Swecan
Magic Vaporizers
Forum
Toggle Content   Registrera
.:: Magasin :: Forum :: Chat :: Galleri ::.

Donera

Stöd Swecan ekonomiskt! Donera valfri summa.

Presentation Cannabispartiet
Det är dags att komma ut! Presentera dig för dina vänner på Swecan.
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex Presentationer

Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Cannabispartiet
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2012-02-21 | 0:45:22    Rubrik: Presentation Cannabispartiet

Hej!
Jag vill presentera Cannabispartiet, vi samlar in namnunderskrifter för att kunna registrera partiet. Vi behöver 1500 underskrifter för att kunna bli valda till riksdagen och europaparlamentet. Ni blir ej medlemmar utan ni står endast för att partiet ska kunna bildas och era uppgifter sprids inte utanför partiet.
Vi har en strikt 18-års gräns. Vi jobbar med en ny hemsida just nu och mycket annat men hemsidan (www.cannabispartiet.se) används nu mestadels för att samla in underskrifter.

Vi har två stadgar som vi vill ska presentera vad vi vill åstadkomma.

- Ta bort straff för eget bruk (ligger upp till 5 gram sedan misstänks man för langning).

- Sätta upp en kontrollerad marknad med legitimering antingen 18/20 år. Inte låta kriminella organisationer ta hand om detta.

Tack för möjligheten för presentationen på Sveriges skönaste forum! Peace

//Cannabispartiet
Till överst på sidan
Visa användarens profil Besök användarens hemsida
Someshta
Småodlare

Från: :nårF

InläggSkrivet: 2012-02-21 | 12:48:02    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

Underskrifterna måste väl ändå spridas till Valmyndigheten eller notarius publicus?

Jag tror inte att elektroniska underskrifter räcker, om jag minns rätt så gjorde de inte det för Piratpartiet. De var tvungna att skicka runt papper och samla ihop fysiska underskrifter.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Cannabispartiet
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2012-02-21 | 19:14:37    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

Borde kunna lösas på rätt sätt, de uppgifter man ger är ändå personliga! Notarious publicus ska kontaktas pga vi vill inte att underskrifterna ska vara för allmänheten utan ska bestyrkas!
Till överst på sidan
Conky
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2012-02-21 | 22:19:09    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

VÄLKOMNA!
Kan du beskriva vilken typ av människor som ligger bakom organisationen av detta?

Tips är att visa hur många som skrivit under eftersom, så att folk kan känna sig som en bland många andra.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
AzteK
Garderobssnille

Från: Jönköping

InläggSkrivet: 2012-02-22 | 1:54:27    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

ca 500 namn hittills såg jag att han/någon av skaparna skrivit på ett stort socialt nätverk..
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Cannabispartiet
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2012-02-22 | 11:28:31    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

Ja precis, sidan är grönad! Vi har en röstning där man kan titta på hur många människor som har tittat på sidan, under "Lagen i Europa".
Till överst på sidan
Dr:Smoke
Nyfiken Grön

Från: Paradise

InläggSkrivet: 2012-02-22 | 18:48:23    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

Bra initiativ!
Till överst på sidan
Visa användarens profil
smogmeister
Småodlare

Från: andra sidan sjön

InläggSkrivet: 2012-02-22 | 18:56:34    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

Jag antar att det bara gäller för Sverige..
Väldigt bra idé! Med internets hjälp kirrar ni biffen Mycket glad
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Cannabispartiet
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2012-02-24 | 20:33:47    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

Dock behöver vi göra detta snabbt för att kunna bilda partiet och sedan satsa på att nå ut till media, så att man får alla åldrar i debatten
Till överst på sidan
AzteK
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2012-02-24 | 22:12:16    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

valet 2018 kanske ni kan ha en chans att vara med i riksdagen, om ni jobbar hårt som fan och att sverige har blivit mer liberalt de kommande 6 åren.
men tro inte för mycket! Ledsen
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Cannabispartiet
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2012-02-24 | 22:33:29    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

Man får ju analysera hur stor rörelse och utifrån den välja vilken tid som känns bäst, just nu försöker man endast fokusera på att samla 1500 underskrifter
Till överst på sidan
highelf
Nyfrälst och hög

