Swecan
E40Bulbs.se

FAQFAQ   ReglerRegler   SökSök   Logga inLogga in 

Vita prickar

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Swecan Forum Index -> Sjukstugan  
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Jolle
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2007-10-24 | 16:59:33    Ämne: Vita prickar Citera

Hej... har 20 st plantor under en 600w hps (och 10 i mindre krukor på sidan som växer förhållandevis bra) som blommar i 5 veckan, dom växer och ser bra ut förutom att dom fått grå/vita prickar på alla bladen, är detta något att bry sig om och isåfall vad ska jag göra?

Ps dom får näring och pk14/17 från b`cuzz enligt anvisning.
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2007-10-26 | 9:05:28    Ämne: Citera

har du någon bild? kan vara anbart vatten fläckar men dumpa en bild Wink

kramiz
PinkHaze
Ganjaman

Från: Sverige

InläggSkrivet: 2007-10-26 | 11:21:44    Ämne: Citera

Hur stora är prickarna? Har du små svarta prickar på undersidan av bladen också?

Små små vita/grå prickar på ovansidan och svarta/grå på undersidan är spinn som är svårt att bli av med o sabbar som in i ..

är det större vita prickar som är klotrunda med gul/bruna kanter är det näringsobalans och/eller ph-obalans som kan vara boven.

lycka till

-ph
Till överst på sidan
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2007-10-26 | 21:06:26    Ämne: Citera

PinkHaze skrev:
Hur stora är prickarna? Har du små svarta prickar på undersidan av bladen också?

Små små vita/grå prickar på ovansidan och svarta/grå på undersidan är spinn som är svårt att bli av med o sabbar som in i ..

är det större vita prickar som är klotrunda med gul/bruna kanter är det näringsobalans och/eller ph-obalans som kan vara boven.

lycka till

-ph

Pinkhaze kan ha rätt att de kan vara spin men det är svårt när man inte ha bilder...

kramiz
Jolle
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2007-10-27 | 17:01:17    Ämne: Citera

ja jag tänkte lägga upp ngr bilder, men har suttit halva dagen och försökt komma på hur man gör utan att lyckas, nån som kan berätta hur man gör på ett enkelt sätt?
Till överst på sidan
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2007-10-27 | 17:43:07    Ämne: Citera

Jolle skrev:
ja jag tänkte lägga upp ngr bilder, men har suttit halva dagen och försökt komma på hur man gör utan att lyckas, nån som kan berätta hur man gör på ett enkelt sätt?

www.tinypic.com sen står det UPLOAD VIDEOS & IMAGES och där under ska man trycka "bläddra" och så ploppar det upp en ruta där du väljer vilken fil du vill ladda upp sen markera du den som trycker öppna. sen kopierar du den som står i rutan under texter "IMG Code for Forums & Message Boards: " om du vill att bilden ska visas i ditt inlägg annars kopierar du det som står under "Direct Link for Layouts" så blir det en länk. lycka till Very Happy
Jolle
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2007-10-28 | 15:24:12    Ämne: Citera

Här kommer några bilder på prickarna och några till:

http://i20.tinypic.com/11s12ys.jpg

http://i20.tinypic.com/3308nfb.jpg

http://i23.tinypic.com/ptbiq.jpg

http://i21.tinypic.com/im16bq.jpg

http://i23.tinypic.com/30rtn9d.jpg

Kan jag göra något åt prickarna på bladen? dom växer och ser förövrigt bra ut.
Till överst på sidan
PinkHaze
Ganjaman

InläggSkrivet: 2007-10-29 | 11:42:24    Ämne: Citera

Heh, tror inte du behöver oroa dig för nåt..

FIIiiiiiin fina buds Very Happy

-ph
Till överst på sidan
Jolle
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2007-10-29 | 17:03:50    Ämne: Citera

PinkHaze: Va skönt att höra, tack för hjälpen.
Till överst på sidan
PinkHaze
Ganjaman

InläggSkrivet: 2007-10-30 | 16:22:12    Ämne: Citera

Jolle skrev:
PinkHaze: Va skönt att höra, tack för hjälpen.

Ok inte för att skrämma upp dig men jag var ute o kollade runt lite o såg den här bilden

är det så dina blad ser ut så är det tydligen "thrips" står mer info om det http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=11688
i den där tråden (på engleska men ändå)

hoppas det inte är det för det verkar jobbigt så långt in i blom dessutom.

lycka till

-ph
Till överst på sidan
Jolle
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2007-10-31 | 18:16:13    Ämne: Citera

PinkHaze: Tack för att du lagt ner tid och gjort mig uppmärksam på detta.

Ja det finns likheter med den vänstra bilden, prickarna ser ungefär ut som på den.

Prickarna upptäkte jag för ungefär två veckor sedan, och då på i princip alla plantor men från att jag upptäkte det tills nu så har det inte blivit mera "prickar", man kan tycka att det borde blivit fler och att färgen på bladen borde ändrats om man läser texten du länkade till (the leaves will look as if there chlorophyll have been ripped right off the plant) eller?

