avstängd

Från: Stockholm

InläggSkrivet: 2011-12-16 | 2:09:25    Rubrik: Re: 10 frågor till er som brukar cannabis!

1. Hur gammal är du?
17
Gymnasienivå

Jag anser det vara en relativt mild drog som jag gillar. Jag brukar drogen tillsammans med goda kamrater i sociala sammanhang i ett nöjessyfte.
15
Träffade en holländsk kille utomlands som berättade om det. Jag hade aldrig provat men var nyfiken. han lovade att han skulle posta när han kom hem. Läste en hel del om drogen innan jag provade för att veta vad jag gav mig in på, så jag anser mig inte vara ovetande när jag provade. Jag insåg att det inte var så farligt som jag trodde. Provade när han postade hem ca 6 månader senare och tyckte om det.
Jag tycker att man är missbrukare när drogen börjar påverka ens liv socialt sett, t.ex. skola & jobb. Har själv aldrig rökt och varit i skolan. Tycker dock det kan variera från individ till individ. För vissa kan jag tycka att det absolut inte är några problem att röka varje dag medan jag anser att andra borde tänka över sin situation om de röker varje dag.
Nej inte enligt min definition. Men självklart har det varit tillfällen där man tycker att det har tappat charmen, typ om man rökt mycket under en period. T.ex. efter min första odling Blinka dock tog jag en månads uppehåll efter det för att jag kände att jag behövde det.
Det har absolut påverkat mitt sätt att tänka, jag tycker att jag lär mig tänka mer kritiskt och att jag fått en positiv utveckling som individ. Jag har även efter att ha läst om cannabis fått en mer kritisk syn på samhället, då efter att ha insett att en relativt mer eller mindre harmlös drog är olaglig och att dödsdroger är lagliga. Efter detta har jag sett fler fel på dagens samhälle och jag tycker att själva cannabiskulturen är underbar. Inga egoistiska människor utan fredliga och givmilda, som det ska vara.
10. Har cannabisen någon gång varit negativ för dig? Menar nu inte att du kanske har fått en dålig rökupplevelse utan i allmänhet. ex. en partner som har lämnat dig, polisen har tagit dig etc och vad har det fått för konsekvenser?
Nej, jag har lyckligtvis klarat mig undan detta.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Totoro
Gräsfläckar på knäna

InläggSkrivet: 2011-12-16 | 2:11:17    Rubrik: Re: 10 frågor till er som brukar cannabis!

1. Hur gammal är du?
31.

Artist, producent, musiker.

ca 15.

För allt brus försvinner och jag känner lugn och känner av kärleken som finns runtom oss.

Ca 15-16, började dock röka mer kring ca 19-20.

Min vän pratade gott om det.

Man kan missbruka allt tyvärr, godis, sex, tv-spel och även cannabis.
Man missbrukar när t.ex jobb och relationer får lida.

Nej.

Den har påverkat mig till det bättre. Skulle vara en mer arg person, stressad och bitter utan cannabis.

Nej, jag har aldrig upplevt något negativt förutom smutskastningen och missinformationen kring Cannabis som gör mig lite konfunderad ibland.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
fläskläpp
Gräsfläckar på knäna

InläggSkrivet: 2011-12-16 | 10:46:58    Rubrik: Re: 10 frågor till er som brukar cannabis!

1. Hur gammal är du?
32 år gammal

Egenföretagare, trädgård - ledig på vinterhalvåret

Runt 16-17 år

Det ger mig glädje och ork att klara av livet

15-16 år

En dag så fick jag chansen att prova, det var inget snack om saken då jag hade varit medveten om örten sedan polisen först introducerade mig för cannabis på skolan, och sen all musik och 'subkultur' som banade vägen och avdramatiserade det hela

När relationer med familj och vänner får lida

Nej, men andra saker som vi inte pratar om här

Jag har nog förändrats bra mycket sen jag började, men det är svårt att säga när man har brukat längre än halva sitt liv, kan ju även vara åldern som ändrar människor lite. Men jag har nog förändrats till det bättre för de människor runt mig.

Ja, de gånger när polisen har utpressat mig på kroppsvätskor. Jävla maffiametoder

11. Vet någon i din familj om att du brukar cannabis? om ja i vilken utbredning, syskon - släkting och vad tycker denne/dessa om ditt bruk?
Ja de flesta vet om det med varierande känslor ang. det hela, kärnfamiljen ger mig sitt tytsta medgivande Leende Alla mina kompisar vet, och de bryr sig inte, eller så frågar de om jag kan ordna fram lite åt dem :).

12. Om du fick chansen att gå tillbaka till första gången du provade cannabis hade du då gjort samma val?
Japp!

Senast ändrad av fläskläpp den 2011-12-17 | 11:51:55, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Visa användarens profil
DoctorDoom
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-12-16 | 11:56:13    Rubrik: Re: 10 frågor till er som brukar cannabis!

1. Hur gammal är du?
~25år

Fast anställd inom handel

4-5år

inre frid, levnads standard, avslappning och för att hålla mig ödmjuk/nöjd

~20år

Varit väldigt intresserad av att bredda mina vyer, fick möjligheten och hade en super trevlig/rolig första gång!

När man prioriterar cannabis över allt annat, när livet handler mer om att bli hög än vad man gör när man är hög. Samt det klassiska "när en person får negativa påföljder (förlorar jobb/bostad/vänner/familj) pga bruk".

Folk på forumet skulle nog säga det, har slängt ett par gram av mitt hemodlade pga att det hamnade på golvet ^^ (nej)

Hade nog tyckt om polisen lite mer om jag inte brukat, hade nog haft mer vänner men hade absolut inte varit lyckligare. JAG som rökare har svårt att hänga med ej rökare, eftersom dom oftast är väldigt anti och jag måste censurera mina åsikter för att dom inte ska anmäla mig. Känner mig inte lika bekväm med icke rökare, självklart med ett fåtal undantag.

Ja en gång har jag varit så hög att jag glömt hur man kommunicerar med ord. Blev att sitta på en skitig hak i "red light district" i ett par timmar, inte jätte hemskt men helt klart en av dom värre upplevelserna.

Edit:
Ja mamma, vet om men inte vilken utsträckning. Är emot pga generna i min släkt, rätt svagt och förstår att det inte är så hemskt som det är. Men luktar ändå mot att förbudet är bra.

Skulle gjort exakt samma sak, inte försökt att spela cool och varit betydligt mer tacksam Leende

Senast ändrad av DoctorDoom den 2011-12-16 | 16:38:31, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Visa användarens profil
DoctorDoom
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-12-16 | 12:01:54    Rubrik: Re: 10 frågor till er som brukar cannabis!

HaHa stackars nolltvånolltvå, admin kommer nu ta bort ditt konto :/ Det är 18års gräns på forumet tyvärr.

Förutsatt att du inte råkade skriva fel, 7an och 8an är trots allt rätt nära varandra Blinka
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Smee
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2011-12-16 | 14:07:59    Rubrik: Re: 10 frågor till er som brukar cannabis!

Riktigt schysst att ni tar er tid att svara på frågorna allihopa! Leende Tack så mycket! Men skulle vilja lägga till två frågor: 11. Vet någon i din familj om att du brukar cannabis? om ja i vilken utbredning, syskon - släkting och vad tycker denne/dessa om ditt bruk?