Från: Riften

InläggSkrivet: 2012-02-24 | 23:10:33    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

Cannabispartiet wrote:
Man får ju analysera hur stor rörelse och utifrån den välja vilken tid som känns bäst, just nu försöker man endast fokusera på att samla 1500 underskrifter
Har skrivit under och hoppas fler gör det. Det här är åtminstone en början och bättre än ingen alls.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Cannabispartiet
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2012-02-25 | 12:37:39    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

www.cannabispartiet.se en liten större presentation men i stort sett simpel.
Till överst på sidan
Supaman
Småodlare

Från: Krypton, the green planet

InläggSkrivet: 2012-02-25 | 12:48:26    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

Ta bort kommatecknet från länken så funkar den Leende
Bra initiativ, men Liberala partiet arbetar redan för detta och dom har dessutom en mer heltäckande politik. Onödigt att arbeta så splittrat för en gemensam sak.
Till överst på sidan
Visa användarens profil MSN Messenger
DeathMetalFarmer
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2012-02-25 | 12:52:32    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

Kommer ni arbeta för en legalisering av odling för eget bruk? Eller är det ett för stort steg?

Annars kan man ju tänka sig en lag liknande den för öl och vin. Alltså man får brygga (odla) för eget bruk, men inte sälja.

Ett jävligt bra initiativ!! Lycka till! Mycket glad
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Someshta
Småodlare

InläggSkrivet: 2012-02-25 | 12:57:26    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

Supaman wrote:
Ta bort kommatecknet från länken så funkar den Leende
Bra initiativ, men Liberala partiet arbetar redan för detta och dom har dessutom en mer heltäckande politik. Onödigt att arbeta så splittrat för en gemensam sak.
Du menar som Centerpartiet arbetar för en bättre upphovsrättslag?

Partier med heltäckande program har en tendens att glömma bort de obekväma delarna av sina program om de lyckas komma in i riksdagen. Enfrågepartier, å andra sidan, kan påverka politiken utan att ens bli invalda. Om 0.5% av väljarna röstar på Cannabispartiet så vet man exakt vad de 0.5% tycker är viktigt, och det kommer definitivt de "stora" partierna att reagera på.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Cannabispartiet
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2012-02-25 | 14:04:35    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

Precis, vi har haft kontakt med det "Klassiskt liberala partiet", de har samma önskan som oss men vi vill helst i början utveckla en gemensam punkt och vi vill inte bredda oss än i andra frågor fast vi är ganska sugna på att senare involvera oss i FRA och IPRED, men liberala partiet har också som mål att öppna alla gränser i världen, och därför blir de så svårt att bredda sig på olika fronter. Det hade varit kul o se Sverige ta in alla asylsökande och alla fattiga barn. De tar vatten överhuvudet därför kan vi hålla med dem i frågan om cannabis. De fick 716 röster i förra valet 2010 , vi kommer såklart jobba mycket mer till nästa val.
Till överst på sidan
Cannabispartiet
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2012-02-25 | 14:09:57    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

Vi har en önskan om en kontrollerad marknad, därför måste vi införa ett nytt sätt för att få in oss i marknaden, därför vill vi utforma ett liknande sätt som systembolaget har för alkohol. Det viktiga är att vi vill kunna ha det tolererat, och inte nolltolererat som idag, därför väljer vi att arbeta med just cannabisfrågan för vi vill verkligen kämpa för att göra det bra, därför står vi som ett enfrågeparti just nu. Fast vi behöver bildas först. Därför hoppas jag på att många hjälper till, för vi kan förändra oss. Vi kan inte ha Maria Larsson som pratar om vår framtid varje år med nytt bullshit. Dags för förändring!!
Till överst på sidan
Cannabispartiet
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2012-02-25 | 22:44:20    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

Nu kör vi!!! Www.cannabispartiet.se , 1500 underskrifter på nolltid!
Till överst på sidan
Cannabispartiet
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2012-02-26 | 21:14:27    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

Era uppgifter kommer hållas inom partiet, det är för att bilda partiet, sidan är grönad och det tar inte lång tid att kolla igenom partistadgarna och skriva under :))
Till överst på sidan
Folderman2
Gräsfläckar på knäna

InläggSkrivet: 2012-02-27 | 20:26:34    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

Grönad av vem och var? lägg gärna upp den källan
Jag kanske missat något vitalt, Men Kan någon berätta för oss som vill skriva på men inte vill uppge sitt namn och adress?. Hur vi ska kunna veta att det inte är myndigheter bakom ett fiskedamms skynke så att säga. Hur vet jag att inte mitt namn dyker upp där de intre ska vara? Eller för den delen en cannabishatande civil spanare?