Nu är det frågan om man ska försöka sig på någon behandling av plantorna, dom ser fortfarande ut att må bra och det är ca 3 veckor tills dom ska skördas, det känns som om jag kan förstöra en hel del om jag ska börja exprimentera med dom i det här läget, men och andra sidan så kan jag lära mig något och är det "thrips" så lär dom inte försvinna tills nästa gång man kör igång.

Vet inte riktigt hur jag ska göra, vad tycker du?
Till överst på sidan
PinkHaze
Ganjaman

InläggSkrivet: 2007-11-01 | 12:02:22    Ämne: Citera

Jag tycker definitivt inte att man ska börja med nån sorts behandling 3 veckor innan skörd.

När jag själv råkat ut för skadedjur så sent så har jag blommat färdigt och sedan torkat plantan hängandes upp och ner (skadedjuren hoppar av den då).

Det låter ju inte som om ditt problem blivit värre men det är ju ändå något värt att kolla till lite oftare.

Jag önskar dig all lycka till det ser verkligen fint ut!

-ph
Till överst på sidan
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2007-11-01 | 13:22:34    Ämne: Citera

På Lindesro.se kan du beställa olika sorters kryp som äter upp de dåliga krypen, istället för att spraya med gift på sina blommande darlings...

Nu verkar delar av hemsidan vara nere för tillfället, men det här hittade jag på framsidan:

EFFEKTIVA ALLÄTAREN SWIRSKI

Amblyseius swirskii har visat sig mycket effektiv mot trips där den äter det första larvstadiet, och vid bekämpning av vita flygare och Bemisia där den äter äggen och det första larvstadiet. Den har också effekt på de yngre stadierna av spinnkvalster och dvärgkvalster, t ex jordgubbs- toppskotts- och cyclamenkvalster. A. swirskii förökar sig mycket snabbt vid god tillgång på föda och passar därför mycket bra vid kurativ bekämpning. De trivs även vid hög temperatur.
Jolle
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2007-11-02 | 16:25:58    Ämne: Citera

Hej igen...

PinkHaze: ja tror att det är trips jag fått men plantorna ser ju bra ut så jag avstår från att göra något den här gången, men man får ju försöka göra något ifall det ska bli någon ny odling.
Är det någon som har erfarenhet av denna ohyra? vad man ska göra för att bli av med dom, det som paggelito skrev låter intressant vet nån om de funkar?

Sen så har nästa problem börjat, det har börjat lukta väldigt mycket, jag har ett kolfilter som har funkat bra än så länge och på föregående odling, det har varit igång ca 4 mån så jag ringde till en svensk growshop och han sa att det berodde på att jag har mäsk-dunken där inne, det ska tydligen inte vara bra för filtret med co2 så nu är frågan om filtret behöver nytt kol och om det är någon ide att försöka byta själv, har någon gjort det och blir det ett bra resultat? eller kan det vara så att filtret är för litet och jag måste köpa ett större? (det är ett 160 kub 125mm från alien).

här är en bild på dom:

http://i3.tinypic.com/6giq43k.jpg
Till överst på sidan
reaper
Lieman

InläggSkrivet: 2007-11-05 | 10:33:58    Ämne: Citera

Saxat från jordbruksverket: http://www.sjv.se/amnesomraden/vaxtmiljovatten/vaxtskydd/vaxthusodling/trips.4.111089b102c4e186cc80007114.html

Nyttodjur mot trips
Amblyseius cucumeris
Detta rovkvalster äter gärna tripslarver men kan också livnära sig på pollen och andra kvalster och deras ägg. På grund av detta är massförökningen (vetekli med or, Tyrophagus putrescentiae) relativt enkel och billig. När de säljs påsförpackade har de matsäck med, så nya nyttodjur kan krypa ur påsen i flera veckors tid.

Den ras som saluförs är inte dagslängdsberoende och går inte i dvala vid kortdagsförhållanden.

Både hanar och honor förekommer, alltid flest honor (över 60%).

Jag garanterar dig att dom har sånna där Amblyseius cucumeris på lindesro, fast man inte kommer in på produktlistan för tillfället...
Jolle
Nyfrälst och hög

InläggSkrivet: 2007-11-08 | 22:06:38    Ämne: Citera

Paggelito: ja det verkar ju som att det blir nån sorts rovkvalster, men dom är klar snart och då tänkte jag börja med att sanera hela rumet när det är tomt.

Finns det någon som har nåt förslag på vad man kan dränka garderoben med så man får bort dom här små odjuren?
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Swecan Forum Index -> Sjukstugan Alla tider är CET (Europa)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Forums ©

Design & material © Swecan - Copyright policy - Privacy policy - Contact
Site engine code is © by PHP-Nuke. PHP-Nuke is Free Software released under the GNU/GPL license.
Creeper