| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Ajs Nyfrälst och hög

|
Skrivet: 2007-10-01 | 15:31:51 Ämne: Kanalfläkt: S&P TD Series |
|
|
Är det någon som vet någom om Clas olssons kanalfläktar? Jag hittade dem på en annan sida som säger:
| Citat: |
All the fans of the TD range are fully speed motor.
They can be installed in any position and the noise level is extremely low.
The exclusive design makes them very easy to install and to remove for cleaning or maintenance.
|
Men man vet ju aldrig om det stämmer..
35db tycker jag är ganska högt men det var ju ett tag sen man pluggade fysik så hur mycket det är vet jag inte
jag funderar iallafall på TD 100/160, verkar vara ett bättre val än fläkten ajg tänkte köpa först  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Rastafari Småodlare

|
Skrivet: 2007-10-01 | 16:15:25 Ämne: |
|
|
själv har jag en rvk 125, kan tänka mej att den ligger på 10db, köpte mej en luftfuktare från jula och den låg på 35db, o fyfabbliken vad den låter, typ som en boing 747, ricktig yetmotor så mitt tips till dej, om du ska få nån lugn o ro köp dej en ricktig kanalfläkt  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Ajs Nyfrälst och hög

|
Skrivet: 2007-10-01 | 17:39:16 Ämne: |
|
|
Haha min luftfukare (från 80 talet kan jag gissa med tanke på designen) låter ingenting
Rvk 125 säger du
Vad fick du pynta för din och vars köpte du den?'
På leafman har dom dessa:
Ruck RK125A tubefan 275 m³ - ø 125 mm
Ruck RK125L tubefan 350 m³ - ø 125 mm
Ruck RK125L 4-Speed Tubefan 355 m³ - ø 125 mm
Jag antar att den med lägst m3 är tystast.. =) men dom har inga RVK där
Hmm System Air är ett svenskt företag, ändå är deras fläktar dyrare på swegrow än leafman :S
Och man kan inte beställa genom deras hemsida heller.. den nya K modellen verkar väldigt intressant
Edit: såg nu att leafman inte har systemair's fläktar  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Rastafari Småodlare

|
Skrivet: 2007-10-01 | 18:47:04 Ämne: |
|
|
swegrow kan jag varmt rekomendera  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Ajs Nyfrälst och hög

|
Skrivet: 2007-10-01 | 20:49:59 Ämne: |
|
|
| Rastafari skrev: |
swegrow kan jag varmt rekomendera  |
Jag tror säkert att det är en bra butik
Men hur står deras priser mot andra företags priser? Naturligvis så blir frakten mindre inom sverige men är ex. Leafman så billiga så att man tjänar på att beställa från dem?
Det jag tänker beställa är väll någon reflektor, kanalfläkt och eventuellt ett kolfilter, så det är inte så hemskt tunga eller stora saker. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Ajs Nyfrälst och hög

|
Skrivet: 2007-10-03 | 12:15:22 Ämne: |
|
|
Hej!
Jag kontaktade systemair för att se om dom hade någon RVK 125 på lager till reducerat pris då jag antog från att den utgått ur sortimentet efterssom den inte fanns i deras Onlinekatalog.
Dom vidarebefodrade mig till servicebolaget där jag fick följande svar:
"Tyvär har fläktarna RV 125 och RVK 125 utgått men K125 M kan jag tillhandahålla, pris är 849:- ink moms, frakt tillkommer 210 :- ink moms."
Ganska shysst pris ändå om man jämför med swegrow  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
shivas regal

|
Skrivet: 2007-10-08 | 20:24:19 Ämne: |
|
|
| Ajs skrev: |
| Jag antar att den med lägst m3 är tystast |
Mja..
Jag kör själv med en av dom lite större modellerna och använder en trafo för att styra ner hastigheten på fläkten, behöver bara köra motorn på ca 40-60%.
Tycker att det funkar riktigt bra och fläkten går extremt tyst. _________________ "Ice ice baby" |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Ajs Nyfrälst och hög

|
Skrivet: 2007-10-08 | 21:21:24 Ämne: |
|
|
| shivas skrev: |
Mja..
Jag kör själv med en av dom lite större modellerna och använder en trafo för att styra ner hastigheten på fläkten, behöver bara köra motorn på ca 40-60%.
Tycker att det funkar riktigt bra och fläkten går extremt tyst. |
Nice nice, jag får fläkten imorgon iallafall
Ska försöka få tag i nån temporär slang tills prylarna kommer från leafman, grannen har en med förmodligen bara 100mm men jag får hoppas att jag har fel Tänker även införskaffa en sådan här, en bekant har en likande och säger att den fungerar bra!
Länk!
En sak till som jag kan passa på att fråga, då jag bara har ett 100mm hål för slangen men en 125mm fläkt så behöver jag en 125>100mm converter som jag tänker sätta vid utblåset, då detta gör att hastigheten av luften ökar borde då även ljudet öka, men är det så lite att det knappt syns? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Ajs Nyfrälst och hög