Vi vill inget hellre än att våga lita på detta. Så vi kan skriva på och rösta på er i kommande val. Men hur vet vi att det är safe ??

Med Vänliga Misstankar
Herr och fru Folderman
Leende
Till överst på sidan
Visa användarens profil
dudin
Garderobssnille

Från: Sweeden

InläggSkrivet: 2012-02-27 | 21:03:53    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

Om ni är ett parti så borde det finnas namn på folk som står bakom som inte är anonyma. Modigt men kliv fram så man kan avgöra om det är något.
Till överst på sidan
markus004
Gräsfläckar på knäna

InläggSkrivet: 2012-02-27 | 21:15:19    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

Ja. jag skulle också vilja se lite mer information, så man vet att det är på riktigt.

Dom enda som jag sett har "grönat" denna sida, är du. 2 gånger av en anledning jag inte vet iaf.

Missförstå mig inte, jag vill kunna tro på detta utan att känna tvivel Leende
Till överst på sidan
Visa användarens profil
cthullu
Ganjaman

InläggSkrivet: 2012-02-27 | 22:43:02    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

håller med ovanstående - hur ska ett parti kunna verka om det inte ens finns en officiell kontaktperson med t.ex. ett telefonnummer för nyfiken press att ringa och ställa frågor osv?

Just nu ser det ju mer ut som hobbyprojekt/drömmar alternativt identitetsfiske än ett seriöst politiskt parti.

edit:

1. Partiet måste vid ett sammanträde besluta att anta stadgar, att välja styrelse, vilket partinamn (partibeteckning) partiet ska ha, att partiet ska anmäla registrering av partibeteckningen hos Valmyndigheten, för vilket val registreringen ska gälla samt vem i partiet som ska vara behörig företrädare för partiet vid anmälan om registrering av partibeteckningen. Vid detta möte måste det skrivas ett protokoll där besluten ovan finns med.
2. Den behöriga företrädaren fyller i blanketten för anmälan. Detta måste göras för hand eftersom anmälan kräver en underskrift.
3. Komplettera anmälan med kopior av protokoll som innehåller besluten ovan.
4. Komplettera anmälan med de namnunderskrifter som behövs, alternativt intyg från Notarius Publicus.
5. Skicka en komplett anmälan till Valmyndigheten, Box 4210, 171 04 SOLNA.

www.val.se/det_svenska...index.html

Ytterst tveksam till om elektroniska "underskrifter" skulle godtas av en Notarius Publicus som alltså skall intyga att verkligen 1500 riktiga medborgare skrivit under....

Senast ändrad av cthullu den 2012-02-27 | 22:52:07, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Cannabispartiet
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2012-02-27 | 22:49:49    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

Tjena, gott med frågor, det är skönt att folk postar. Lite frågor som jag kan nog förklara lite mer om hur det allt har börjat. Det har börjat från en mängd personer som startade en grupp på facebook för att kunna dela synpunkter om cannabis och naturliga växter. Det uttökades mycket engagemang på internet där vi nu efter några år ligger på 600 medlemmar i denna grupp. Dock så är alla personer inte lika aktiva i partiet, vi har haft många synpunkter på flashback där vi har 15000 views i tråden. Vi har bestämt att starta en namninsamling där vi har kollat upp hur vi ska bilda och registrera partiet där på valmyndighetens hemsida kollade vi upp hur man kan få partiet registrerat utan att namn och personlinga uppgifter inte ska ges ut. På deras hemsida står det att man kan anlita en Notarious Publicus som ska i sitt jobb bestyrka och godkänna underskrifter för att kunna bilda ett parti och registrera det. Därför har vi valt att vi inte ska använda uppgifterna som skickas till något annat och ska inte ges ut. Vi samlar in dessa uppgifterna som behövs (som valmyndigheten kräver) att vi får endast få underskrifter för personer över 18 år. Vi kommer att jobba med att skapa debatter och kunna lyfta frågan i samhället, därför gör vi detta och vi tror på detta stenhårt för att vi verkligen vill åstadkomma förändring. Underskrifterna hamnar i adminens maillåda och ges inte ut till andra hemsidor. Vi har tänkt att bygga en ny hemsida efter de 1500 underskrifterna.