Ni som redan svarat kan bara editera in det i era inlägg om ni har lust! Leende
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Syndig
Småodlare

InläggSkrivet: 2011-12-16 | 15:12:27    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

1. Hur gammal är du?
34

Sjukskriven efter depression (kom långt innan jag rökte första gången)

7-8 år

Slappna av i naturen, alltid med kompisar

24

Jag var alltid helt emot droger av alla slag utom alkohol, hade gått på lögnen som man lärt sig under hela uppväxten. Men allt är ju inte svart eller vitt och under en liten fest så bestämde vi oss för att köpa hasch, sagt & gjort så skaffade vi lite och rökte på.

Missbruk av cannabis är om jag tycker att jag behöver det regelbundet för att klara vardagen, eller om jag väljer att lägga tid och pengar på det istället för viktiga saker. Aldrig hänt mig dock.

Nej

Överlag så hade jag varit likadan, men uppfattningen är ju ändrad och jag anser nu att cannabis borde legaliseras.

Nej inget neativt

Ja föräldrar, syskon och de flesta kompisar. Deras åsikt är oviktig, några tycker inte alls om några droger förutom sin älskade alkohol då.
Men vad de tycker är inget jag bryr mig om. Det brukar vara hur enkelt som helst att slå hål på deras argument när en diskussion kommer upp.

Nja jag hade nog hoppat över min första upplevelse. Haschet kanske var dåligt eller så rökte vi för mycket. En halvtimme i toastolen och spy blev det. Resten av gångerna har det rökts Marijuana och där har jag bara upplevt trevliga stunder.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Totoro
Gräsfläckar på knäna

InläggSkrivet: 2011-12-16 | 20:10:38    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

- Min äldre bror vet, och inser att det spelar ingen roll vad han tycker eller säger så han har accepterat det och bryr sig inte speciellt längre.

- Absolut, utan tvekan.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
sinsemillan
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-12-16 | 21:55:30    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

[i]4. Varför brukar du cannabis?[/i]
Av samma anledning som dom flesta brukar alkohol, det ger en skön avkoppling från vardagen och är en trevlig social aktivitet med vänner. Men det ger mig också möjligheten till ett annat tänkande där man kan öppna upp tankebanor som annars är blockerade. Är en klassik ingenjörs typ med ganska strikt logiskt och analytiskt tänkande men cannabis öppnar upp möjligheter att filosofera kring livet på ett mer humanistiskt och poetiskt vis som jag inte gör annars.

[i]5. Hur gammal var du första gången du provade?[/i]
21

[i]6. Hur kommer det sig att du provade cannabis?[/i]
Befann mig då i ett annat land där det inte fanns samma dramatik kring cannabis som i Sverige och som ung att prova att röka gräs var en naturlig del av uppväxten precis som när dom flesta börjar dricka alkohol i detta landet. Jag uppskattade cannbisruset betydligt mer än alkoholruset som jag känner tar en tillbaka i utvecklingen och ger skrålande grottmänniskor medan cannabis har ett mer moget och intelligent rus (dock så upplever alla det olika beroende på vilken person man är).

[i]7.När anser du att man är inne i ett cannabismissbruk?[/i]
Som allt missbruk oavsett vad det är så är det när bruket börjar ge direkta negativa konsekvenser i ditt liv och framför allt när du brukar av fel anledning. När man röker för att fly problem i livet och inte för att njuta och sätta guldkant på det.

[i]8. Har du någonsin missbrukat cannabis?[/i]
Nej

[i]9. Anser du att cannabis påverkar ditt liv i det stora hela eller hade du varit likadan även utan cannabisen?[/i]
Inte jättemycket men det har gett mig vissa nya perspektiv som har förändrat mig. Som exempel kan jag nämna att jag aldrig uppskattat poesi innan jag rökte cannabis. Hade ett närmast förakt för den typen av folk som läste poesi. Men när jag för första gången läste poesi påverkad av cannabis var det som en uppenbarelse och jag kunde helt plötsligt se tjusningen i det.

[i]10. Har cannabisen någon gång varit negativ för dig? Menar nu inte att du kanske har fått en dålig rökupplevelse utan i allmänhet. ex. en partner som har lämnat dig, polisen har tagit dig etc och vad har det fått för konsekvenser?[/i]
Har haft en partner som inte uppskattade att jag rökte och då slutade jag för dennes skull, var inget direkt svårt beslut när man älskar någon men tråkigt var det så klart, men aldrig åkt fast då jag är mycket diskret och förmodligen för att jag inte faller inom ramen för polisens bild av en cannabis användare.
[i]
11. Vet någon i din familj om att du brukar cannabis? om ja i vilken utbredning, syskon - släkting och vad tycker denne/dessa om ditt bruk?[/i]
Ja både syskon och föräldrar, oroliga till en början då dom som många fallit för skräckpropaganda och såg mig framför sig på en parkbänk med en nål i armen. Men då det sett att det inte hänt och mitt liv varit framgångsrikt vad det gäller utbildning, arbete, förhållanden osv så har oron försvunnit och övergått i acceptans.

[i]12. Om du fick chansen att gå tillbaka till första gången du provade cannabis hade du då gjort samma val?[/i]
Ja absolut har varit med om många trevliga stunder i samband med cannabis som jag inte skulle vilja vara utan.

Senast ändrad av sinsemillan den 2012-03-17 | 18:39:08, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Visa användarens profil
FatJointSmoker

Från: krukan

InläggSkrivet: 2011-12-16 | 23:18:51    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

Smee wrote:
Hej, det är så att jag håller på med ett skolprojekt där jag skall intervjua cannabisanvändare från olika kretsar (ålder, yrke etc) så tänkte att swecan var det perfekta stället! Leende Så de som vill skulle väl kunna fylla i dessa frågor, det hade varit toppen!

1. Hur gammal är du?

Skulle vara guld värt om så många som möjligt kunde ta sig tid till att svara på dessa frågor! Tack på förhand Mycket glad

1: 17år

2: går i skolan

3: 2år kanske 2,5

4: tycker det hjälper min adhd väldigt mycket, jag tkr jag fungerar så mycket bättre med cannabis

5: 15år

6: nyfikenhet

7: efter man sagt ''det här e sista gången jag köper''

8: svar ja

9: cannabis påverkar nästan inget i mitt liv förutom att man blir lite seg utav det

10: polisen har tagit mig och jag går på piss även nu jag pissade idag faktiskt för några timmar sen och det va inne i stockholm nära s:t göransgatan typ. och jag har även kört in i en lykstolpe när jag precis hade rökt . så det e väl typ det.

11: morsan, farsan, brorsan, kusin min kusin säger nästan inget om det och morsan och farsan känner lukten inne i mitt rum väldigt ofta och brorsan vet om bara för att jag lånar lite cigg av han och han ser då att jag e helt annorlunda och då fick han veta.

12: japp det hade jag.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
sinsemillan
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-12-16 | 23:56:56    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

FatJointSmoker: återigen det är 18 års gräns på swecan Rullande ögon .
Till överst på sidan
Visa användarens profil
FatJointSmoker

InläggSkrivet: 2011-12-17 | 0:44:19    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

sinsemillan wrote:

haha jag vet men jag e 17,5 Cool
Till överst på sidan
nolltvånolltvå

InläggSkrivet: 2011-12-17 | 13:20:01    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

FatJointSmoker wrote:
sinsemillan wrote:

Trevligt med en jämlike! Leende Vilket landskap kommer du ifrån? Skåne här!

