Swecan
E40Bulbs.se

FAQFAQ   ReglerRegler   SökSök   Logga inLogga in 

Vad är avjoniserat vatten?? (Har redan sökt på google)

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Swecan Forum Index -> U| Avancerade metoder och problem  
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2006-03-23 | 21:12:14    Ämne: Vad är avjoniserat vatten?? (Har redan sökt på google) Citera

Alltså, jag vet i princip vad det är, men jag vet inte allt vad det är.

Fick höra att avjoniserat vatten (eller med andra ord - kondensvattnet från en air conditioner) skulle vara odugligt att odla i (???), och att det behövdes en Reverse Osmosis (RO) för att göra det dugligt.

Efter lite googlande kom jag fram till att vatten från RO, destillerat vatten, och avjoniserat vatten är i princip samma sak, utom den skillnaden att RO kan filtrera bort vissa virus samt att destillerat vatten är helt eller delvis bakteriefritt till skillnad från avjoniserat vatten.

Annars var det samma sak, alltså att vattnet blivit av med i stort sett allt som inte är vatten (mineraler och diverse), så kvar är nästan bara H2O.

Så, stämmer påståendet att avjoniserat vatten inte duger att odla i? Jag kan inte lyckas få det verifierat genom mina efterforskningar.. och logiskt tycker jag inte heller att det verkar.
Osopolar
Småodlare

InläggSkrivet: 2006-03-23 | 21:49:11    Ämne: Citera

Du verkar ha förstått det rätt.

Frågan är väl varför man vill odla i avjoniserat vatten? Det problem som kan uppstå skulle väl vara att plantan missar viktiga spår ämnen om inte näringen du använder är komplett.
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2006-03-24 | 9:07:04    Ämne: Citera

Jo jag tänkte på det där också att det skulle vara viktiga ämnen som fattas, men om det skulle vara det så skulle ju inte en Reverse Osmosis vara bra heller, men den förespråkas ju för odling.

Det handlar om bekvämlighet.

I ett slutet utrymme utan fläkthål, behövs en airconditioner för att kyla luften. För att plantorna ska få koldioxid behövs en co2-tub med regulator.

En airconditioner inte bara kyler utan avfuktar också luften. Och fukten samlas i en liten tank i AC:n. Borra ett hål i den tanken och sätt en slang där som du leder ner till bevattningsreservoaren med pumpen i. Voila! Ett kretslopp.

Allt vatten som plantorna suger upp och avger till luften, kondenserar inne i airconditionern och rinner ner i bevattningsreservoaren igen. Runt runt runt.

Inga problem med att avdunstning skulle ge för höga näringsvärden i tanken, eftersom allt avdunstat vatten kommer tillbaka. Så det är bara näringsnivån som sjunker. Då måste man visserligen gå och fylla på näring lite oftare.

Egentligen är det inte värsta grejen eftersom man skulle kunna ha en flottör i tanken som ser till att vätskenivån är konstant. Men det vore kul att använda det avjoniserade vattnet (alltså kondensvattnet från en air conditioner).
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2006-03-24 | 14:10:12    Ämne: Citera

Om du blandar det destilerade vattnet med annat vatten är det nog ingen fara. Det som jag har uppfattat är faran med destilerat vatten att salter och andra ämnen i levande varelser vill sprida ut sig jämt (diffundera/osmos) och om man har ett ämne (destilerat vatten) som inte innehåller något så suger den ut näringsämnen ur celler som en svamp typ. Så endast destillerat vatten kan kanske vara skadligt men en mindre mängd som blandas ut med befintligt vatten borde inte vara nån fara.

Amatörkemistens åsikt
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2006-03-24 | 14:13:51    Ämne: Citera

Hej.

Jag använder själv RO filter till mitt akvarium.

Detta är ett pureflo 25 gallon.

Det sitter ett membran längst upp, macro filter och kolfilter nederst.

Den röda slangen leder "förorenat" vatten tillbaks till slaksken, den blå slangen leder till uppsamlaren.

Nu litar jag inte riktigt på min EC mätare, (ska kalibreras snart men tappat bort skruven Rolling Eyes ) vattnet mäter 0,02EC. Mer eller mindre sterilt mao.
Jag gjorde en jämförelse på snö som mätte 0,08. Kommunalt vattnen skulle jag gissa ligger på 0,25-0,35

Hade jag haft kommunalt vatten kanske filtret inte hade varit nödvändigt.

Jag använder GHE som finns både för hårt och mjukt vatten, GHE onepart ska komma till mjukt vatten snart. Köpte först One part, men iom den var för hårt vatten var det tvunget att tillföra extra kalk till vatten/näring, vilket inte behövs till GHE micro
RO filtret tar alltså bort både kalk, magnesium och andra tungmetaller. Vilka man då måste tillsätta igen med näringen.

Kondens vattnet som Sico refererar till vet jag inte om det är samma sak som destillerat vatten, att det är mer eller mindre sterilt stämmer dock, kommer ihåg att jag gjorde en läsning på just kondens vatten och att det innehöll motsvarande värde som RO.

Att det skulle vara odugligt att odla i tycker jag låter konstigt?

Mitt tips är att testa dig fram, det kan inte annat än att gå åt helvete.
Det brukar det göra för mig... Twisted Evil

Mvh Crenata Cool
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2006-03-24 | 22:27:08    Ämne: Citera

Tack för svaren.

Det här var lite förvirrande ändå...