|
Skrivet: 2007-10-08 | 21:21:34 Ämne: |
|
|
| shivas skrev: |
Mja..
Tycker att det funkar riktigt bra och fläkten går extremt tyst. |
Nice nice, jag får fläkten imorgon iallafall
Ska försöka få tag i nån temporär slang tills prylarna kommer från leafman, grannen har en men den är förmodligen bara 100mm men jag får hoppas att jag har fel Tänker även införskaffa en sådan här, en bekant har en sån och säger att den fungerar bra!
Länk!
En sak till som jag kan passa på att fråga, då jag bara har ett 100mm hål för slangen men en 125mm fläkt så behöver jag en 125>100mm converter som jag tänker sätta vid utblåset, då detta gör att hastigheten av luften ökar borde då även ljudet öka, men är det så lite att det knappt hörs? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
victor Nyfrälst och hög

|
Skrivet: 2007-10-08 | 23:14:23 Ämne: |
|
|
| Det där beror väl alldeles på hur bra du har isolerat från ljud osv. Tror det är svårt att säga något generellt där. Men det låter ju riktigt som du säger. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Ajs Nyfrälst och hög

|
Skrivet: 2007-10-08 | 23:51:56 Ämne: |
|
|
| victor skrev: |
| Det där beror väl alldeles på hur bra du har isolerat från ljud osv. Tror det är svårt att säga något generellt där. Men det låter ju riktigt som du säger. |
Mjo men jag tror inte att det är några större problem, går fläkten på max så kanske det blir någon skillnad men inte om man kör fläkten på 40-60%...
Att spisen står med bredsidan 2-3cm från utblåset är nog ett större problem om jag tänker efter  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Ajs Nyfrälst och hög

|
Skrivet: 2007-10-09 | 14:09:42 Ämne: |
|
|
Fick fläkten idag!
Jag är grymt nöjd, inga maskiljud alls utan det enda som låter är luften som rör sig, låter mer vid insug och utblås men där ska jag ju ha slang så det löser sig nog!
Rekomenderar denna STARKT! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
mberg Småodlare

|
Skrivet: 2007-10-13 | 10:19:39 Ämne: |
|
|
Fick fläkten idag!
Jag är grymt nöjd, inga maskiljud alls utan det enda som låter är luften som rör sig, låter mer vid insug och utblås men där ska jag ju ha slang så det löser sig nog!
Rekomenderar denna STARKT! |
vilken fläkt köpte du och vart köpte du den? Vilket kolfilter kör du med den? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Ajs Nyfrälst och hög

|
Skrivet: 2007-10-13 | 11:25:42 Ämne: |
|
|
K 125 M Från servicebolaget
1050:- inkl frakt
Har ingen varvtalsregulator eller kolfilter än tyvärr men jag jobbar på det! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
gizmoquak Småodlare

|
Skrivet: 2007-10-24 | 14:41:54 Ämne: |
|
|
Är det en stor skillnad på fläktar och fläktar?
Dvs. exempelvis Ruck vs. Systemair
Om man köper en Ruck med 4-speed kontroll.. går det att trimma ner ljudet en del?.. eller tjänar man mer på att köpa en Systemair K125M eller RKV exempelvis?
Är i skott att köpa ett paket i dagarna.. _________________ Don't ever cross an afgaan with an AK47 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
mberg Småodlare

|
Skrivet: 2007-10-24 | 16:22:57 Ämne: |
|
|
jag köpte just en rkv 125 och en varvtalsregulator, verkar vara fina grejor. Köpte från www.nordicgrow.se 999:- för fläkten och 399:- för varvtals regulatorn. Trevliga killar att ha att göra med  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Ajs Nyfrälst och hög

|
Skrivet: 2007-10-24 | 16:44:44 Ämne: |
|
|
| gizmoquak skrev: |
Är det en stor skillnad på fläktar och fläktar?
Dvs. exempelvis Ruck vs. Systemair
Om man köper en Ruck med 4-speed kontroll.. går det att trimma ner ljudet en del?.. eller tjänar man mer på att köpa en Systemair K125M eller RKV exempelvis?
Är i skott att köpa ett paket i dagarna.. |
Jag _Tror_ att det blir ungefär samma resultat om du köper en fläkt + regulator istället för en med flera lägen. Fast den senare är garanterat tystare på låga varv, fast å andra sidan min fläkt går på max nu hela tiden och allt jag hör är blåsljudet då luften går ut ur slangen.. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
gizmoquak Småodlare

|
Skrivet: 2007-10-24 | 18:45:57 Ämne: |
|
|
Det låter verkligen lovande.. och du har inga probl. med ventilationen?.. såg att den max har ett luftflöde på 197m2/h
Har du byggt in fläkten i en låda? _________________ Don't ever cross an afgaan with an AK47 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Ajs Nyfrälst och hög

|
Skrivet: 2007-10-24 | 21:45:48 Ämne: |
|
|
| Nepp jag har bara hängt in den med medföljande metallfäste, det är inte helt tyst men majoriteten av ljudet är fan blåsljkudet. det blir MYCKET tystare bara jag stänger garderobsdörren iallafall och jag har inge P-list där än, och det är ju ganska lovande, rekomenderar som sagt denna fläkt till alla! billig och otroligt tyst! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|