Jag kan ju hoppas på det bästa, hade varit lite tråkigt att förlora accountet men jag kommer ändå inte sluta hänga här. Isåfall skapar jag bara ett nytt när jag är 18 Leende

Peace.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
nolltvånolltvå

InläggSkrivet: 2011-12-17 | 13:23:25    Rubrik: Re: 10 frågor till er som brukar cannabis!

DoctorDoom wrote:
HaHa stackars nolltvånolltvå, admin kommer nu ta bort ditt konto :/ Det är 18års gräns på forumet tyvärr.

Förutsatt att du inte råkade skriva fel, 7an och 8an är trots allt rätt nära varandra Blinka

Det är riktigt tråkigt isåfall Ledsen
Jag tänker inte ljuga ihop nått, jag skrev inte fel. Om de vill så får de plocka bort mig men om de skjuter upp det ett litet tag så är jag kanske 18. Leende
Till överst på sidan
Visa användarens profil
FatJointSmoker

InläggSkrivet: 2011-12-17 | 14:21:41    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

nolltvånolltvå wrote:
FatJointSmoker wrote:
sinsemillan wrote:

Trevligt med en jämlike! Leende Vilket landskap kommer du ifrån? Skåne här!

Jag kan ju hoppas på det bästa, hade varit lite tråkigt att förlora accountet men jag kommer ändå inte sluta hänga här. Isåfall skapar jag bara ett nytt när jag är 18 Leende

Peace.

haha jag kommer från uppsala/stockholm , har du förlorat axxet för att du va under 18? Överraskad
Till överst på sidan
Teslakid
Ganjaman

InläggSkrivet: 2011-12-17 | 15:30:02    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

1. Hur gammal är du?
24

Jobbar som konstruktör och operatör inom verkstads industrin.

Ca 4år.

Det hjälper mig att slappna av och reflektera över saker så har sen ja började fått en klarare bild av vad ja vill med mit liv. Får också lättare att focusera och genomföra saker som tar lite längre tid.

20

Hade läst om det i några år och blivit nyfiken och fick chansen att prova en dag.

När bruket gör att man inte klarar att sköta sig själv och/eller ett jobb.

Tror inte de, kännt det blivit för mycket i perioder men då tagit en paus.

Känns som det hjälper mig att reflektera och bli mer klarsynt för vad som händer runt mig, gjort mig mer självständig och säker på vad ja vill och tror på.

10. Har cannabisen någon gång varit negativ för dig? Menar nu inte att du kanske har fått en dålig rökupplevelse utan i allmänhetL. ex. en partner som har lämnat dig, polisen har tagit dig etc och vad har det fått för konsekvenser?

Blev på kommen av pappa och det blev ett uppvaknande pga att ja klantade mig såpass så jag blev påkommen.

Mamma och pappa vet, dom gillar de nog inte men är ok med det så länge ja inte gör det inom Sveriges gränser.

Ja. Leende
Till överst på sidan
Visa användarens profil Galleri
windowlicker
Småodlare

InläggSkrivet: 2011-12-17 | 16:54:38    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

1. Hur gammal är du?
21år
Studerar till civilingenjör
4år
För att det ger mig ett skönare rus än alkohol, det är avslappnade och hjälper mig att koncentrera så att jag kan plugga.
17år
Jag hade velat testa det i flera år, sen tillslut när jag fick chansen tog jag den.
När man känner att man inte kan klara en dag utan att röka
Nej aldrig, känns omöjligt att bli beroende av det om man inte har svagt psyke. Har rökt varje dag i ett par månader och sedan avslutat direkt utan nertrappning utan att känna abstinens.
Det påverkar mitt liv positivt, utan cannabis hade jag inte kunnat fokusera mig för att klara skolan. Då jag endast kan sätta mig ner vid böckerna när jag rökt, har för lite fokus annars.
Har blivit jagad av polisen en gång, men aldrig blivit tagen.
Nej, vet att min far har brukar i yngre dar.
ABSOLUT!
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Supaman
Småodlare

Från: Krypton, the green planet

InläggSkrivet: 2011-12-19 | 20:54:41    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

1. Hur gammal är du?
48

Mellanchef på ett mindre företag

2 år

Avstressande, Uppleva musik och smak.

17

Nyfiken

När man inte kan motstå frestelsen fast det inte är lämpligt att ta. ex inför att träffa släkt och kollegor. När man har ett viktigt möte dagen efter.

Ja

Påverkar på ett positivt sätt

Blev för mycket i unga år. Tappade en hel del socialt nätverk och umgicks med falska kompisar

Frun vet, ingen mer.

Absolut ja.
Till överst på sidan
Visa användarens profil MSN Messenger
Totoro
Gräsfläckar på knäna

InläggSkrivet: 2011-12-20 | 17:05:25    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

sinsemillan wrote:
Av samma anledning som dom flesta brukar alkohol, det ger en skön avkoppling från vardagen och är en trevlig social aktivitet med vänner. Men det ger mig också möjligheten till ett annat tänkande där man kan öppna upp tankebanor som annars är blockerade. Är en klassik ingenjörs typ med ganska strikt logiskt och analytiskt tänkande men cannabis öppnar upp möjligheter att filosofera kring livet på ett mer humanistiskt och poetiskt vis som jag inte gör annars.

Inte jättemycket men det har gett mig vissa nya perspektiv som har förändrat mig. Som exempel kan jag nämna att jag aldrig uppskattat poesi innan jag rökte cannabis. Hade ett närmast förakt för den typen av folk som läste poesi. Men när jag för första gången läste poesi påverkad av cannabis var det som en uppenbarelse och jag kunde helt plötsligt se tjusningen i det..

WORD! på det där! Verkligen. Mycket glad
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Illuminati
Nyfrälst och hög

Från: At the farm

InläggSkrivet: 2011-12-20 | 17:27:38    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

1. Hur gammal är du?
23

Arbetslös (Börjar plugga i januari)
9 år
Det hjälper mig att koppla av på dagarna och går lättare att sova

14 år

Nyfiken
jag tycker inte att man kan missbruka, kan låta konstigt men tycker att man väljer vad man själv ska göra med sin kropp så länge man inte skadar någon, så även om du har rökt 1 5 år så tycker jag inte att du MISSbrukar de utan bara brukar det för att du vill och det ser jag inte som något fel eller hur jag ska förklara de, men aa annars skulle jag säga när du får abs om jag måste svara något Razz haha
....-_- måste jag svara på den? XD

Det finns för och nackdelar med allt så aa det har det väl gjort, både bra och dåligt. men det bra överväger grovt det dåliga så Razz

ja, blir lite mer begränsat när man ska gå ut på "girlshoppi´n" Razz eftersom inte alla har samma intresse(Tyvärr):P. annars är det knas med böter,polisen m.m

ja, alla vet och i början vart de liv men sen har dom förstått att jag kommer hålla på så länge jag vill och "orkar" Razz

hmm.. svår fråga, både ja och nej, som dom flesta andra här så hade jag önskat att de va lagligt då hade jag gjort de. men aa jag vet inte faktiskt vad jag ska svara här:P ja och nej ^^