Är det verkligen så viktiga ämnen för plantorna i kommunalt vatten???

Eller handlar det om att EC-mätningen blir skev?
En organisk näringslösning borde ju innehålla allt som behövs även utblandat med destillerat/avjoniserat vatten eller RO-vatten

Om man ska tillföra extraämnen som finns i vatten och som plantorna behöver (men som inte finns i näringspaketen) så blir det ju inte enklare.

Om det är ämnen som inte tas upp av plantorna så ligger de kvar i tanken med näringsvattnet och löses (väl?) igen i det avjoniserade vattnet när det återvänder efter sitt lilla kretslopp, och plockar upp de ämnen det blev av med. Men då spelar ju dessa ingen annan roll än att de kanske förhindrar "utsugning" av just dessa ämnen ur plantstrukturen. Men hur kan plantstrukturen innehålla dessa ämnen utan att behöva suga upp dem ur vattnet? Nej, om ämnena inte behövs av plantorna då gör det inget om de inte finns i vattnet. Om de inte spelar någon roll för de andra ämnena som är viktiga för plantorna. Hmmm... jag känner att jag inte riktigt vet vart det hela ska leda.

Alltså, jag lär inte testa det just nu. Bättre då att ha en flottör och låta lite vanligt kommunalt vatten göra sitt, och så får kondensvattnet rinna till avloppet eller på sin höjd till den stora reservoar som kommer att behövas där för att slippa dra vattenledningar.

Näe, förvirrande är det hela.

Skulle egentligen experimentera lite innan.. hälla upp lite avjoniserat vatten i ett glas och ställa ner ett par skott (helst rotade) av valfri växt och se vad som händer. Sen ett till glas med samma sorts skott och lite näring...
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2006-03-26 | 15:06:56    Ämne: Citera

Citat:
Om det är ämnen som inte tas upp av plantorna så ligger de kvar i tanken med näringsvattnet och löses (väl?) igen i det avjoniserade vattnet när det återvänder efter sitt lilla kretslopp, och plockar upp de ämnen det blev av med. Men då spelar ju dessa ingen annan roll än att de kanske förhindrar "utsugning" av just dessa ämnen ur plantstrukturen. Men hur kan plantstrukturen innehålla dessa ämnen utan att behöva suga upp dem ur vattnet? Nej, om ämnena inte behövs av plantorna då gör det inget om de inte finns i vattnet. Om de inte spelar någon roll för de andra ämnena som är viktiga för plantorna. Hmmm... jag känner att jag inte riktigt vet vart det hela ska leda.

Jag är ingen expert på ämnet utan pratar bara enligt egna erfarenheter/läst mig till.

Näringen försvinner inte ur tanken, hur kan annars EC värdet stiga när vatten volymen sjunker. Plantan dricker vatten men inte näring om den inte behöver det.
Att du sen återtillför ytterliggare vatten är ingen dum ide', men det måste följas upp med ytterliggare näring om behov finns. Därav läser du av EC värdet.

Mer info och återförsäljare av RO finns här:

http://www.simontorp.se/

http://www.gibbon.se/

RO vara eller icke vara verkar vara lite omtvistat.
Först hörde jag att GHE rekommenderade det till Flora serien enligt diverse källor på nätet, att flora serien var utformad för just RO.

När jag senare via en growshop kom i kontakt med GHE direkt, uppmanade de mig att lägga ner RO ide'n Rolling Eyes

Citat:
Most people use R.O. filter when they don’t need it! I think, the first thing is to discourage people form using R.O filters when unnecessary! Most times, they use the filter mostly to remove calcium…then they add it up!!

In fact, if your water has a high E.C. (more than around .45 mS) it is good to get a water analyze from the water company. Most times the high E.C. is due to calcium. The remain elements normally are magnesium, sodium, chloride. The only ones posing a problem are sodium, boron, and, if really in excess, calcium. So only in case of salty water do you need reverse osmosis.

If you want to supplement calcium in one part, you can add about 4grs of basic plaster of Paris (calcium sulphate) to your water. Some will dissolve, enough to provide the calcium. I refuse to sale calcium additives because they are expensive for the customer. Most times, there is nothing in the bottle, just a little calcium at the price of gold!

Finally, we are working on a One part soft water formula. It will be also 2 bottles, one Grow, one Bloom, but you will use the 2 bottles during all the stages of growth and Bloom, just with different ratios.

I hopr this answers your question. Happy holidays

GHE

Vet inte riktigt vad man ska tro.

Men filtret stannar tills vidare.

mvh Crenata Cool
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2006-03-31 | 7:22:55    Ämne: Citera

Okej, mysteriet är delvis löst.

Reverse Osmosis laddar om vattnet så det var därför den var bra. Och varför avjoniserat vatten inte skulle duga till odling är för att det inte binder näring och avger syre som det ska. Det är fel laddning och det har så pass stor inverkan på dessa vitala funktioner.

Efterlyses: Billigare och enklare metod att återjonisera avjoniserat vatten!

Ska höra med en hobbykemist som kanske vet, annars känner hon i sin tur en utbildad kemist... Men svara gärna här om ni vet eller har någon idé!!
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Swecan Forum Index -> U| Avancerade metoder och problem Alla tider är CET (Europa)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Forums ©

Design & material © Swecan - Copyright policy - Privacy policy - Contact
Site engine code is © by PHP-Nuke. PHP-Nuke is Free Software released under the GNU/GPL license.
Creeper