Hoppas jag svarat på frågan, Peace.
Till överst på sidan
Robmarley
Småodlare

Från: Hängmattan

InläggSkrivet: 2012-02-28 | 10:33:55    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

Får jag bara fråga varför ni satsar på Riksdagen av alla politiska säten det finns möjlighet för?

Det visade sig tydligt även för piratpartiet, när just de grundades, att oavsett hur angelägen deras partiprogram var samt frågorna de tog upp så var de långt ifrån att komma i närheten av en riksdagsplats.

Senare visades det dock att de fick ett sjuhelvetes kraft i valet inför EU samt kommun/Landstingsvalen.

I landstingen kanske det är svårt att påverka i just frågor kring cannabis, men kommunalt och framför att ett cannabis-parti inom EU är heller inte alltför långsökt då effektiva röster är färre och mer "inriktade" till just dessa val, till skillnad mot riksdagen där mer än varannan svensk röstar.

Hur som så har det redan nämnts att avsaknade av officiella personer från partiet får en att undra lite.
Även den geografiska placeringen av partiet är ett stort frågetecken (?), vart hålls ni, finns det något lokalt stöd eller finns partiet endast på internet än så länge?

Det är kul att höra att ni faktiskt ska jobba för debatter och lyfta frågor kring cannabis i Sverige, men efter min politiska erfarenhet (Varit politiskt aktiv i ett, då, nystartat parti sedan mina yngre dagar och arbetat fram ett lokalt stöd både för kommun, landsting och riksdag) så behövs det mer än bara internet-stöd för att kunna påverka och lyfta fram en tyngd i partiets uttalanden.
Vilket kommer behövas för att kunna skapa debatt och lyfta frågor, framför allt i media (Vilket är det lättaste sättet att få kontakt med det svenska folket).

Hur som, när ni kommer "ut ur garderoben" så lyfter jag på hatten och sympatiserar med er, kan även tänka mig att gå med som något stöd-medlem-liknande, men som sagt, där är ni inte riktigt än.

All lycka kompis!
Till överst på sidan
Visa användarens profil
AzteK
Garderobssnille

InläggSkrivet: 2012-02-28 | 11:33:11    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

en bra sak för oss här att veta är ju vilka ni är och vilka politiska bakgrunder ni har. annars håller jag bara med talare ovan.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Cannabispartiet
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2012-02-28 | 11:51:28    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

När det gäller riksdagsfrågan så är det så att man behöver 50 underskrifter för kommunval och 100 för landstingsval, vi är villiga att jobba med det vi har, efter intresse så satsar vi just nu på 1500, det behöver inte ske i år men vi är redo för det. Som tidigare nämnt så har detta påbörjats från en mindre grupp på ungefär 500 medlemmar. Detta är inte någon internetchattsparti utan vi har samanträtt och träffats, dock har vi gått med i att samla underskrifter och har tagit nästa mål att ändra layout på hemsidan. Det du säger om media är för långt framåt av något som inte har bildats än, vi har stadgar som ett vanligt och vi har många aktiva, saken är den att du får gärna träffa mig eller någon men vårt mål är att hitta gemenskapen i att förändra, även för de som vill välja att vara mer aktiva, det viktiga är att vara tydlig i vårt mål då tror jag vi kan göra ett bra samarbete än att alla ska splittra säga sina åsikter och att det inte blir bra, därför kommer vi påbörja ganska så enkelt för att sedan bygga på det
Till överst på sidan
Someshta
Småodlare

InläggSkrivet: 2012-02-28 | 11:55:50    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

cthullu wrote:
Ytterst tveksam till om elektroniska "underskrifter" skulle godtas av en Notarius Publicus som alltså skall intyga att verkligen 1500 riktiga medborgare skrivit under....
Det godtogs som sagt inte för Piratpartiet. De samlade in 1500 elektroniska underskrifter på några dagar, men blev tillbakaskickade och fick flänga runt med papper och penna i några veckor för att få ihop "riktiga" underskrifter.
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Robmarley
Småodlare

Från: Hängmattan

InläggSkrivet: 2012-02-28 | 12:10:07    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

Cannabispartiet wrote:
Detta är inte någon internetchattsparti utan vi har samanträtt och träffats, dock har vi gått med i att samla underskrifter och har tagit nästa mål att ändra layout på hemsidan.