"Some people tell me that I need help,
Some people can fuck off and go to hell"
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Folderman2
Gräsfläckar på knäna

InläggSkrivet: 2011-12-20 | 23:59:46    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

1. Hur gammal är du?

[b]30+[/b]

[b]
Nuvarande yrk tekniker
Utb. gymnasial
[/b]

[b]ca 4år räknar då bort de gånger man "Testat"[/b]

[b]Det började som att komma ner på tyngre droger som tenderar att hålla dig vaken länge. Sedan när jag slutade använda narkotika tog jag upp cannabis efter ett tag då jag aldrig har kunnat hantera alcohol på ett "normalt sätt" Jag blev svartsjuk agressiv, och allmänt otrevlig så länge som jag kan minnas när jag drack alcohol.
Jag slogs hamna i fylleceller osv. Detta berode inte endast på att jag då var ung, utan det var samma visa runt 30år.
Speciellt mot min fru, vi hade otaliga bråk när vi druckit alcohol. På cb blir vi snälla, lugna, omtänksamma och bättre människor. Jag och frun har inte bråkat en enda gång när vi rökt CB utan små harmlösa meningsskiljeheter ang hur vi odlar :)

Sedan har vi den aspekten att jag anser att jag blir betydligt mer klar synt på Cb. Jag kan analysera saker och situationer på ett helt annat sätt.
Som någon skrev ovan. Man klättrar över muren/Censuren i hjärnan och tänker mer klarsynt än någonsin. Jag förstår verkligen hur och varför saker och situationer är som dom är.
Vid många tillfällen har jag nyktert analyserat det jag tänkte när jag var rökt och det har visat sig att mitt IQ höjs avsevärt när jag är rökt, Tyvärr tenderar det att bråka lite med närminnet ibland, Att man får börja om i sin tanke kedja då och då.

Sedan är det jätte skönt att koppla av på. Jag har besvärliga rygg problem som jag nästan dagligen äter medicin för, På cb kan jag verkligen koppla av och vila upp ryggen för nästa dag på arbetet. Sedan somnar jag lättare utan att tänka på min tinnitus.
[/b]

[b]Har provat någon enstaka gånger vid kanske 18- 20 - 23 - 25 osv.
Jag var 30-31år när jag började använda Cb istället för alcohol på det sättet vanliga människor" nyttjar alcohol.[/b]

[b]När man sysslade med andra droger så var ju bara CB en i mängden. Man kan faktiskt säga att Tyngre droger var inkörsporten till svagare droger som Cannabis :) Alcohol & Amfetamin är inkörsporten till CB för min del.[/b]

[b]Hmmmm... Jag röker för tillfället dagligen. Dock ALDRIG på arbetet. Jag anser att man skulle missbruka när man låter viktiga saker få kliva åt sidan för att ligga på soffan och röka CB. Men eftersom ruset är borta på morgonen när jag vaknar utan minsta tendens till någon form av bakrus eller påverkan för att köra bil, så ser jag inget problem med detta för tillfället. Om jag av någon anledning behöver dra ner på det så har det bara varit att göra så. Här rättfärdigar jag kanske mitt dagliga bruk lite, Men det understryker bara att det är svårt att missbruka enligt mig.
[/b]

[b]
Ja det har hänt en gång eller 2. Men eftersom CB inte är beroende framkallande så tror jag mer det var tal om ren lathet de gånger jag struntat i det jag skulle göra vid de tillfällena.
[/b]

[b]
Det har bara haft väldigt possitiva inverkningar i mitt liv. Jag och frun var nära skiljsmässa pga alla bråk dels pga alcohol som partydrog dels andra bråk, Men vi har aldrig haft en bättre relation än idag och vi pratar djupt och ärligt med varandra när vi röker och är jätte gulliga mot barnen och varan. Det är nästan så att jag vågar säga att Cannabis medverkade till att rädda våran familj. Och jag kommer aldrig sluta så länge ingen kan bevisa att det är skadligt.[/b]

[b]NEJ.
Endast paranoja över att polisen Kanske skulle ha span på oss och att man är rädd för att vi skulle få problem med våra barn om vi blev haffade, Detta endast pga av allmänhetens felaktiga syn på Cannabis fakta och hur det påverkar människan.[/b]

[b]Min mamma, moster, bror, svärmor, de flesta vännerna osv.
Det kanske hadde varit lättare att kanske skriva min och fruns pappa vet inte. Pga att de är för envisa att ta till sig den sanna faktan om Cb.

De som vet accepterar våra val gör det för att dom inte är helt förblindade,och dom ser hur bra vi tar hand om våra barn och hur dom faktiskt är mer förstående snällare och mognare än vad barn normalt är i den åldern som våra barn är.
[/b]

[b]
JA
Jag önskar jag gjort det tidigare, Och jag kommer hellre se att mina barn nyttjar Cb när dom är ÖVER 18år, än den tillåtna alcoholen.[/b]

Tack för en väldigt intressant tråd. Hoppas den lever kvar länge:)
// Herr Folderman

Senast ändrad av Folderman2 den 2012-03-16 | 14:04:30, ändrad totalt 4 gånger
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Drullper
Ganjafanatic

InläggSkrivet: 2011-12-23 | 11:25:32    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

Smee wrote:

Hur gammal är du? Är det här ett gymnasieprojekt? Vad syftar projektet till?

Är det ett gymnasieprojekt bör du fundera kring lämpligheten, det är sällan något cannabisliberalt projekt gynnar en gymnasieelev. Du riskerar att stigmatiseras av dina lärare och omgivning, det finns risk för än mer långtgående problem. Är du av annan uppfattning, dvs har en antiinställning till cannabis så är det bara tuta och köra.

Är det inte ett gymnasieprojekt utan någon form av högre studier rekommenderar jag en metodkurs.

Oavsett, lycka till med vad du än tar dig för.

God Jul

Drullis
Till överst på sidan
Visa användarens profil
McHigh
Nyfrälst och hög

Från: Nangiala

InläggSkrivet: 2011-12-24 | 23:05:21    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

1. Hur gammal är du?
20år~

Just nu jobbsökande och jobbat ca 2-3år i restaurang branchen utan gymnasie utbildning...

Har väl rökt 3år nu varje dag nu med max 1 veckas upp behåll.

Avslappning och njutningen med att sitta och röka en gås och föra ett samtal som kan börja med vad som helst och sluta med vad som helst..
Men nu när jag är arbetslös: Tidsfördriv, tiden går fortare när man har kul..

13-14

Nyfikenhet, umgänge och sociala omgivningen,,

Det är från person till person, men i mina ögon är det när man blir för kär i mary-jane och låter dagarna bara följa hennes spår och ditt nuvarande liv cirkuleras runt just cannabis...

Japp, missbrukar dagligen pga jag har hållt på så länge och dämpar ångesten att jag inte får känna mig fri därav måste flumma på ett smuttsigt sätt då det rä ej lagligt och du måste kämpa hårt för att röka bra saker på gatorna.

Cannabis är mitt liv idag då jag dricker alkohol väldigt sällan och röker "1 spliff a day keep the bad thing away" ateast.. Som dem flesta andra ungdomar lever för helgerna då dem super skallen av sig..

Det är ju olagligt i Sverige så klart det har gett mig problem som jag inte hade fått om jag inte rökt cannabis. Svenskarnas propaganda sitter i och det har också gett mig problem i samhället..

Halva släkten vet om att jag röker då även familje och släkt medlemmar brukar cannabis med.

Du kan alltid vara efterklok och ändra på dina "misstag" så nej hade inte gjort det faktiskt för haft en så sjukt rolig och andra sidan svår ungdom då jag älskar cannabis med har "världen" emot mig och krigar än i dag för min frihet..
Till överst på sidan
Visa användarens profil
palm
Småodlare

InläggSkrivet: 2011-12-24 | 23:23:58    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

1. Hur gammal är du?
26

Jourhavande mekaniker på ett större industri fabrik (inte i sverige)

10år

För att slapna av vid stress, (jobbet kan vara riktigt stressigt ibland)
njuta av livet på helger med chips o godis o röka, dricker inte riktigt.

16

kommer inte ihåg, ville testa troligtvis

när man får panik/ångest när rökat börjar ta slut.

jo en sommar 5år sen. 24/7 i 1-2månader

tror att jag skulle sitta i fängelse om jag inte börjat röka. slutade med allt kriminelt och lugnade ner efter att jag började röka.

Kan inte säga mer än att bruden blivit lite gnällig ifall jag rökt ibland.

bror vet, mamma vet att jag har rökt, mamma gillar inte att jag röker.

Ja, utan tvekan.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
KnAtCh
Småodlare

InläggSkrivet: 2012-01-14 | 16:49:28    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

1: 30

2: precis klart med min utb. söker lärling plats

3: min första slangen var för ca 15 år sen

4: Istället för att göra något dumt, är ändå dumt i samhällets öga :). Anser att den fungerar på mig så att jag kan vara "normalt" i samhällen utan att behöva käka massa lagliga knark piller. Självklart njutningen finns också istället för att ta groggar så tar jag cannabis för den är mest vänliga drog(tar gärna öl,whiskey men måttligt med CB). Man kan skriva ner massor med orsaker till varför jag fortsätter med cannabis trots risker i sverige.

5: ca 15

6: Där jag bor är ganska normalt att röka på så jag växte med den men kan berätta att jag var väldigt emot ifrån början pga all skräckpropaganda och då var jag riktig idrottskille som som är skraja att få lungorna pajat och var också skraj att min framtiden skulle jag bo på gatan och tigga om små slantar till knark men förstod senare att samhällen har ljugit mig rejällt.

7: Att inte kan sköta sitt liv och skada sin nära. Självdestruktiva beteende, då har man problem så man bör söka hjälp.

8: har missbrukat droger i en period i mitt liv fast rökte dygnet runt så jag kan inte ge dig ett rättvist bild om jag har missbrukat cannabis eller var det andra droger som jag var/har beroende/missbrukat och hade cannabis som sido drog som alkohol hos de flesta. Men kan bekänna att det var samhällens skräckpropaganda som blev mitt fall in i missbrukets träsket.

9: Finkan eller död om jag fortsätter med det jag gjorde förut. Cannabis fick mig att förstå många olika saker och att få mig börja tänka om livets värderingar så jag valde familj och lämna allt skit bakom mig och är mer försiktig med alkohol.

10: Absolut, t.ex. knarkbrott i registret pga grisarna hade inget bättre för sig istället för att kika in fönster och råka se snälla ungdomar som hade lite för rolig. Från okunniga föräldrar/kompisar som hackar på mig att jag röker men hackar aldrig på mig när jag super och spårar ur.

11: nej ingen vet men min mamma misstänker att jag börjat röka igen.

12: JA ABSOLUT, men skulle vilja vänta tills man blev 18 eller 21 år gammal.

önskar dig lycka till med ditt projekt, jag tror att dom flesta härinne vill få ut så mycket som möjlig med info om canabis och få bort med samhällets skräckpropaganda så du kommer att få mycket med hjälp Leende

Må fred vare med dig Blinka
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Smee
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2012-01-16 | 19:19:47    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

Tack för all hjälp! Uppskattas rejält Mycket glad Det är väldig intressant och rolig information och jag hoppas att folk fortsätter med sina bidrag! Mycket glad

Drullper, jag går sista året i gymnasiet, vi håller på att arbeta om "problem i samhället". Jag anser inte att det är ett problem utan tycker att det är ett problem att det anses som ett problem och vill genom detta få fram att det trots alla fördomar om cannabis så kan man faktiskt bruka "dödsdrogen" utan att vara "en misslyckad knarkare".

Jag bryr mig inte om vad min omgivning och mina lärare tycker om min liberala ställning, har varit väldigt frispråkig om cannabis från början utav gymnasiet, skolan anmälde mig faktiskt till soc p.g.a min liberala inställning och då kändes det riktigt skönt att gå dit och pissa negativt då jag varit ren ett relativt bra tag! Så nu är det bara att tuta och köra för min del.

Jag jobbar ganska mycket med att sprida information om cannabis inom skolan, sätter upp affischer med lite grundläggande fakta men trots att vi har yttrandefrihet så tas de ner hela tiden.. Men då är det bara att sätta upp igen! Mycket glad (lite OT men ville bara dela med mig om hur sjukt det är).

Åter igen, tack för hjälpen! Mycket glad
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Toobzz8668
Småodlare

InläggSkrivet: 2012-01-16 | 23:17:44    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

1. Hur gammal är du?
26

Egenföretagare

10 år med vissa uppehåll

Avkopplingen , Tycker helt enkelt bara om ruset mycket mer än alcohol å andra så kallade droger .

16

Alltid vart sugen att prova
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Knarkpappa
Nyfrälst och hög

Från: America, fuck yeah

InläggSkrivet: 2012-01-23 | 1:24:06    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

1. Hur gammal är du?
Lika gammal som jag känner mig

Studerar på högskola

5-6-7 år?

För att förgylla min vardag, det är kul som fan

14-15

Nyfikenhet

När man begränsar sina möjligheter, allt såntdär Leende

Högst troligt, när jag var en ung grabb på 15-16 med mycket fritid..

Hade absolut inte varit samma människa som idag, jag funderar faktiskt på det ibland när jag är hög och filosofisk...Kommer aldrig fram till något Ledsen

Har tagit slut på en hel del förhållanden, minskad social krets (om det är bra eller dåligt, vetefan), blev dömd för ett skitbrott när jag var femton, men inget mer =)

Bror och kusin, båda röker själva så det är nice Leende Tror mamma och pappa mer eller mindre vet, men håller tyst för att undvika en diskussion

Absolut, hade gärna skjutit upp det tills jag var myndig och allmänt äldre

Jag gillar frågesport!
Till överst på sidan
Visa användarens profil
y=kx+m
Småodlare

InläggSkrivet: 2012-01-28 | 11:56:12    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

1. Hur gammal är du?

23, men inte så länge till.

Jobbar heltid som verkstadsarbetare, "avsky", söker in till högskolan till hösten igen. Började förra året en kandidat i kemi, men det passade mig inte så hoppade av efter ett tag. Kommer söka till ett vettigare program nu till hösten, ett ingenjörsprogram.

Vet inte, 6? Det har varit från och till, ganska sällan dom senaste 5 åren. Rökte inte på över ett par år, för några år sen.