Har ni valt ordförande? Har ni sekreterare/kassör? Fört protokoll?

I så fall offentliggör detta på hemsidan, att skriva under en åsikt utan att veta vilka som står bakom och vad som sagts är mycket tomma löften i mina ögon.

Vill inte rata, tycker det är sjukt bra initiativ, men ett parti är ett parti, inte endast en hemsida Leende
Till överst på sidan
Visa användarens profil
Cannabispartiet
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2012-02-28 | 13:47:24    Rubrik: Rob marley

För att besvara din fråga för att kunna fastställa vilka som kommer arbeta med detta för att det är väldigt viktigt. Vi i gruppen anser att vi alla är lika engagerade när det gäller att stå fast vid stadgarna att kunna bearbeta någon sorts av avkriminalisering i framtiden, därför har vi beslutat att vi ska dra igång partiet på allvar när vi har alla papper och allt färdigt för att vi vill inte komma ut med ett parti som inte än har bildats, därför samlar vi in nu underskrifter för att kunna se intresset av att antingen senare bli medlem eller engagera sig och lägga ner tid på detta, fast vi ger även möjligheten att kunna säga förslag och kunna ha en åsikt om cannabispolitiken idag utan att behöva lägga ner tid. För vi tänker detta som en fråga för brukare/icke brukare. Att man inte behöver ställas till svars om man röker eller ej utan kunna säga sin åsikt om hur det fungerar i samhället i en större del. Jag brukar säga att som en holk passas till personen bredvid så är det upp till honom att ta den för att den kommer ändå passas vidare, därför är det upp till denna personen att berätta varför eller inte han ville ta några hits och helt enkelt att han ska kunna känna sig trygg att det finns omkring honom fast han själv inte ska behöva anklagas för något brott han inte begått. Därför samlar vi in 1500 underskrifter för att sedan publicera allt ganska klart om hur vi tänker sen gå tillväga med att kunna utforma ett bättre system i Sverige och det behöver vi mycket tid att tänka på. Därför samlar vi allting nu för att göra det rätt senare. Därför ber vi inte er att ni måste engagera er för oss utan att ni ska kunna hjälpa och förstå hur vi tänker och hur vi har tänkt för att skapa de förutsättningar vi söker. Vi har påbörjat mycket diskussioner runt partiet men än är inget officielt, vi har pratat om den nya hemsidan som ska uppfylla så mycket mer funktioner som nyheter i cannabispolitiken och kunna ha ett bredare forum, vi kommer vilja söka kontakt med press och media fast då vill vi ha vårt parti på det torra så att vi kan vara säkra med att uttala ord om avkriminalisering utan att ignoreras. Tack för alla grymma frågor, allt handlar om era uppgifter hålls endast inom partiet, och dessa uppgifter som vi vill samla in nu är för målet 1500 för att registrera och bilda partiet hos valmyndigheten för det är vad som krävs av oss.
Till överst på sidan
Cannabispartiet
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2012-02-28 | 14:04:52    Rubrik: Re: Presentation Cannabispartiet

Kolla gärna och posta i gästboken framtida förslag om hemsida och funktioner, hjälper oss att veta hur vi ska intressera folket med riktig cannabispolitik. Vi hoppas att vi kan åstadkomma något underbart så länge vi inte slänger allt i sjön, därför behöver vi skapa ett intresse, vi har det och vi har haft det en bra tid, vill du vara med och påverka så är detta en bra chans att vi ska utforma medlemmar som kan stå för att göra världen bättre, det är det vi vill kunna göra.
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget   Utskriftsvänlig sida   Forumindex Presentationer
Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 1 timme

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan inte bifoga filer i det här fourmet
Du kan ladda ner filer i detta forum

© Swecan | Copyright Policy | Privacy Policy | Advertising | Credits