Mysigt, speciellt ihop med tjejen, samt att det riktigt bra mot stress.

17.

Det visade sig att flera nära kompisar rökte utan att jag visste det till en början. Dom visade mig och jag provade med dom. Inget grupptryck eller så, blev nyfiken.

När livet mer eller mindre krestar kring cannabis. När cannabis inte längre är en låg prioritering i livet.

Ja, i början, allt man hade i huvudet handlade om cannabis. Utrycket "nyfrälst" är väl passande. Åkte fast med mina kompisar och efter det har det somsagt varit väldigt sällan och kontrollerat.

Det påverkar nog inte så mycket annat än att jag känner mig trög och dum vid för frekvent användande, alltså inte bara under själva ruset. Men det försvinner ju efter ett tag, om man inte röker på ett tag.

Åkte somsagt fast. Fick problem med körkort, var tvungen att göra väldigt många prover hit och dit, och var under 18 så familjen fick veta det och dom blev oehört besvikna på mig. Det sistnämda var väldigt jobbigt, men även körkortsbiten var mycket frusterande. Fick mitt körkort när jag var 21.

Nej, men dom känner till att jag har använt det.

Ja, jag jag är en nyfiken människa.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Jultomten
Ganjaman

InläggSkrivet: 2012-02-07 | 21:26:24    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

1. Hur gammal är du?
Mid 20's

Jobbar som systemtekniker
Typ, 7-9?
Avslappning, insomningshjälp när det behövs och "for teh lulz"
tror jag var 14-15, minns inte riktigt
Jag hade nog bara en fas när jag provade nya saker
När dagarna kretsar kring det och man börjar avsäga sig vänner och andra göromål för att stanna hemma och röka
Ja, en period på något år när jag gick arbetslös, det är lätt hänt att man eldar lite för mycket när dagarna är fyllda av ingenting och kompisarna pluggar eller jobbar
9. Anser du att cannabis påverkar ditt liv i det stora hela eller hade du 8varit likadan även utan cannabisen?
Jag tror att jag är en vänligare person med något större empati på grund av de insikter som cannabis och andra rökare gett mig. Jag har också ett mycket stort intresse av växter och odlandet av dessa, något som började med cannabis
Njae, jag har kanske grubblat lite för mycket och fått skuldkänslor under den period jag rökte som mest och satt arbetslös. Sen har ju inte alltid motivationen varit på topp när man rökt frekvent

Ja, morsan och alla mina vänner (merparten ickerökare) vet att jag röker. Jag vägrar smyga med det, jag har inte gjort något fel
Ja, definitivt ja. Jag har haft några av mina mest fantastiska resor, lärdomar och tillfredsställande stunder att tacka plantan för. Hur jag än vänder och vrider på det så ångrar jag inte att jag rökt cannabis. Om det ändå vore lagligt Frustrated
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Folderman2
Gräsfläckar på knäna

InläggSkrivet: 2012-02-11 | 0:28:38    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

Var ändå lite försiktig jultomten... Både jag och frun delar din inställning, Vi var ganska trötta på att bara vissa i familjen visste att vi rökte. Därför började vi tala om för resterande familjen. Dvs. min pappa.
Och när vi sedan drog till Holland på nyår och att det på något konstigt vis brukar vara lite stökigt här hemma när pappa är på besök, Så drog ju han slutsatsen att vi skulle sitta helt utslagna här hemma osv. Ni kan denna historian redan så det behöver jag inte skriva.

Jo..
Pappa åker hem till mamma ( Som redan vet Leende beklagar sig för mammas man osv osv. Där efter ringer han upp till min svärfar och berättar hans "pundar" historia. Varpå svärfars fru säger att vi har 2dagar på oss att rensa huset på cannabis annars ringer hon polisen Ledsen Så var försiktiga med att vara helt öppna, tydligen kan även familj Tänka sig att ringa polis.
Det trodde jag aldrig om dom.
Har äna legat lite lågt pga detta. grrr

Ursäkta lite OT men min historia har ändrats lite sedan ovan ju.
Jag har nu upplevt att cannabis har ställt till med ett problem för mig...... Det problemet är min släkt!
F*´m
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Robmarley
Småodlare

Från: Hängmattan

InläggSkrivet: 2012-02-11 | 1:38:24    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

Folderman2 wrote:

Jo..
Pappa åker hem till mamma ( Som redan vet Leende beklagar sig för mammas man osv osv. Där efter ringer han upp till min svärfar och berättar hans "pundar" historia. Varpå svärfars fru säger att vi har 2dagar på oss att rensa huset på cannabis annars ringer hon polisen Ledsen Så var försiktiga med att vara helt öppna, tydligen kan även familj Tänka sig att ringa polis.
Det trodde jag aldrig om dom.

Har äna legat lite lågt pga detta. grrr

Får jag bara fråga en sak för att hålla i det här ämnet en kortis, då jag personligen blev mycket intresserad.

Jag vill bara först förklara att det här har ingen med varken segrigering, förutfattade meningar eller på något annat sätt försöka framhäva någon illa tanke mot någon kultur.

Men jag är själv en andra generationens invandrare, där jag både under uppväxt och hela mitt vuxna liv levt bland både typiska "svenssons" samt mycket olika andra "invandrar"-kulturer.
Frågan jag är nyfiken på är ifall din svärfar och hans familj är från den typiska svenska idyllen, eller på mer beskrivande; från en mycket rå-svensk kultur?

har varit insatt i många liknande händelser, både involverande cannabis, men mycket annat också, där typiska svenska familjer, eller rättare sagt grunder, vänder sig till laga hjälp istället för att lösa en sån sak inom familjen.

Mot detta har jag också sätt att inom majoriteten av andra kulturer så är farbror blå inte ens på tapeten, utan problem löses diskret inom familjen med de som är inblandade.
Då menar jag inte med knogar och sparkar, utan mer med ord och diskussion.

Bara en nyfikenhet som vaknade hos mig när jag läste igenom hela tråden och kom till ditt inlägg Mr. Folderman!

Till topic:
Är själva "undersökningen" fortfarande aktiv, behövs mer data?
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Thc-Junkie
Ganjafanatic

Från: Berget Ararat

InläggSkrivet: 2012-02-11 | 1:50:49    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

Absolut märkt samma sak!

Man kan ju se vissa kulturella anledningar.

Svenskar verkar inte hålla av familjen på samma sätt som vissa andra kulturer. På gott och ont. Vi har ju inte lika mycket hedersvåld men samtidigt inte det här "blod är tjockare än vatten" tänkandet. Och det kombinerat med ett samhälle där mycket sköts av staten och vi litar på denna så blir steget kort till att ringa en myndighet för att ta hand om sitt problem.

Sekulariseringen i vårt land har nog även en fot med i spelet. Religioner värnar och förespråkar ju om familjen rätt friskt, även om till visst absurdum.

Så även jag har erfarenheten att de enda som fått polisiära problem eller "tvångs"behandling för sitt bruk av cannabis har varit just svenskar. Alltså dessa svenskar som dansar smågrodorna runt midsommarstången Blinka
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Folderman2
Gräsfläckar på knäna

InläggSkrivet: 2012-02-12 | 1:50:39    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

Njaaa.. Inte riktigt typ svensson men jag förstår vad du menar Rob. så svaret blir Njaa lite kanske. Men svärfars fru arbetar innom det sociala och hennes mamma var väldigt kristen så hon är tydligen väldigt mot allt annat än alcohol för det gillar hon alt. Leende Men jobbar man innom det sociala så är det väl Det värsta var att vi trodde aldrig hon skulle hota med en sådan sak. Vi är ju för fan vuxna runt +30-
Man känner inte alla man tror man känner.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2012-02-12 | 17:03:57    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

man får nog se det så att ur deras ögon kunde du lika gärna sagt att ni är sprutnarkomaner, "knark som knark" för de som är fullproppade med den gamla haschpropagandan.

De blev rädda och det var i all välmening om familjen och barnen de försökte tvinga er till den rätta vägen genom att hota med polis.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
fractal-256
Småodlare

InläggSkrivet: 2012-02-12 | 18:32:24    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

1. Hur gammal är du?

Rör inte dig

Rör inte dig

Rör inte dig

Gillar det helt enkelt, tycker att det kan passa med en holk på kvällen på ett sätt som inte alkohol gör.

14~15 år, kommer inte riktigt ihåg.

Lätt att få tag på och betydligt billigare än alkohol.

När man inte kan lägga ner i ett par veckor.

Inte tycker jag det, men det finns nog andra som skulle säga att jag gjort/gör det.

Definitivt fått kontakter väldigt ung som man inte skall ha alls. Skött mig när jag rökt och inte haft några direkta negativa följder av att jag rökt cannabis. Givetvis skulle jag vara annorlunda utan cannabis men det skulle jag även varit om jag inte åkt till Grekland på charter.

Om man tar bort de gånger jag blandat cannabis med andra droger har det aldrig cannabisen varit dåligt. Har hamnat i lägen med langare och andra som kanske inte var så trevliga som kan jag inte haft utan cannabis. Jag tror att många som röker på hemma i villan/radhuset inte riktigt förstår hur det ser ut i en förort när cannabis hanteras. En helt annan värld som de gör bäst i att hålla sig borta från helt enkelt. Cannabis drar med sig mycket underligt folk som man inte vill ha att göra med.

Tror inte det skulle gillas, men jag tror att de skulle tro att jag tar betydligt mer än jag gör. Om jag tex drukit alkohol lika mycket som jag röker skulle de nog skratta bort allt och tyckt att det var löjligt att prata om det.

Hade jag nog, tror inte att man skall röka om man är under 20. Men det finns nog 100 andra saker jag skulle velat ändra på om jag kunde resa i tiden.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
mytialarn
Småodlare

InläggSkrivet: 2012-02-12 | 19:56:04    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

1. Hur gammal är du?

29

CNC-operatör

3

Nyttigare alternativ till Alkohol, avkoppling, ha kul, Bli mer kreativ.
Sen har jag fru, är familjefar till småbarn, hundar som ska ut och bor i villa mm. Då förstår ni att man inte har tid att ligga bakis en hel fömiddag Blinka

22

Nyfikenhet

När du själv anser att du har problem med det

Nej

Nej inte något. Förutom att jag blivit mer intresserad av växter och natur kanske

Nej

Jag är öppen med mitt bruk. Föräldrar, kompisar, (en kompis jobbar som polis) arbetskompisar och till och med cheferna på jobbet vet om det. Är väldigt påläst och brukar alltid vinna en diskussion Blinka

Självklart

m v h
Till överst på sidan
Visa användarens profil
bakabrunkaka
Småodlare

InläggSkrivet: 2012-03-01 | 22:23:59    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

1. Hur gammal är du? 18 år.

2. Vad gör du? arbetar med vad?/studerar till vad?/arbetslös? Utbildar mig till kock/servitör/bartender.

3. Hur många år har du brukat cannabis? 6år.

4. Varför brukar du cannabis? Det får mig att sova bra och rensa huvudet på negativa tankar. Dock även bara för att det är ruggigt soft Leende

5. Hur gammal var du första gången du provade? 11-12år.

6. Hur kommer det sig att du provade cannabis? Nyfiken/kul grej.

7.När anser du att man är inne i ett cannabismissbruk? Jag anser inte att man kan missbruka cannabis så som andra droger. Eller som en ovanstående sade. Quote: När du själv anser att du har problem med det.

8. Har du någonsin missbrukat cannabis? Nej.

9. Anser du att cannabis påverkar ditt liv i det stora hela eller hade du varit likadan även utan cannabisen? Jag har blivit mer öppen i sinnet, och mer intresserad av olika saker som jag inte var innan. Jag har verkligen fått upp ögonen för hur det ser ut i världen dessutom, och har fått bra mycket mer empati och förståelse för andras situationer. Det har dock inte påverkat mitt liv negativt, förutom ekonomiskt i vissa lägen.

10. Har cannabisen någon gång varit negativ för dig? Menar nu inte att du kanske har fått en dålig rökupplevelse utan i allmänhet. ex. en partner som har lämnat dig, polisen har tagit dig etc och vad har det fått för konsekvenser? Nej. Fick lite problem när jag var runt 13-14år med skolan för att någon skvallrade, men det fick inte vidare allvarliga följder, endast en tillsägning.

11. Vet någon i din familj om att du brukar cannabis? om ja i vilken utbredning, syskon - släkting och vad tycker denne/dessa om ditt bruk? I princip de flesta. Alla på min mors sida vet om det, och min mor såklart. Även hon kan röka med mig ibland. Min far rökte mycket förr och odlade innan jag blev född, men slutade när jag kom till jorden. Han har vetat att jag gjort det men har ingen aning om han vet om det just nu. De flesta i familjen är/har varit missbrukare inom droger/alkohol, så alla är ganska liberala när det gäller cannabis.

12. Om du fick chansen att gå tillbaka till första gången du provade cannabis hade du då gjort samma val? Absolut, utan tvekan Blinka Mycket glad
Till överst på sidan
Drullper
Ganjafanatic

InläggSkrivet: 2012-03-03 | 10:37:22    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

1. Hur gammal är du?

30-40

jurist, anställd.

10-20 år regelbundet.

För dess rusgivande egenskaper. Det ger avkoppling och kan hjälpa till att bidra med att förstärka, förtydliga och förhöja vissa upplevelser och delar av livet. Motivet till att bruka cannabis kan skilja sig från tillfälle till tillfälle, beroende på vad jag är ute efter vid tidpunkten.

15 men det var mer en engångsföreteelse knappt värd att nämnas, det var lite Bill Clinton över det hela, "I did not inhale". Regelbundet från ca +20 år ålder.

Första gången en olycklig slump. Från +20 års åldern regelbundet bruk ett aktivt genomtänkt val i goda vänners lag.

När bruket får regelbundna negativa konsekvenser eller påverkar ditt liv på ett sätt att det blir sämre.

Jag har haft en orimligt hög konsumtion, en högre konsumtion än jag intellektuellt kan försvara. Ibland har det skett att jag brukat cannabis slentrianmässigt, utan att reflektera över varför jag tagit en bonghit. Ett missbruk? oklart, det är en definitionsfråga. Det bör däremot kanske inte vara ett missbruk enligt de medicinska definitionerna.

Man utvecklas alltid som människa, man får nya referenspunkter i livet. Den du är, är ett resultat av det liv du levt. Hade jag varit densamma utan cannabisen, mest troligt hade jag inte varit det, men det är ett omöjligt hypotetiskt resonemang att svara på.

Under en period i livet var jag mer öppen om mitt bruk för min omgivning, vänner och bekanta. Detta medförde en viss stigmatisering från vissa mer inskränkta individer, men inget som kan jämföras med att bli tagen av polisen eller att en partner lämnat mig.

Min partner vet om mitt bruk, ingen annan släkting.

Vid 15 års ålder, nej. Vid 20+ års ålder absolut.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Doktor_Knark
Ganjaman

InläggSkrivet: 2012-03-17 | 15:24:05    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

1. Hur gammal är du?

38

Entreprenör och uppfinnare.

8 år

Varför inte?

30 år

Behövde en givande hobby för att inte bränna ut mig.

Formulera om, missbruk är aldrig annat än ett symptom, det är aldrig problemet i sig självt.
Frågan skall lyda: När är du deprimerad och självdestruktiv.

När jag försatts en en omöjlig situation som jag inte själv ser en utväg ur, då mår man dåligt och ligger på sängen och väntar på döden.

Jag har varit deprimerad, ja.

Då jag började vid 30 år så bir det ganska enkelt. Jag är samma person, väldigt lite social utveckling sker i min ålder.

Nej. Motsatsen.

Nej. "Don't tell" gäller särskilt folk som kan få för sig att de vet vad som är bäst för dig.

Nej, jag hade fått bättre skörd!
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Harlev
Småodlare

InläggSkrivet: 2012-03-17 | 19:19:02    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

Skolarbetet är säkert inlämnat, men känns roligt att dela med sig.

1.
Jag är 29 år

2.
Pluggar

3.
Aldrig rökt mer än 5gram /år.
2012 har jag dock redan hunnit rökt en 10a, deprimerande vinter månader avskriver jag det till

4.
Jag brukar cannabis ist för alvedon eller alkohol även ist för concerta, om jag måste vara "skärpt"/social & vänlig.

5.
Första gången jag provade cannabis var jag 25, 18 rökte jag hasch.

6.
Jag provade cannabis för jag hade hört att det var "uppåt" ist för "neråt"
som hasch "är" - antog dom menade uppåt som glad, neråt som i ledsen.
vilket inte verkar vara konsensus? eftersom jag inte hade hört det förut.

7.
anser att man är inne i ett cannabismissbruk när cannabis är en "självklar" del av din vardag det är en självklarhet att man måste ha den för att stå ut/inte bli irriterad.
(när din kran känner dig bättre än dina "kompisar")

8.
cannabis har jag inte missbrukat, däremot hasch - skillnad enligt mig.

9.
cannabis har påverkat mig stort - iom växande odlings intresse insåg jag att jag inte alls behövde
gå runt och vänta på att saker skulle fixa sig självt tex läkarbesök/jobb/flickvän/snygg lägenhet

jag har vuxit enormt som människa iom mitt bruk av cannabis,
tolerans för andra, blir lugn och kan formulera mig ett helt annat sätt... känslan att man "måste vara någonstans" är bortblåst
Cannabis har gjort vad psykvården och SOC/BUP/AMS/skolan har "misslyckats" med i 15 år.
jag har på något sätt återfått min livslust på många sätt en lust som vart tillgänglig först efter en sativa.

10.
Enda negativa erfarenheterna jag har fått är från Hasch, skrotat många relationer iom att jag varit paranoid och väldigt "lätt stött", sen är frågan om jag var deprimerad pga haschet eller avsaknaden av cannabis/fungerande medicin.

11. min familj/släktingar vet inte att jag brukar cannabis, Vilket jag tycker är jätte tråkigt för dom säger ofta "vad roligt att se dig glad" "jätte roligt att du mår bra nu"

12. jag ångrar inget.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
jeanjean
Nyfiken Grön

InläggSkrivet: 2012-03-28 | 8:46:23    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

1. Hur gammal är du?
30+

eget/IT

~20 , av och på

Känns bra både vid arbete och avslappning.

13-15 eller så.

Kommer ej ihåg, förmodligen på en fest eller liknande.

Det mesta som sagts ^. När det sker på bekostnad av relationer/livet in general.

Förmodligen ja. Sociala omständigheter kan ha påverkat mer än cannabis i sig.
Personlig erfarenhet säger att inte går att jämföra med alkohol och centralstimulerande. Så pass jag skulle knappast kalla det för missbruk. YMMV.

Kanske på sätt och vis. Vet ej om jag kan sätta ngt sorts grad eller värde på det.

Jag och tre polare köpte typ en femma motsvarande i kvarteren runt Union Square/NYU för en massa år sedan. Hade rätt mycket öl i sig, togs av civila då vi försökte att rulla jointen på gatan. Släppte dock alla förutom en, han fick sopa gator i ngn vecka eller så. Inget värre än det.

Alla vet, ingen bryr sig. Mamma rökte själv en gång i tiden. Sambon gillar det inte, men å andra sidan gillar hon svamp, så det jämnar ut sig får jag väl tro :)

Jepp.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
microgrower
Småodlare

InläggSkrivet: 2012-03-29 | 20:35:19    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

1. Hur gammal är du?
25

Har studerat, söker jobb nu.

Sporadiskt senaste 11 åren.

Tycker om det mer än om alkohol.

För ung (ca. 13/14), troligvis pga att man bodde på ett tufft område i england.

Secondary school.

När man använder det som en lösning för ens (ej medicinska) problem och slarvar med olika ansvarsområden (jobbet, betala räkningar, rattfylleri, mm).

Nej. Förutom att jag började nog för tidigt.

Känner inga negativa effekter. Det enda negativa är att man är kriminell och samhället jagar en, men det är ett fel på lagen (skattepengar bör ju inte användas till o göra medborgarnas liv ett helvete, samt sätta scenen för finansiering av grov kriminell verksamhet som skulle inte finnas om det vore lagligt).

Lumpen ville inte ha mig, var nog för ärlig på mönstringen.

Alla, mer eller mindre.

Nja under samma förutsättningar skulle det nog ha varit samma val, men jag tycker att cannabis (och tobak) borde vara mer reglerat, 20års åldersgräns och försäljning enbart via systembolaget.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
atos
Gräsfläckar på knäna

Från: Sveriges ryggrad.

InläggSkrivet: 2012-04-01 | 17:41:13    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

Tänker inte svara någonting på ett forum som kan länkas samman med mitt användarnamn. Förslagsvis borde folk vara försiktigare och uppmana TS att skapa en anonym undersökning istället. Det finns färdiga sidor för ändamålet. I övrigt är TS troligtvis underårig.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Harlev
Småodlare

InläggSkrivet: 2012-04-01 | 18:17:23    Rubrik: Re: 12 frågor till er som brukar cannabis!

ateros, skolarbetet är nog redan inlämnat om du nu ska hålla på och leka smart på Internet.

jag ser detta mer en show and tell att människor har/kommer fungera bra i samhället även med cannabis..

f.ö
om någon kan koppla ihop dig med ditt nick så är det knappast pga dessa frågor
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex Coffeeshopen
Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 1 timme

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i det här fourmet
Du kan ladda ner filer i detta forum

© Swecan | Copyright Policy | Privacy Policy | Advertising | Credits